اخبار / دانشگاهی / تغییرات اساسی سیمای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تغییرات اساسی سیمای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

در ادامه بررسی پیشرفت‌های عرصه سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر این‌بار قصد داریم تا عملکرد مسئولان این عرصه گسترده را در بعد آموزشی بررسی کنیم. در ادامه بررسی پیشرفت‌های عرصه سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر این‌بار قصد داریم تا عملکرد مسئولان این عرصه گسترده را در بعد آموزشی بررسی کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1370 نخستین دانشجوی پرستاری خود را پذیرش کرد و بعد از آن در سال 75 موفق به پذیرش دانشجوی پزشکی شده است. تا قبل از سال 87 نیز دانشگاه علوم پزشکی یاسوج علاوه بر رشته پزشکی عمومی تنها در رشته‌های کاردانی و کارشناسی امکان پذیرش دانشجو داشت. این وضعیت سیمای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را تا قبل از سال 87 نشان می‌دهد، سیمایی که البته در چند سال اخیر شتاب قابل توجهی گرفته به طوری که می‌توان گفت سیمای آموزش استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه پزشکی و سلامت تا حد زیادی دستخوش تغییرات اساسی شده است. تغییرات اساسی سیمای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با افزایش 27 رشته تحصیلی در فواصل سال‌های 87 تاکنون، جان دوباره‌ای گرفت تا عرصه سلامت این استان به پرورش نیروها و متخصصین مجرب و کارآزموده امیدوارتر از گذشته شود.
* از تنها رشته پزشکی عمومی به رشته‌های دکتری حرفه‌ای و تخصصی رسیده‌ایم

پیشرفت‌های این دانشگاه به حدی بوده که استان کهگیلویه و بویراحمد از تنها رشته پزشکی عمومی در آن سال‌ها به چندین رشته‌ تخصصی و دکترای حرفه‌ای رسیده است که می‌توانند ذخیره و پشتوانه قابل اتکایی برای سال‌های آینده نظام سلامت در این استان باشد؛ پیشرفتی که در فاصله 10 سال با شتاب سه ساله حد فاصل 88 تا 91 اتفاق افتاد.

دکتر سید حسام‌الدین نبوی زاده در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: ‌دو رشته دستیاری تخصصی بیماری‌های کودکان و بیماری‌های داخلی و همچنین د ورشته دکترای حرفه‌ای پزشکی و دندانپزشکی از جمله مهم‌ترین رشته‌هایی بوده است که درسه سال اخیر به مجموعه رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین در این راستا هشت رشته مهم در مقطع کارشناسی ارشد و 14 رشته نیز در مقطع کارشناسی در این چند سال اخیر اضافه شده که می تواند جهش قابل ملاحظه‌ای را در بعد علمی و آموزشی این استان ایجاد کند.

* نسبت تعداد استاد تمام از صفر به حدود 2 درصد رسیده است

وی با بیان اینکه در کنار این رشته‌ها، رشته‌های فوریت‌های پزشکی نیز متناسب با نیاز این استان اضافه شده است، گفت:‌ از دیگر موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ارتقاء علمی بخش زیادی از اعضای هیئت علمی بوده است.

نبوی‌زاده بیان کرد: ارتقاء سطح علمی اعضای هیئت علمی در این دانشگاه به گونه‌ای بوده که تا قبل از سال 87 مرتبه استاد تمامی در این دانشگاه نبوده و تنها دو عضو هیئت علمی با مرتبه دانشیاری وجود داشت ولی بعد از آن و در فاصله سال‌های 90 تا 92، دو نفر از اعضای هیئت علمی موفق به اخذ مرتبه استاد تمامی و 14 نفر نیز موفق به اخذ درجه دانشیاری شده‌اند.

وی تأکید کرد: نسبت اساتید این دانشگاه به اعضای هیئت علمی از رقم صفر در سال 89 به رقم 1.65 درصد در سال 92 رسیده که میانگین همه دانشگاه های کشور در سال 89 و در این شاخص در سال 5.73 درصد بوده است.

*راه‌اندازی دانشکده دندانپزشکی/ افزایش سه دانشکده جدید در سه سال اخیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج راه‌اندازی دانشکده دندانپزشکی در این سال‌ها را از دیگر موفقیت‌های آموزشی این دانشگاه برشمرد و گفت:‌ موضوع بهداشت دهان و دندان یکی از مشکلات و مسائل مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد است که احداث این دانشکده می‌تواند قدم مؤثری در این حوزه باشد.

این متولی سلامت در کهگیلویه و بویراحمد تعداد دانشکده‌های این دانشگاه را در سال 87، دو مورد اعلام کرد و گفت: تعداد دانشکده‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی یاسوج اکنون به پنج دانشکده رسیده و دانشکده‌های زیادی نیز در شرف تأسیس هستند.

نبوی‌زاده تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه مسائل پژوهشی موفق شد در میان دانشگاه‌های تیپ سه کشور، رتبه دوم کشوری را در سال 92 کسب کند.

* گام‌های تدریجی و مداوم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در مسیر آموزش

دکتر سید بصیر هاشمی نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: ‌با برنامه‌ریزی‌های هدفمند و تلاش‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، علاوه بر سایر ارتقاء رتبه‌ها، امسال دو تن از اعضای هیئت علمی به مرتبه استاد تمامی رسیدند که امیدواریم در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتر آنان باشیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به حضور 65 استادیار و 14 دانشیار در کادر علمی این دانشگاه، تصریح کرد: این موفقیت که حاصل برداشتن گام‌های تدریجی اما پیوسته به سوی رشد علم و دانش در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده، نویدبخش آینده‌ای بهتر برای بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد، هم‌چنین تبدیل آن به عنوان یکی از قطب‌های علمی جنوب کشور است.

وی جوان بودن دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را یکی از نکات مثبت این دانشگاه برشمرد و اظهار کرد: انرژی نیروهای جوان و کارآمد، زمینه مناسبی برای جذب پیشرفت‌های لحظه‌ای علوم پزشکی و کاربرد آن در مراکز بهداشتی و درمانی استان است.

مدیرگروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: راه‌اندازی 27 رشته جدید در سال‌های اخیر که دستاورد آن، تربیت نیروهای متخصص و ارتقاء خدمات پزشکی با کمک این دانش‌آموختگان بوده، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را بر روی سکوی جهش امیدوارکننده‌ای قرار داده است.

هاشمی یادآور شد: همواره اعضای هیئت امنای این دانشگاه بر ارتقاء سطح علمی و کیفی اساتید و دانشجویان تاکید داشته و فراهم نمودن زیرساخت‌های این مهم، در محوریت برنامه‌های اعضاء قرار گرفته است.

* توجه به کارهای زیرساختی به جای کارهای تبلیغاتی و زودگذر

به گزارش فارس یکی از نکات امیدوار کننده در مسیر پیشرفت‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، روند تدریجی و مداوم این پیشرفت‌ها و توجه نسبتا" خوب مسئولان به زیرساخت‌ها در حوزه سلامت است به طوری که گام‌های توسعه در این دانشگاه با یک روند مستمر در حال برداشته شدن است.

توجه به زیرساخت‌ها و پرهیز از کارهای نمادین، روتین و تبلیغاتی از دیگر نکاتی است که چهره سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد را در سال‌های آتی خوش سیماتر خواهد کرد.

* تصویری از سیمای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی در سه سال آینده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه‌های آتی خود در این دانشگاه نیز گفت:‌ راه‌اندازی دانشکده داروسازی و مجوز پذیرش دانشجو در رشته‌ دکتری حرفه‌ای داروسازی از کارهایی است که در این مدت پیگیری شده که با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، به زودی به نتیجه خواهد رسید.

نبوی‌زاده، پیگیری مجوز پذیرش دانشجو در رشته‌های تخصصی زنان، جراحی، بیهوشی و روانپزشکی نیز از برنامه‌های آتی این دانشگاه است.

وی راه‌اندازی رشته مدیریت سلامت و ایمنی محیط زیست و رشته اپیدمیولوژی را نیز از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در حوزه آموزشی خواند.

به هر حال با کمی بررسی در عملکرد مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌توان گفت: که این دانشگاه و به طور کلی عرصه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد توسعه متوازنی را در ابعاد مختلف، درمانی، اموزسی و بهداشتی طی کرده که اگر چه به نسبت محرومیت‌های این استان نیازمند تلاش‌ها و خدمات به مراتب بهتری هستیم ولی با حفظ این روند رو به جلو می‌توان روزهای امیدبخشی را در نظام سلامت این استان به انتظار نشست.

تاریخ خبر پنج شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲