اخبار / دانشگاهی / تغییر وضعیت رشته های دستیاری به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تغییر وضعیت رشته های دستیاری

<>قائم مقام دبیر شورای آموزش تخصصی و پزشکی وزارت بهداشت از بازبینی رشته‌ اطفال، تصویب برنامه آموزشی ۷ رشته و تغییر وضعیت چندین رشته دستیاری در دوره های تخصص و فوق تخصص خبر داد.

<>به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر اسماعیل ایدنی با اشاره به نودمین نشست شورای آموزش تخصصی و پزشکی که در تاریخ ۱۱ آذرماه ۹۷ در دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران برگزار شد، از شورا به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در خصوص آموزش پزشکی در حوزه‌های تخصص، فوق‌تخصص و رشته‌های تکمیلی یاد کرد.

<>وی خاطرنشان کرد: بر اساس مسئولیتی که به این شورا واگذار شده است و به منظور پاسخگویی به نیازهای حوزه‌ی سلامت، برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص تامین نیروی انسانی حوزه‌ تخصصی،  فوق‌تخصصی و تحصیلات تکمیلی تخصصی در این شورا  انجام می‌شود.

<>

<>کاهش طول دوره‌ دستیاری کودکان از ۴ سال به ۳ سال

<>قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، ضمن تاکید بر درخواست دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در خصوص بازبینی رشته‌های مادر طب، از بازبینی رشته‌ اطفال در این شورا خبر داد و افزود: در شورای آموزش پزشکی و تخصصی مصوب شد که ضمن حفظ منزلت و جایگاه رشته‌ کودکان، طول دوره‌ این رشته از ۴ سال به ۳ سال کاهش یابد.

<>وی یادآور شد این قانون شامل حال افرادی می‌شود که از چهل و دومین دوره‌ آموزش دستیار تخصصی (سال تحصیلی۹۵- ۹۴ ) آموزش را شروع کرده‌اند و در صورتی که سایر شرایط فراغت از تحصیل را دارا باشند می‌توانند ۳ ساله فارغ‌التحصیل شوند.

<>

<>کاهش میزان تعهدات رشته کودکان

<>ایدنی درباره میزان تعهدات این افراد گفت: میزان تعهدات کسانی که دوره‌ ۴ ساله را گذرانده‌اند متناسب با دوره‌ آموزش ۳ ساله محاسبه خواهد شد.

<>

<>پذیرش مستقیم رشته‌های جراحی قلب و عروق، جراحی کودکان، جراحی قفسه سینه و نفرولوژی از طریق کنکور دستیاری

<>وی درباره رشته‌هایی مانند جراحی قلب و عروق، جراحی کودکان، جراحی قفسه سینه و نفرولوژی گفت: علیرغم نیاز کشور و تقاضای مراکز آموزشی و با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها، متاسفانه تعداد متقاضی این رشته‌ها کم است و همه ساله بسیاری از ظرفیت‌های این رشته‌ها خالی می‌ماند.

<>قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: به همین منظور در راستای تامین نیروی مورد نیاز کشور و جلوگیری از هدر رفتن ظرفیت دانشگاه‌ها، در شورای آموزش تخصصی پزشکی مصوب شد تا در کنار آموزش فوق‌تخصصی و با توجه به بار بیماری‌ها که برای این رشته‌ها وجود دارد، پذیرش مستقیم این‌رشته‌ها از طریق کنکور دستیاری فراهم بشود.

<>

<>پذیرش گواهینامه‌ تخصصی در رشته‌های خاص فوق تخصص در مناطق محروم

<>وی از دیگر مصوبات این شورا در راستای تامین نیازهای کشور، به پذیرش گواهینامه‌ تخصصی در رشته‌های خاص فوق تخصص در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: متقاضیان این مصوبه، فقط می‌توانند در رشته‌هایی که مورد نیاز حوزه‌ درمان است شرکت کنند و صرفا در جهت ارائه‌ خدمت در حوزه‌ درمان از بین متقاضیان بومی و با تعهد به مناطق محروم پذیرش خواهند شد و نمی‌توانند به عنوان عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها جذب بشوند.

<>

<>تغییر وضعیت رشته جراحی عروق از فوق تخصصی به دوره‌ تکمیلی تخصصی

<>ایدنی با توجه به نیاز مبرم جامعه به رشته‌ جراحی عروق از تغییر وضعیت این رشته از فوق تخصصی به دوره‌ تکمیلی تخصصی خبر داد و افزود: مقرر شد که با توجه به روش‌های نوینی که در درمان اندوواسکولر وجود دارد طول دوره و برنامه‌ آموزشی این رشته در دبیرخانه مصوب و به شورای آموزش تخصصی پزشکی ارائه شود.

<>وی افزود: از دیگر مصوبات این شورا (۱۱ آذر ۹۷)، شرایط حضور در آزمون بورد تخصصی سال ۹۹ به بعد بود که بر اساس آن افرادی می‌توانند در امتحان دانشنامه‌ تخصصی شرکت کنند که حداقل ۹ ماه در حوزه‌ فعالیت‌های تخصصی حضور داشته باشند.

<>

<>امکان برگزاری آزمون دانشنامه‌ تخصصی ۲ بار در سال

<>قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: این قانون در راستای ارتقاء صلاحیت بالینی دستیاران تصویب شد. همچنین دبیرخانه مجاز است در صورت لزوم، در برخی رشته‌ها، آزمون دانشنامه‌ تخصصی را ۲ بار در سال برگزار کند.

<>

<>تصویب ساز و کار رسیدگی به اعتراضات این آزمون‌ها

<>وی با توجه و تاکید ویژه به احقاق حق داوطلبان در خصوص رسیدگی به اعتراضات مختلف در آزمون‌های مختلف مناطق آمایشی و ملی از تصویب ساز و کار رسیدگی به اعتراضات این آزمون‌ها در شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا بر اساس مصوبه‌ جدید شورا مبنی بر شفاف‌سازی ساز و کار تجدید نظرخواهی در اعتراضات به آزمون‌ها (در سطح ملی و دانشگاهی) حقی ضایع نشود.

<>ایدنی با اشاره به دیگر مصوبات این دوره از شورای آموزش پزشکی و تخصصی به تسری مقررات حاکم بر صدور مدارک تخصص به فوق تخصص اشاره کرد و گفت: راهکاری برای افرادی که در دوره‌های پیشین این دوره‌ها را گذرانده‌اند ولی موفق به کسب مدارک گواهینامه و یا دانشنامه نشده اند پیش‌بینی شده است.

<>

<>تغییر شیوه‌ برنامه‌ آموزشی رشته‌ پزشک خانواده به پودمانی

<>وی با اشاره به تغییر شیوه‌ برنامه‌ آموزشی رشته‌ پزشک خانواده به پودمانی، از آن به عنوان یکی از تصمیمات مهم شورا یاد کرد و خاطرنشان کرد: این تغییر، زمینه‌ساز تامین سریعتر نیروهای مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ی پزشک خانواده در کشور است.

<>قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در مورد رشته‌ طب سالمندان با توجه به روند تغییرات هرم سنی جمعیتی در کشور گفت: لازم بود تا در جهت پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی در دو حوزه‌ خدمات اولیه برای سالمندان و نیازهای تخصصی، برنامه‌ریزی انجام شود.

<>

<>تغییرات دوره رشته‌ طب سالمندان

<>وی گفت: شورای آموزش پزشکی و تخصصی درباره خدمات تخصصی مصوب کرد که دوره‌های تکمیلی تخصصی یا فوق تخصصی بالینی برای رشته‌های مرتبط برنامه‌ریزی شود و در نظر است که برای خدمات پایه سالمندان، آموزش‌های کوتاه‌مدت برای پزشکان عمومی پیش‌بینی شود.

<>ایدنی درباره دستیاران فعلی این رشته‌ها تصریح کرد: این افراد می‌توانند دوره‌ تحصیلی خود را به اتمام برسانند و یا در صورت تمایل به تغییر رشته با رعایت سایر مقررات، به رشته‌های دیگر تغییر رشته بدهند.

<>

<>تصویب برنامه آموزشی ۷ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ

<>وی یادآور شد: در نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، آیین‌نامه‌ هیئت‌های ممتحنه‌ کلان‌ مناطق آمایشی و برنامه آموزشی رشته‌های تخصصی روانپزشکی، طب هوا و فضا و رشته‌های فوق تخصصی روماتولوژی، گوارش کودکان، طب نوزادان و برنامه‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) پزشکی خواب، بینی و سینوس و بیهوشی قلب به تصویب رسید.


<>دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها
و مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و دیگر دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷