اخبار / دانشگاهی / تصویب سرفصل‌های رشته زبان فرانسه در مقطع ارشد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تصویب سرفصل‌های رشته زبان فرانسه در مقطع ارشد

<>در جلسه 131 شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی سرفصل‌های رشته آموزش زبان فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد تصویب شد.

به گزارش ایسنا، جلسه 131 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد. در این جلسه دکتر علیرضا عینی‌فر با رأی اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به عضویت کارگروه هنر و معماری انتخاب شد.

<>در ادامه جلسه گزارش سازمان سنجش آموزش کشور پیرامون وضعیت علمی فارغ‌التحصیلان مقطع متوسطه که خواستار ورود به رشته‌های علوم انسانی از طریق آزمون سراسری هستند، توسط دکتر جمالی معاون این سازمان ارائه شد.

<>پس از ارائه این گزارش دکتر حداد عادل با اشاره به برخی آمار ارائه شده، گفت: این آمارها در برخی مواد نگران‌کننده است و منجر به مشکلات و مفاسدی می‌شود.

<>وی با اشاره به لزوم اتخاذ سیاست واحد در آموزش عالی افزود: با تعجب می‌بینیم که علی‌رغم کاهش متقاضی ورود به رشته‌های علوم انسانی در برخی از موارد افزایش ظرفیت را مشاهده می‌کنیم که به هدر رفتن منابع کشور منجر خواهد شد.

<>عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پذیرش بدون حساب و کتاب دانشجو منجر به بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

<>به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه برنامه‌ها و سرفصل‌های رشته آموزش زبان فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از بحث و بررسی اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی این برنامه‌ها و سرفصل‌ها در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید و بررسی برنامه‌ها و سرفصل‌های مقطع دکترا به جلسه آینده موکول شد.

<>پس از سخنان دکتر حداد عادل، دکتر نوه ابراهیم مدیرکل دفتر  برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اعلام آمادگی این وزارتخانه در راستای ساماندهی پذیرش و جذب دانشجو گفت: اساس کار بر سند آمایش آموزش عالی قرار خواهد گرفت.

<>سپس اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که از مهم ترین مسائل ذکر شده می‌توان به نبود آمار جامع و فراگیر از دانشجویان کشور، توجه بیشتر به هدایت تحصیلی، در نظر گرفتن برخی مشکلات فرهنگی در ایجاد تقاضای تحصیلات دانشگاهی، برقراری ارتباط بین بازار کار و آموزش عالی، حفاظت از روند قابل‌قبول گسترش و تداوم آموزش ابتدایی و متوسطه در کشور، لزوم ورود و سیاستگذاری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اشاره کرد.

<>بخش دیگری از نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی نیز به مسائلی همچون برنامه‌ریزی برای تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در علوم انسانی، در نظر گرفتن کلیه متغیرهای مؤثر بر آموزش عالی در هرگونه برنامه‌ریزی، پیوستگی کلیه مقاطع آموزش در هرگونه برنامه‌ریزی برای ساماندهی آموزش عالی کشور، در نظر گرفتن تجربیات موفق کشور در این زمینه، برنامه‌ریزی برای جذب و گزینش نخبگان و استعدادهای برتر به علوم انسانی و تحلیل کیفی کلیه آمارها در این زمینه اشاره داشت.

<>ضرورت بررسی علل بی‌رغبتی نخبگان به رشته‌های علوم انسانی

<>در این راستا دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هرچند ارائه آمار خوب است اما باید راه‌حل هم ارائه بدهیم و با همکاری همه نهادها باید در این زمینه تدبیر اندیشیده شود.

<>دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید این موضوع بررسی شود که چرا رشته‌های علوم انسانی در جذب نسبت به رشته‌های علوم تجربی و ریاضی در مرتبه بسیار پایین‌تری قرار دارند و چرا دانش آموزان نخبه نسبت به تحصیل در علوم انسانی بی رغبت هستند؟

<>عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم توجه به برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای گفت: برخی در کشور رشته‌هایی که در ایجاد رشد اقتصادی مؤثر هستند را با تبلیغات و فضاسازی منفور جلوه داده‌اند.

<>رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه باید رشته‌های کاربردی و تولیدی تقویت شوند، ادامه داد: باید با استفاده از آمار دانشگاه آزاد اسلامی یک آمار تلفیقی تدوین و ارائه شود.

<>مخبر دزفولی با اشاره به جاذبه‌های برخی رشته‌های تحصیلی کشور گفت: می‌توانیم با برنامه‌ریزی برای رشته‌های علوم انسانی مشکل فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را حل کنیم.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های کارشناسی ارشدو سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3
<>

تاریخ خبر دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵