تأسيس 115 قطب علمي كشور

دبير شوراي قطب‌هاي علمي كشور از موافقت اصولي و تأسيس 115 قطب علمي کشور خبر داد. خبرگزاری فارس: تأسيس 115 قطب علمي كشور به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، مظفز شريفي دبير شوراي قطب‌هاي علمي كشور گفت: بررسي متقاضيان قطب‌هاي علمي كشور براي فعاليت در دور سوم به پايان رسيد و در مجموع 115 قطب علمي توسط شوراي قطب‌هاي علمي كشور موفق به اخذ موافقت اصولي شدند.

وي افزود: در پنجمين جلسه شوراي قطب‌هاي علمي كشور که برگزار شد به 115 قطب علمي براي فعاليت در دور سوم موافقت اصولي داده شد.

شريفي خاطرنشان كرد: با توجه به پايان رسيدن مرحله بررسي پرونده قطب‌های علمي كشور براي فعاليت در دور سوم، قطب‌هايي كه موفق به اخذ موافقت اصولي شدند به مدت پنج سال در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي كشور فعاليت خواهند كرد.

دبير شوراي قطب هاي علمي كشور تصريح كرد: مجوز قطب‌هاي علمي در دو سال اول فعاليت خود به صورت موافقت اصولي است که در این  مدت ارزيابي عملكرد آنها صورت گرفته و عملکرد آنها بايد براساس برنامه پيشنهادي‌شان باشد و دستاورد مشخصي در جهت رفع نيازهاي كشور و يا گسترش مرز دانش و توليد علم داشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: در اين صورت موافقت اصولي آنها پس از ارزيابي به موافقت قطعي تبديل خواهد شد و در غير اين صورت موافقت اصولي لغو مي‌شود.

شريفي تأكيد كرد: تاكنون قطب‌هاي علمي كشور در دو دوره در گروه های مختلف تشكيل شده‌اند كه در دوره اول تعداد 69 قطب در فاصله زماني ميان سال‌هاي 79 تا 83 فعاليت كردند و در دوره دوم تعداد 113 قطب از اوايل سال 84 تا اواخر سال 88 فعاليت داشتند.

وي در ادامه گفت: هدف از تشكيل قطب‌هاي علمي در دور اول و دوم بيشتر اين بود كه اين هسته‌ها شكل گيرند اما در دور سوم هدف فراتر رفته و قطب‌هاي علمي كشور بايد رويكرد پژوهشي خاصي داشته باشند و بتوانند برآورده كردن نيازهاي جامعه را در دستور كار خود قرار دهند.

مديركل برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري پژوهشي وزارت تصريح كرد: هدف ما اين است كه قطب‌هاي علمي در كشور از جايگاه واقعي خود برخوردار باشند و ما در صدد ارتقاء جايگاه قطب‌هاي علمي هستيم.

شريفي تأكيد كرد: قطب‌هاي علمي كشور باید مرجعيت علمي داشته باشند و براي تصميم‌گيري و سياست‌گذاري‌هاي علمي از پتانسيل آنها استفاده شود تا از نظرات تخصصي آنها در موضوعات مربوطه مورد استفاده قرار گرفته و براي جهت‌گيري‌هاي علمي در كشور و تصميمات اجرايي به كار گرفته شود. 

براساس اين گزارش، يك قطب علمي، هسته‌اي متشكل از تعدادي عضو هيئت علمي دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي مختلف است كه با همكاري يكديگر در خصوص موضوع يا برنامه مشخصي فعاليت و هدف مشخصي را دنبال مي‌كنند.

تاریخ خبر پنج شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۰