اخبار / دانشگاهی / برنامه ریزی های جدید برای تبدیل علم به ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

برنامه ریزی های جدید برای تبدیل علم به ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان

دریافت کلیه خدمات مربوط به شرکت در آزمون های دانشگاه ها و خدمات دانشجویی از منوی بالای صفحه اصلی سایت سنجش3رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی و جشنواره فرهیختگان که با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی ماموریت گرا و کارآفرین دانست که می تواند با قبول ماموریت و مسئولیت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور همچون گذشته اثر بخش باشد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی حمید میرزاده صبح امروز در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با خوش آمدگویی به دکتر حسن روحانی و هیات همراه ایشان برای حضور در این مراسم باشکوه، گفت:سی و سه سال پیش نهال نوپای دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد و تدبیر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و تایید امام راحل کاشته شد و با همت جناب آقای دکتر جاسبی و همکاران ایشان و استقبال و حمایت مردمی امروز به شجره طیبه ای تنومند و تناور تبدیل شده است.
 رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با بیان اینکه در دنیای امروز، دانایی رمز قدرت و پیشرفت جوامع است، گفت: منابع با ارزش و مولد ثروت این عصر که می توان آن را سومین انقلاب صنعتی نام نهاد، انسان های دانشمند،متخصص،کارورز،مخترع و مبتکر هستند.
دکتر میرزاده تاکید کرد: توانایی اقتصادی و وفور نعمت از بستر مغزهای پیراسته از جهل و آراسته به دانش سر برمی آورد. سرمایه عظیم علمی ایران در دانش هسته ای غربیان را به میز مذاکره بازگرداند
او با اشاره به پیروزی اخیر ملت ایران در عرصه بین المللی و حضور مقتدرانه آن در جمع قدرت های جهانی در روند مذاکرات هسته ای، گفت: این که کشورهای بزرگ جهانی امروز به میز مذاکره بازگشته و مسئولان و دیپلمات های ما مذاکره می کنند به دلیل سرمایه عظیم دانش هسته ای ایران بوده که همراه با صلابت رهبر معظم انقلاب ، تدبیر رئیس جمهور محترم و مهارت تیم مذاکره کننده در حال تحقق است. سهم 56 درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی
رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با تاکید بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی کشور و جهان، گفت: بر عهده داشتن 35 تا 50 درصد بار آموزش عالی کشور و سهم 56 درصدی این دانشگاه در توسعه تحصیلات تکمیلی و تولید 20 درصدی علم در ایران به خوبی گواه نقش پررنگ دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی کشور است.
میرزاده ادامه داد: این دانشگاه مصداق واقعی اصل 44 قانون اساسی است و به خوبی توان بالای بخش غیر دولتی در حوزه آموزش عالی را نشان میدهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به اشتغال به تحصیل یک میلیون و 700 هزار دانشجو در این دانشگاه ، تصریح کرد: هم اکنون 35 درصد بار آموزش عالی کشور پس از انقلاب اسلامی بر عهده این دانشگاه است که اگر 50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور را نیز در نظر بگیریم به نقش پررنگ این دانشگاه در آموزش عالی کشور پی خواهیم برد.
میرزاده ادامه داد: همکاری بیش از 70 هفتاد هزار عضو هیات علمی که 26 هزار نفر آنها تمام وقت بوده و اشتغال بیش از 38 هزار کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی را به بزرگترین دانشگاه حضوری در دنیا تبدیل کرده است که بدون دریافت کمک و بودجه دولتی و با اتکا به درآمدهای خود به یکی از موفق ترین مصداق های اصل 44 قانونی اساسی تبدیل شده است.
او افزود: ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و پرداخت 300 میلیارد تومان حقوق و دستمزد ماهانه از جمله شاخص های دیگری بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر آن تاکید داشت و در این باره اظهار کرد: بودجه این دانشگاه به لحاظ درآمد و هزینه در سال 94 معادل 6800 میلیارد تومان بوده است که اگر اعتبارات دیگر در بخش های مانند حوزه عمرانی را که ساخت 10 میلیون متر مربع فضای مسقف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی و 35 میلیون متر مربع فضای روباز جمعا معادل 20 میلیون متر مربع را در نظر بگیریم به ابعاد بزرگ اقدامات انجام شده و یا در حال انجام این نهاد آموزشی بیش از پیش پی خواهیم برد. 300 طرح فرهنگی ماندگار در 8 حوزه فرهنگی
او با اشاره به ابلاغ سند علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری و برنامه های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اجرای طرحهای فرهنگی ماندگار در سطح کشور در قالب 300 طرح در 8 حوزه فرهنگی و ایجاد فضای با نشاط علمی و فرهنگی، فراهم کردن بستر لازم برای استفاده از خرد جمعی ، اندیشه ورزی و آزاد اندیشی با مشارکت نخبگان،اساتید و دانشجویان از جمله اقدامات انجام شده در این مدت است.
رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تاکید کرد: کیفی سازی آموزش و پژوهش و مهارت محوری بطور اعم و توسعه تحصیلات تکمیلی بطور اخص در پاسخ به تقاضای اجتماعی و حفظ رشد شتاب علمی کشور و رفع نیاز های جامعه از جمله دیگر برنامه های بسیار مهم دانشگاه در یک سال و نیم گذشته بوده است. وجود 61 مرکز رشد و451 شرکت و واحد فناور
 میرزاده همچنین از وجود 61 مرکز رشد،451 شرکت و واحد فناور ،369 مجله علمی منتشر شده، 60218 مقاله علمی چاپ شده بین المللی در پایگاه اسکوپوس و 49058 مقاله علمی چاپ شده داخلی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. 150 مرکز رشد و 800 شرکت دانش بنیان تا پایان سال 96
او با اشاره به اهمیت توجه به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور در چارچوب تاکیدات رهبر معظم انقلاب به ویژه در سند توسعه علم و فن آوری، گفت: توسعه مراکز رشد تا 150 مرکز و شرکت های دانش بنیان دانشگاه تا 800 شرکت تا پایان سال 1396 برای تبدیل علم به ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان مهمترین برنامه دانشگاه آزاد در سالهای آینده خواهد بود. توسعه تحصیلات تکمیلی و تقویت هرم هیات علمی لازم و ملزوم یکدیگر
میرزاده در ادامه به توسعه تحصیلات تکمیلی و ضرورت تقویت هرم هیات علمی در این دانشگاه به عنوان یکی از پیش شرطهای این هدف اشاره کرد و افزود: جذب هیات علمی با درجه دکترا از سال 1393 به صورن جدی آغاز شده است که بر اساس برنامه ریزی تدوین شده این جذب به صورت سالانه 5 هزار نفر وتا پایان سال 1396 به 20 هزار نفر خواهد رسید.
وی تاکید کرد: با انجام این برنامه جمع هیات علمی با درجه دکتری به 37 هزار نفر و نسبت استاد به دانشجو از 1 به 48 کنونی به 1 به 38 خواهد رسید.
وی یادآور شد:با توجه به سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و طبق نقشه جامع علمی، باید سه درصد هرم دانشجویی کشور دانشجوی دکتری باشد اما تا کنون 8/0 درصد این امر محقق شده است.
 میرزاده ادامه داد:طبق برنامه مصوب هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، باید تا پایان سال 94 تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به 53000 نفر می رسد.
او با بیان اینکه بیش از 300 هزار نفر متقاضی ورود به دکتری تخصصی در کشور هستند، گفت:کل پذیرش در دانشگاه های آزاد و دولتی، 24 هزار و 188،یعنی در حدود هشت درصد است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت گسترش تحصیلات تکمیلی ،گفت:بیش از یک میلیون نفر متقاضی ورود به دوره های کارشناسی ارشد در کشور هستند که تنها 31 درصد انان وارد دانشگاه ها می شوند. توسعه مناسب حوزه پزشکی و تکمیل زنجیره بیمارستانی
رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به توسعه مناسب حوزه پزشکی و تکمیل زنجیره بیمارستانی نیز اشاره کرد و گفت: همچنین کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه از طریق توسعه ارتباط با صنعت و خدمات و اجرای طرحهای اقتصادی و سرمایه گذاری دانش بنیان و اجرای طرح تجمیع دانشگاه برای توسعه کیفی ، کاهش هزینه ها و افزایش اثر بخشی آن، توسعه فعالیت های بین المللی دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی،برنامه ریزی برای اعزام متخصصین ایرانی برای اشتغال در خارج از کشور دیگر برنامه های مهم این دانشگاه است. دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی کارآفرین و ماموریت گرا
 میرزاده در ادامه با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های دیگر نیز گفت: تاسیس باشگاه فرهنگی و ورزشی،توسعه مهارت محوری بویژه در آموزشکده های فنی سما، دعوت از اساتید خارجی برای تدریس در رشته های چند نظمی،توسعه همکاری های علمی منطقه ای با دانشگاههای داخل کشور،اجرای طرح سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد (ساها)، اجرای طرح شهرک های فناوری آزاد (شفا)، تجاری سازی تحقیقات از طریق سامانه AZAD EXPO از جمله اقدامات انجام شده و یا در حال پیگیری و انجام است.
رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی ماموریت گرا و کارآفرین خواند و گفت: این نهاد علمی و تحقیقاتی با تمام توان و ظرفیت بالای خود در خدمت تحقق اهداف نظام و دولت تدبیر و امید است تا با قبول ماموریت و مسئولیت در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور همچون گذشته اثر بخش باشد. تهیه طرح آمایش حوزه های علوم ، مهندسی و پزشکی واحدهاي دانشگاهي
میرزاده تاکید کرد: به زودی طرح آمایش حوزه های علوم ، مهندسی و پزشکی واحدهاي دانشگاهي بسته به استعداد و موقعيت اقليمي ماموريت حل مشكلات ملي، منطقه‌اي و محلی را بر پايه نيازسنجي و آمايش سرزمين که قبلا هم در هیات موسس دانشگاه مطرح شده با آخرین اصلاحات به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد تا بعد از این توسعه دانشگاه هر چه بیشتر در این راستا تحقق یابد.
دریافت کلیه خدمات مربوط به شرکت در آزمون های دانشگاه ها و خدمات دانشجویی از منوی سمت راست صفحه اصلی سایت سنجش3

تاریخ خبر پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴