اخبار / دانشگاهی / بررسی دلایل حذف گرایش ها در مقطع کارشناسی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

بررسی دلایل حذف گرایش ها در مقطع کارشناسی

معاون آموزشی وزیر علوم با تشریح دلایل حذف گرایشها در مقطع کارشناسی گفت: این تصمیم به تازگی در وزارت علوم اخذ شده است و با این کار هم راستا با نظام آموزش جهانی پیش می رویم.

مجتبی شریعتی نیاسر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حذف برخی از رشته ها از دفترچه کنکور گفت: تصمیمی که به تازگی در وزارت علوم اخذ شد و مصوبه شورای عالی برنامه ریزی نیز شد، این بود که گرایش ها حذف شوند.

وی ادامه داد: گرایش ها که حذف شد، این مساله منجر شد به اینکه، تعداد قابل توجه ای از کد رشته محل هایی که وجود داشت، همه در یک رشته مستقل جمع شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: به عنوان مثال در گذشته رشته حقوق با ۱۵ کد رشته وجود داشت، اکنون با یک کد رشته است و این بدین معنی نیست که رشته ها حذف شده، بلکه به معنی این است که گرایش ها حذف شده اند.  

شریعتی نیاسر افزود: دانشجویان می توانند با یک کد رشته متمرکز وارد دانشگاه شوند، بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

وی ادامه داد: بنابراین با این روش دانشجویان دیگر این دغدغه را ندارند که از ابتدای ورود به دانشگاه کدام کد رشته را انتخاب کنند و بعد از فارغ التحصیلی نیز این دغدغه را ندارند که یک گرایش خاص در مدرک آن ها ثبت شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: بنابراین در مدرک دانشجویان گرایش خاصی ثبت نمی شود و زمانی که می خواهند استخدام شوند، فقط ریز نمرات و درس هایی را که گذرانده اند، ارایه کرده و جذب می شوند.

وی ادامه داد: این مساله هم برای سرنوشت دانشجویان خوب است و هم از تنوع بی رویه رشته محل و رشته گرایش جلوگیری می کند و همچنین با این روش، هم راستا با نظام آموزش جهانی پیش می رویم.

شریعتی نیاسر افزود: در حال حاضر خیلی از کشورهای پیشرفته طرح لوزی را پیاده کرده اند، بدین صورت که در مقطع لیسانس رشته ها بدون گرایش بوده و در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش ارایه می شود و سپس در مقطع دکتری گرایش ها جمع می شود. 

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های کارشناسی
و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵