اخبار / دانشگاهی / بانک سوال در همه رشته های علوم پزشکی ایجاد می شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

بانک سوال در همه رشته های علوم پزشکی ایجاد می شود

چشم انداز حوزه آموزش علوم پزشکی در ارتقای نظام ارزیابی آزمون های علوم پزشکی، استفاده از توان طرح سوال تمامی اعضای هیات علمی، ایجاد بانک سوال در همه رشته ها و برگزاری آزمون های الکترونیک است.

به گزارش خبرنگار مهر، بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی از دیگر بسته های تحولی در آموزش پزشکی است که مناطق آمایشی ۱۰ گانه کشوری در تلاش هستند آن را محقق کنند.

انتظار می رود در صورت تحقق بسته، دستاوردهایی از جمله ارتقاء و به روزرسانی فرایندهای مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی کشور، ایجاد زمینه مناسب به منظور برگزاری آزمون های بین المللی در داخل کشور و ایجاد تحول در فرایند سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در عرصه آموزش علوم پزشکی حاصل شود.

همچنین طراحی الگوهای سنجش مهارت های حرفه ای در دانش آموختگان علوم پزشکی و استقرار مراکز منطقه ای ارزیابی آموزشی و مهارت های بالینی در مناطق آمایشی از دیگر دستاوردهای مورد انتظار است.

به همین منظور محورهای این بسته شامل  ارتقای آزمونهای علوم پزشکی با بهره مندی از تجربیات بین المللی، ارتقاء مرکز سنجش آموزش پزشکی به منظور بهبود فرآیند پذیرش،سنجش و ارزشیابی، تحول در نظام پذیرش دانشجویان علوم پزشکی با تاکید بر مقاطع تحصیلات تکمیلی و طراحی و پیاده سازی نظام ارزیابی نهایی و تایید صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان علوم پزشکی است.

در این مسیر سوالات آزمونها باید استاندارد سازی و از روشهای جدید نمره سازی استفاده شود. امکان سنجش خصوصیات غیرشناختی داوطلبان که موثر بر کیفیت یادگیری و خدمات آینده داوطلبان باشد نیز ایجاد شود. آماده سازی داوطلبان برای موفقیت در آزمون های استاندارد، استفاده از بانک تست مؤسسات بین المللی سنجش، استفاده از تجربه های موجود جهانی برای ارتقاء مرکز سنجش پزشکی و به کارگیری و بومی سازی تکنیک ها و شیوه های نوین سنجش و ارزیابی داوطلبان و فراگیران نیز از جمله اهداف این بسته است.

ایجاد واحدهای آزمون سازی و آمار و انفورماتیک در مرکز سنجش، آماده سازی فضای فیزیکی مناسب، ارتقای تجهیزات مرکز سنجش و تقویت سرمایه انسانی نیز به عنوان هدف در نظر گرفته شده است .

در این میان مرکز آزمون پزشکی باید بتواند در داوطلبان برای فراگیری مهارتها ایجاد علاقه کند و داوطلبان به فراگیری عمیق و مبنایی علوم و کاهش استفاده از محفوظات در آزمونهای پذیرش هدایت شوند.

همچنین استاندارد سازی سوالات آزمونها (کتبی و شفاهی) و ایجاد امکان سنجش خصوصیات غیر شناختی داوطلبان که موثر بر کیفیت یادگیری و خدمات آینده آنها است نیز از جمله اهدافی است که برای این بسته در نظر گرفته شده است.

دستورالعمل علمی و آیین نامه اجرایی آزمون صلاحیت پایان دوره و استانداردهای لازم برای اعتباربخشی مراکز برگزار کننده این آزمون نیز تدوین می شود..اقدامات صورت گرفته در مناطق آمایشی نیز نشان می دهد که این مناطق در زیر ساختارها توانسته اند چارت تشکیل دهند و نیروی انسانی به کار گرفته شده است.تدوین شیوه نامه و آیین نامه ها، ایجاد فضای فیزیکی، تدارکات و تجهیزات، نرم افزارها و شبکه ها، آموزش و توانمند سازی اعضا هیات علمی و پرسنل و تحلیل آزمون و بازخورد، ایجاد بانک سوال و استفاده از سوالات استاندارد بین المللی نیز از دیگر اقدامات مناطق آمایشی است.البته در روند تحقق اهداف این بسته آمایشی نیز چالشهای وجود دارد که از جمله آن می توان به تغییرات سریع منابع علمی در عرصه علوم پزشکی، فقدان نرم افزار ها و بستر مناسب و امن الکترونیک برای ارتباط مرکز سنجش و دبیرخانه ها با اعضا هیات علمی دانشگاه ها و فرصت محدود اعضای هیات علمی برای پرداختن به امور سنجش و ارزشیابی اشاره کرد.

همچنین محدودیت های نیروی انسانی مرکز سنجش، فقدان آزمونهای غیر شناختی استاندارد شده، مقاومت آزمون دهندگان در برابر تغییر و فقدان  یا محدود بودن روشهای ارزیابی فرایند های یادگیری از دیگر چالش های این بخش است.

عدم بکار گیری روشهای علمی در ارزشیابی ارزشیابی ها (G-Study)، فقدان سامانه هایی برای تجمیع سوابق آموزشی و شغلی دانشجویان و دانش آموختگان، عدم دسترسی  به دانش آموختگان جهت ارزیابی ایشان و نظر سنجی از آنها و قوانین دست و پا گیر نیز از چالش های پیش روی تحقق  بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی است.

اما افق پیش روی بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی نیز استفاده فراگیر از لاگ بوک و پورتفولیوی الکترونیک، استفاده از توان طرح سوال تمامی اعضا هیات علمی، ایجاد بانک سوال در همه رشته های بالینی و پایه و در سطوح مختلف، برگزاری آزمونهای الکترونیک، برگزاری آزمونهای صلاحیت بالینی در همه سطوح و برگزاری آزمون های ماشین ساخته است.

کاربرد سنجش های خصوصیات غیرشناختی داوطلبان و استفاده از روشهای پذیرش روزآمد و ایجاد ظرفیت پذیرش تغییر در مجموعه سیستم نیز از دیگر افق های پیش روی این بسته آمایشی است.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و سایر دانشگاه های کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵