اخبار / دانشگاهی / انتقاد معاون وزیر علوم از گرایش شدید به مقطع دکترا به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

انتقاد معاون وزیر علوم از گرایش شدید به مقطع دکترا

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته های دکتری و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کشور ما همه به دنبال دکتر شدن هستند که این امر در حال آسیب زدن به خروجی دانشگاه هاست.به گزارش ایرنا، وحید احمدی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی ‘مناطق ویژه علم و فناوری کشور’ در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: 40 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو برخی دانشگاه ها به دوره دکترا اختصاص یافته است اما آیا مملکت به این تعداد دکتر نیاز دارد؟
وی اظهار کرد: این نکته نشان می دهد که از نظر ساختار دانشجویی بشدت دچار آسیب هستیم و این گرایش به تحصیل در مقطع دکترا از معضلاتی است که اینک با آن مواجهیم.
احمدی گفت: البته باید به تحصیلات تکمیلی توجه ویژه شود چون بیشترین سرمایه ما در دانشگاه ها همین دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند اما صنعت و بازار کار کشور پذیرای این همه دکتر و دانش آموخته تحصیلات تکمیلی نیست و دانشگاه ها هم ظرفیت پذیرش این همه دکتر را ندارند.
وی افزود: مهمترین دغدغه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، ارتقای کیفیت است لذا این معاونت طی دو سال گذشته به افزایش تعداد مجلات و پژوهشگران و انجمن های علمی با دید انقباضی نگاه کرده اما در زمینه ارتباط با صنعت که ازجمله سیاست های رسمی ماست برخورد انبساطی داشته است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هرم علمی و دانشجویی کشور دچار نقص و آسیب است و باید از نظر منابع انسانی، علمی و ساختاری بسیار دقت کنیم.
احمدی گفت: تعداد جمعیت دانشجویان ما خیلی زیاد است و تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ها به نسبت تعداد دانشجویان مناسب نیست و هرم اعضای هیات علمی بسیاری از دانشگاه های ما با هرم کارمند و دانشجویان آنها همخوانی ندارد.
وی افزود: 2800 مرکز آموزشی، پژوهشی در کشور وجود دارد که این تعداد هم خوب است و هم خوب نیست چرا که به طور مثال در زمینه تقسیم و توزیع بودجه، با این تعداد مرکز دچار مشکل می شویم زیرا منابع مالی ما به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های غیرانتفاعی، همه دولتی است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی معتقد بود سهم تحقیق و توسعه از جی.دی.پی 87 صدم درصد است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این رقم را 46 صدم درصد برآورد کرده بود و بر سر این رقم اختلاف نظر وجود داشت.
احمدی افزود: مرکز پژوهش های مجلس هم این رقم را 45 صدم درصد و مرکز پژوهش های استراتژیک هم این رقم را حدود 46 صدم درصد اعلام کرده بود.
وی گفت: طی چند روز گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخشنامه ای را ابلاغ و رقم وزارت علوم را پذیرفت لذا این بخشنامه قدم بسیار موثری است که عدد سهم تحقیقات به عدد برنامه برسد.
وی اظهار کرد: در پیش نویس برنامه ششم ابلاغ شده بود که این برنامه چهار موضوع خاص از جمله آب، محیط زیست و انرژی دارد اما به موضوع علم و فناوری به عنوان موضوع خاص نگاه نشده بود.
وی ادامه داد: وزارت علوم با پیگیری مستمر موضوع علم و فناوری را نیز به عنوان یکی از موضوعات خاص برنامه ششم گنجاند و به این مساله در بخشنامه یاد شده تصریح شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برخی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در موضوع پژوهش و فناوری هزینه اختصاصی نمی کنند در حالی که باید حداقل 15 درصد اعتبارات خود را صرف پژوهش کنند.
احمدی ابراز امیدواری کرد سامانه شبکه آزمایشگاهی علمی ایران (شاعا) و نیز شبکه علمی کشور و شبکه محاسبات پیشرفته کشور که در داخل شبکه علمی پیش بینی شده است بزودی راه اندازی شود.
وی گفت: تاکید در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری بر ساماندهی، نظام دهی و بهره برداری موثر است به نحوی که جمعیت علمی کشور هرم پایدار و متناسب داشته باشد.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته های دکتری و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴