اخبار / دانشگاهی / امکان ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل در مقاطع بالاتر به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

امکان ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل در مقاطع بالاتر

<>به گزارش خبرنگار مهر، منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و سی و چهارم ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اولین موضوع مطرح این جلسه را تعیین تکلیف دارندگان مدرک معادل عنوان کرد و افزود: تسری مصوبه مدرک معادل به برخی مشمولان از موضوعاتی است که در جلسه گذشته این ستاد مطرح شده بود و در این جلسات مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست تصویب این موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور داشتند.

<>وی ادامه داد: به علت شاید عدم آگاهی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از افراد دارای مدرک معادل در مضیقه قرار گرفته بودند و امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری برای این افراد فراهم نبود.

<>کبگانیان با بیان اینکه این موضوع در جلسه قبل ستاد نقشه جامع علمی کشور مصوب شده بود، خاطر نشان کرد: موضوع امکان ادامه تحصیل برای افراد دارای مدرک معادل با دو شرط مصوب شد. اولین شرط آن بازخوانی مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی با شورای معین انقلاب فرهنگی و دومین شرط مشخص شدن تعداد و مشمولان این مصوبه بود.

<>قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: هر دوی این شرط از سوی دبیرخانه نقشه جامع علمی کشور اجرایی شد و مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای معین مورد بازخوانی قرار گرفت و اکثر اعضا در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی موافق بودند. در گذشته وزیر وقت علوم نکته ای را اعلام کرده بود و از آنجایی که وزارت علوم کتباً چنین موضوعی را داده بود، سایر اعضا نیز در خصوص آن نظر مساعد داشتند.

<>وی شرط دوم تصویب تعیین تکلیف دارندگان مدرک معادل را تعداد دارندگان این نوع مدرک عنوان کرد و افزود: نگرانی‌هایی وجود داشت که شاید این مصوبه شامل تعداد زیادی از مشمولان دانشجوی دکتری شود که وزارت علوم کتباً به ما اعلام کردند که حداکثر این افراد ۳۵۰ نفر می‌شود.

<>وی دومین موضوع مطرح شده در این جلسه را گزارش علم و فناوری ذکر کرد و گفت: در این جلسه مدیر عامل شرکت مپنا گزارش خوبی در زمینه خودروهای برقی ارائه کرد ضمن آنکه در این گزارش به فعالیت‌های این شرکت در حوزه‌های هواپیمایی، ساخت توربین‌ها و تجهیزات نیروگاهی و راه آهن و سلامت اشاره شد.

<>کبگانیان اضافه کرد: این شرکت در زمینه خودروهای برقی اعلام کرد که محققان این شرکت موفق شده‌اند که ایستگاه شارژ الکتریکی خودرو را ایجاد کنند. تاکنون چنین زیر ساختی در کشور وجود نداشته و این شرکت در این زمینه اقدام کرده است.

<>قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: بر اساس اعلام مدیر عامل این شرکت در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور اولویت کشور در حوزه خودروهای برقی باید بر تبدیل خودروهای بنزینی و فسیلی به برقی باشد نه اینکه اقدام به طراحی و ساخت خودروهای برقی از صفر تا صد در کشور کنیم.

<>کبگانیان خاطر نشان کرد: بر این اساس این شرکت طراحی‌هایی را انجام داده تا بتوان خودروهای فعلی را به راحتی به برقی تبدیل کرد.

<>قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه گزارش بنیاد ملی نخبگان را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و گفت: ریاست بنیاد ملی نخبگان درخواست کرده بود که این گزارش را ارائه دهند. این گزارش دارای چند بخش است و امروز به یک بخش آن پرداخته شد.

<>وی ترفندهای اجرایی سازی سند راهبری امور نخبگان را از موضوعات مطرح شده در این زمینه ذکر کرد و توضیح داد: این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس این سند، بنیاد ملی نخبگان موظف شده که گزارش‌های سالانه‌ای را به ستاد اجرای نقشه ارائه دهد که ارائه این نقشه به تاخیر افتاده است و در این جلسه گزارشی از عملکرد این بنیاد ارائه شد.

<>کبگانیان اضافه کرد: بر اساس این گزارش برخی از دستگاه‌ها در امور نخبگانی عملکرد مناسبی داشتند و برخی از دستگاه‌ها همکاری مناسب نداشتند و بنیاد ملی نخبگان درخواست داشت که دستگاه‌هایی که همکاری ضعیفی با این بنیاد دارند، عملکرد بهتری داشته باشند.

<>به گفته وی دستگاه‌های کلان که اثرگذاری زیادی ندارند مانند کتابخانه ملی و فرهنگستان علوم همکاری قابل قبولی با بنیاد داشتند ولی دستگاه‌های موثر در امور نخبگان چون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش عدم همکاری و یا همکاری ضعیفی داشتند.

<>کبگانیان خاطرنشان کرد: ما از این دستگاه ها درخواست داریم همکاری بهتری داشته باشند تا شاهد ارائه گزارش‌های بهتری از این دستگاه ها باشیم.


<>دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته های دکتری
و سایر مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و دیگر دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3


تاریخ خبر چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹