اخبار / دانشگاهی / افزایش ظرفیت دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس برای سال ۱۴۰۳ تصویب شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

افزایش ظرفیت دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس برای سال ۱۴۰۳ تصویب شد

<>به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تربیت مدرس؛ نشست شورای دانشگاه با حضور رییس، معاونان، روسای دانشکده ها، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی، در سالن شهید چمران برگزار شد.

<>در این نشست موضوع راه اندازی دوره دکتری طراحی شهری از سوی معاون آموزشی مطرح شد و دکتر تاجبخش مدیر دفتر برنامه ریزی، ‌ گسترش و بازنگری، روند تصویب رشته را تشریح کرد.

<> در ادامه دکتر خاتمی به بیان دلایل توجیهی رشته، اعضای هیات علمی، رشته های دایر در گروه، سابقه رشته در دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاه های کشور و دانشگاه های معتبر خارجی، ‌ برنامه درسی رشته، ‌ دروس جبرانی و اصلی رشته و دروس اختیاری، جدول ترم بندی دروس و ... پرداخت.

<>در ادامه اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و رییس دانشگاه نیز راه اندازی دوره های دکتری در دانشکده هنر را بسیار مهم و ضروری خواند که لازم است برای آن برنامه ریزی های درست صورت گیرد.

<>در ادامه راه اندازی دوره دکتری طراحی شهری در دانشکده هنر و معماری با اکثریت آرا به تصویب رسید.

<>بازنگری برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی و مسائل ایران

<>در ادامه نشست، بازنگری برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی و مسائل ایران مورد بررسی قرار گرفت. دکتر تاجبخش توضیحاتی را در خصوص تغییرات ایجاد شده در محتوا و عناوین برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی بیان نمود و در ادامه دکتر دارا تغییرات صورت گرفته در برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی را تشریح کرد.

<>وی اظهار داشت: از ابتدای تاسیس این رشته در دانشگاه، ‌ برنامه درسی آن بازنگری نشده بود که بر این اساس، بازنگری در گرایش اندیشه سیاسی و مسائل ایران انجام شد.

<>وی در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص اعضای کمیته بازنگری برنامه درسی، ‌ جدول مقایسه ای بین برنامه قدیمی و بازنگری شده، ‌ جدول ترم بندی دروس و ... پرداخت.

<>در ادامه اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند که در نهایت با در نظر گرفتن برخی از نظرات و اعمال تغییرات، بازنگری برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی و مسائل ایران با اکثریت آرا تصویب شد.

<>بررسی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۳

<> بررسی کلی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال آتی، دیگر دستور جلسه شورا بود که رییس دانشگاه از روسای دانشکده ها خواست دلایل و شاخص های ارائه شده از سوی مدیران گروه ها در خصوص افزایش ظرفیت را به دقت بررسی کنند و با توجه به نسبت تعداد دانشجویان به تعداد اعضای هیات علمی و متناسب با هر رشته، ظرفیت پیشنهادی را اعلام کند.

<>دانشجو تصریح کرد: با بررسی موضوع ظرفیت پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۳ در هیات رییسه دانشگاه، پیشنهاد شد در کارشناسی ارشد تا ۱۰ درصد افزایش (دروه روزانه و پردیس) و در دکتری نیز تا ۲۰ درصد افزایش دانشجو در دوره روزانه و پردیس داشته باشیم.

<>دکتر دانشجو افزود: سیاست کلی دانشگاه بر افزایش تعداد دانشجو نیست و افزایش کیفیت آموزش و کیفیت فارغ التحصیلان برای ما حائز اهیمت است و با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان سنواتی، فارغ التحصیل شدند و نیز به روز شدن برخی تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین توجه به بازار کار، میزان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در نظر گرفته شده است.

<>در ادامه مقرر شد روسای دانشکده ها میزان ظرفیت پیشنهادی پذیرش دانشجو را پس از بررسی اعلام کنند.

<>تأمین بودجه پایان نامه و رساله از طریق مشارکت در طرح های کاربردی

<>رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بودجه پایان نامه ها و رساله ها توضیح داد و گفت: بودجه ای که از سوی دانشگاه برای پایان نامه و رساله دانشجویان اختصاص می یابد، جوابگوی هزینه آنها نیست به ویژه در رشته هایی که به مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارند.

<>البته این در حالی است که بودجه تخصیصی دانشگاه تربیت مدرس به پایان نامه و رساله ها نسبت به سایر دانشگاه های کشور بیشتر است و در کنار بودجه تخصیص یافته از سوی دانشگاه، ‌ بخشی از هزینه های آن نیز از گرنت استادان و یا پروژه های کاربردی تامین می شود. اما با توجه به هزینه های که برای انجام پژوهش های پایان نامه و رساله نیاز است، لازم است اعضای هیات علمی از ظرفیت طرح های کاربردی خارج از دانشگاه استفاده نمایند و بتوانند هزینه های لازم را تامین کنند.

<>وی افزود: پروژه های کارشناسی ارشد باید در حد پایان نامه کارشناسی ارشد تعریف شود و نباید یک پایان نامه را در حد و اندازه رساله تعریف کرد. همچنین در صورت عدم توانایی در تأمین بودجه پایان نامه یا رساله، لازم است دانشجوی کمتری در گروه جذب شود.

<>رییس دانشگاه برای بررسی و تحلیل این موضوع، کارگروهی متشکل از روسای دانشکده های مختلف با مسئولیت دکتر کاظم نژاد تشکیل داد تا نظرات و آراء اعضای کارگروه به معاونت پژوهشی منتقل شود.


 دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های کارشناسی ارشد 
و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲