اخبار / دانشگاهی / افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی یو اس نیوز به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی یو اس نیوز

<>تعداد دانشگاه‌ها ایران در جدیدترین رتبه‌بندی یو اس نیوز در سال 2017، نسبت به سال گذشته میلادی از 7 به 11 دانشگاه افزایش یافت.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شواری عالی انقلاب فرهنگی، در دو دهه گذشته، رتبه‌بندی‌های دانشگاهی به گونه قابل ملاحظه‌ای، نه تنها در بخش‌های خصوصی، بلکه در بخش‌های دولتی و انجمن‌های حرفه‌ای نیز گسترش یافته است. نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی از نظر نوع شاخص‌های مورد استفاده در برگیرنده طیف وسیعی از شاخص‌هاست که بسته به تعریف کیفیت و بر مبنای آن تطبیق داده می‌شوند.

<>یکی از نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌های یو اس‌ نیوز است، که جدیدترین رتبه‌بندی را در 9 سپتامبر 2015 به صورت آنلاین منتشر کرده است. این رتبه‌بندی انجام شده بر‌اساس 16 معیار کلیدی است.

<>در حال حاضر در این رتبه‌بندی فقط 750 دانشگاه برتر رتبه‌بندی می‌شوند. این معیارهای کلیدی در هفت دسته کلی شاخص شامل شهرت در مقطع کارشناسی، ثبت‌نام دانشجو برای سال مورد نظر، منابع دانشگاه برای سال تحصیلی مورد نظر، نرخ فارغ‌التحصیلی و ماندگاری دانشجویان، منابع مالی، تعداد فارغ‌التحصیلان و نرخ فارغ‌التحصیلی قرار می‌گیرند.

<>در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای ایران، عربستان، رژیم صهیونیستی، ترکیه، مصر و پاکستان در نظام رتبه‌بندی یو اس‌ نیوز مورد مطالعه قرار گرفتند. بر‌اساس بررسی‌های انجام‌شده، در بین دانشگاه‌های کشورهای منتخب، 11 دانشگاه از ایران، 23 دانشگاه از ترکیه، 6 دانشگاه از رژیم صهیونیستی، 5 دانشگاه از مصر، 4 دانشگاه از عربستان سعودی و 3 دانشگاه از پاکستان در رتبه‌بندی یو اس نیوز جای گرفته‌اند. در بین این دانشگاه‌ها سه دانشگاه از رژیم صهیونیستی در مکان اول تا سوم قرار دارند.

<>تعداد دانشگاه‌های مورد بررسی در رتبه‌بندی یو اس‌ نیوز

<>

<>برترین دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تبریز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.

<>

<>

<>با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، ایران نسبت به سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار شده است. در این رتبه‌بندی در سال 2016 میلادی هفت دانشگاه از ایران حائز شرایط و جای‌گرفتن در این رتبه‌بندی شده بودند که برای سال 2017 به 11 دانشگاه افزایش یافته‌اند. علاوه بر این ممکن است برخی از شاخص‌های مورد استفاده دارای اشکلاتی باشند. با این‌حال کشورها و دانشگاه‌ها با این رتبه‌بندی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها
و مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3
<>

تاریخ خبر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶