اخبار / استخدامی / استخدام دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

استخدام دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود و براساس معیارهای صلاحیت و شایستگی های مرتبط با احراز شغل معلمی، ضوابط عمومی و اختصاصی دفترچه جهت استخدام مشاغل دبیر، هنرآموز آموزش و پرورش را به شرح زیر اعلام نموده است.

 مهلت ثبت نام تا 31 خرداد 1402 می باشد.شرایط عمومی شرط سنی برای شرکت در آزمون؛
- داشتن حداقل سن بیست (20) سال تمام و داشتن حداکثر چهل (40) سال تمام (لیسانس و فوق لیسانس)
 تبصره 1: جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر، از شرط حداکثر سن معاف میباشند.
 تبصره 2: موارد ذیل به شرط ارائه مدارک و مستندات لازم از مراجع ذیربط، به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:
- پدر و مادر و همسر و برادر و خواهر شهید به میزان پنج سال؛
- داوطلبانی که در جبهه ها به طور داوطلبانه خدمت نموده اند به میزان حضور در جبهه و همچنین مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی رزمندگان داوطلب در اثر مجروحیت در جبهه ها؛
- داوطلبانی که در طول جنگ تحمیلی به اسارت دشمن بعثی و یا گروه های ضد انقلاب درآمده اند به میزان مدت اسارت و حضور در جبهه؛
 تبصره 3: به موجب تبصره 2 ماده واحده» نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش مصوب جلسه 833 مورخ 1399/8/27 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت همکاری تمام وقت افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری کرده اند از حداکثر سن برای شرکت در آزمون های استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر میشود.
 تبصره 4: به موجب بند (الف) ماده 15 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، داوطلبان مشمول قانون مزبور به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند، یکسال تا حداکثر پنج سال (5) به سقف محدوده سنی اضافه خواهد شد. امتیازات فوق الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای 2/5 نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشترک فراگیر است.
 ملاك عمل در خصوص تاریخ فراغت از تحصیل (تاریخ فارغ التحصیلی مندرج در متن گواهینامه موقت یا دانشنامه) و در ارتباط با اتمام خدمت دوره ضرورت (تاریخ مندرج در قسمت خاتمه خدمت كارت پایان خدمت) و همچنین در خصوص معافیت دائم (تاریخ مندرج در قسمت صدور كارت معافیت دائم)، سه ماه پس از آخرین روز ثبت نام آزمون استخدامی روز (چهارشنبه مورخ 1402/03/31) است. ملاك عمل در خصوص سن افراد، اولین روز ثبت نام آزمون استخدامی (شنبه مورخ 1402/03/27) است.
 داوطلبان استخدام میتوانند با رعایت مفاد این دفترچه و ضوابط مربوط به امتیاز بومی شهرستانی، یك شغل محل را براساس سهمیه، جنسیت، شرایط احراز و... انتخاب نماید.
 عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه های اجرایی به موجب آراء قطعی مراجع قضایی و ذیصلاح؛
 داوطلبان استخدام نباید جزء نیروهای بازخرید خدمت دستگاه های اجرایی و همچنین بازنشسته باشند؛
 انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان؛
 به استناد ماده (94) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و پست سازمانی، کارکنانی که تصدی یکی از پست های سازمانی در هر یک از دستگاه های اجرایی را به صورت رسمی یا پیمانی دارا میباشند، پس از پذیرفته شدن در آزمون در زمان استخدام، نباید جزء مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاه های اجرایی باشند.
 تبصره: مسئولیت قبول یا عدم قبول استعفای پذیرفته شده نهایی بر اساس قوانین و مقررات مربوطه توسط دستگاه اجرایی، به عهده داوطلب پذیرفته شده است. صدور شماره مستخدم و انعقاد قرارداد پیمانی و یا صدور حکم کارگزینی برای داوطلب پذیرفته شده نهایی، منوط به ارائه مدارک مثبت و مورد نیاز در این زمینه است.
شرایط اختصاصی گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی توسط پذیرفته شدگان با رعایت شرایط و ضوابط ذیل:
 به استناد ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته شدگان استخدام پیمانی مشاغل آموزشی در آموزش و پرورش، ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی (این دوره شامل مجموعه ای از دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی (نظری، مهارتی) است که برای دانش آموختگان رشته های مختلف دانشگاهی و حوزوی پذیرفته شده در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش برابر آیین نامه خاص خود برگزار میشود. دوره مهارت آموزی مشاغل دبیری، در دانشگاه فرهنگیان و هنرآموز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور است.
 محل مهارت آموزی دوره یکساله، براساس شغل محل پس از اعلام نتایج قطعی توسط دانشگاه فرهنگیان تعیین خواهد شد.
 تغییر محل مهارت آموزی، صرفاً در صورت وجود شغل، با رعایت جنسیت از طریق سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 با توجه به مصوب جلسه 965 مورخ 1398/4/17 شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره 4 ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه 833 مورخ 1399/8/27 شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم خدمت» خواهد بود که به صورت استانی صورت میپذیرد. بنابراین بعد از طی فرایند استخدامی، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت استانی به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم استان خواهد بود.
 فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم (سابق)، دانشگاه فرهنگیان و فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که دارای تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش میباشند، حق ثبت نام در آزمون استخدامی را ندارند.
 پذیرفته شدگان شغل محل های آموزش و پرورش عشایری که دارای چند منطقه و یا ناحیه آموزش و پرورش میباشند. تعیین محل خدمت دقیق آنان براساس نیاز، بعد از گذراندن موفقیت آمیزدوره یکساله مهارت آموزی، از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط صرفا برای مدارس و مناطق عشایری صورت خواهدگرفت.
 محل خدمت یک منطقه آموزشی است که حسب نیاز آموزش و پرورش جهت استخدام و اشتغال پذیرفته شدگان نهایی، در این آگهی مشخص شده است. لازم به ذکر است شهرستان هایی که در جدول فهرست شغل محل های اداره کل آموزش و پرورش استانها، دارای چند منطقه آموزش و پرورش میباشند، منطقه آموزش و پرورش محل خدمت فرد قبول شده (قبل از اشتغال)، توسط اداره کل آموزش و پرورش استان مربوطه در یکی از مناطق آموزش و پرورش همان شهرستان تعیین خواهد شد.
 مهارت آموزان در زمان ثبت نام در پردیس های دانشگاه فرهنگیان، ملزم به ارائه مدرک روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و مدرک ICDL میباشند، درغیر اینصورت باید تعهد نمایند که حداکثر یک ماه ازشروع دوره یکساله مهارت آموزی، مدارک مزبور را ارائه نمایند.
 با توجه به اینکه مجوز استخدامی مشاغل آموزگارابتدایی، دبیری وهنرآموز مشترک صادر شده است بنابراین افرادی که درآزمون آموزگار ابتدایی شرکت نموده اند درصورت دارا بودن شرایط و مفاد این دفترچه می توانند دراین آزمون نیز شرکت نمایند. لیکن پذیرفته نهایی آزمون آموزگارابتدایی چنانچه در ردیف معرفی شدگان چند برابر این آزمون قرارگیرند از فرایند استخدام این آزمون حذف خواهند و استخدام آنان صرفاً برای آموزگارابتدایی صورت خواهد گرفت. 
زمانبندی آزمونکارت شرکت در آزمون استخدامی رشته ی مشاغل دبیری و هنرآموز از روز دوشنبه مورخ 1402/05/09 برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و آموزش کشور قرار خواهد گرفت. آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در روز پنجشنبه مورخ 1402/05/12 در تهران و با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استانها برگزار خواهد شد و ملاک تعیین حوزه امتحانی داوطلبان شهرستان محل اقامت فعلی است که در تقاضانامه درج خواهند نمود.تعیین حدنصاب معرفی داوطلبان جهت انجام سایر مراحل استخدامی، منوط به کسب حد نصاب در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش (کتبی) بوده و انتخاب افراد پذیرفته شده بر اساس ترتیب نمرات مکتسبه، سهمیه های قانونی و با رعایت سایر قوانین و مقررات جاری، مطابق قواعد زیر است:
 پس از برگزاری امتحان مشترک فراگیر (کتبی)، نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه های عمومی، اختصاصی و تخصصی محاسبه خواهد شد براین اساس کسب حداقل پنجاه (%50) درصد میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول با ارزش وزنی چهل (%40) درصد برای حیطه عمومی و شصت (%60) درصد برای حیطه های اختصاصی و تخصصی در هر شغل- شهرستان محاسبه و مبنای سایر مراحل معرفی داوطلبان قرار میگیرد.
 تذکر: داوطلبان فاقد حد نصاب، از ادامه سایر مراحل استخدامی حذف و صرفاً کارنامه آزمون استخدامی(کتبی) از طریق درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور جهت اطلاع برای آنها قابل مشاهده خواهد بود.
<> 

امتیازات مهم بومی شهرستانی (به استثنای شهرستان تهران و مراکز استانها)
باستناد قانون اصلاح ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری، داوطلبان بومی شهرستانی (به استثنای شهرستان تهران و مراکز استانها) نسبت به سایر داوطلبان غیر بومی دارای اولویت میباشند. اولویت بومی به این شرح اعمال خواهد شد. «نمره مکتسبه داوطلب بومی شهرستانی در آزمون کتبی (مجموع وزن چهل درصد (%40) برای حیطه عمومی و شصت درصد (%60) برای حیطه اختصاصی و تخصصی) با ضریب «یک و چهاردهم» (1/4) محاسبه و ملاک عمل قرار میگیرد.»
 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
به ازای تاهل و نیز هر فرزند دو (2) درصد، مجموعاً حداکثر تا ده (10) درصد به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی داوطلب اضافه میشود.
تذکر: امتیازات مطروحه در بند فوق الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند وی، بالای 2/5 نباشد.
مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری آزمون استخدامی است.

<> 
تقویم آزمون:
 شروع ثبت نام: از 27 خرداد 1402
 مهلت ثبت نام: تا 31 خرداد 1402
 زمان دریافت کارت: 9 مرداد 1402
 زمان برگزاری آزمون: 12 مرداد 1402
 زمان اعلام نتایج: حداکثر تا 26 مرداد 1402

جهت ثبت نام اینجا کلیک نمایید

منابع، جزوات و نمونه سوالات آزمون های استخدامی

تاریخ خبر دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲