اخبار / دانشگاهی / احتمال گنجاندن واحد طب‌سنتی در رشته‌های پزشکی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

احتمال گنجاندن واحد طب‌سنتی در رشته‌های پزشکی

معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: پیشنهاد کردیم که تا بین نیم تا دو واحد درسی طب سنتی به نظام آموزشی کشور و رشته‌های گروه پزشکی وارد شود، البته هنوز در شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت به تصویب نرسیده و ابلاغ نشده است، اما ما پیگیر اجرای ان هستیم.
دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به این نکته که از زمانی که طب سنتی صورت دانشگاهی به خود گرفت با اقبال بیشتری از سوی مردمی مواجه شد، گفت: ما معتقدیم آموزش طب سنتی ریشه در فرهنگ دارد، بنابریان آشنایی با این طب باید در تمامی طبقات مردم شکل بگیرد و برای ورود طب سنتی یک آموزش همگانی نیاز است.
وی افزود: بنابراین بر این اساس یک کارگروه ویژه تحت عنوان "رسانه، تندرستی و طب سنتی" تعیین شد که آموزش رسانه‌ای و همگانی طب سنتی در سطوح مختلف از طرق مختلف همچون رسانه ملی، مطبوعات و غیره را در دستور کار خود قرار دهد که به لطف خدا نیز توانسته است گام‌های خوبی دراین زمینه بردارد.
آموزش طب سنتی به مدارس می‌رود
معاون طب سنتی وزارت بهداشت مکاتبه با آموزش و پرورش برای لحاظ مطالب درسی پیرامون طب سنتی ایرانی در کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی را یکی از اقدامات مثبت این معاونت عنوان کرد و افزود: در نظر داریم تا این مباحث با رویکرد حفظ سلامتی وارد دروس مدارس شود تا آموزش و توجه به طب سنتی از پایه و به صورت بنیادین در جامعه نهادینه شود.در همین زمینه مصوبه‌ای هم در دولت قبل اخذ کرده بودیم که در حال پیگیری آن هستیم.
وی با بیان اینکه پیام اصلی طب سنتی ایرانی حفظ سلامت و تندرستی همه مردم است، اظهار داشت: از بدو تاسیس این معاونت در وزارت بهداشت و درمان، ایجاد کارگروه‌های ویژه و متعدد برای ارائه صحیح خدمات طب سنتی در سطوح مختلف جامعه یکی از مهمترین اقدامات درخصوص ارتقای جایگاه این مکتب در کشور بوده است.
وی با اشاره به اینکه پیام اصلی طب سنتی ایران حفظ تندرستی و سلامتی همه مردم است، تصریح کرد: از همان بدو تاسیس معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت با ایجاد کارگروه‌هایی تلاش شد تا پیام حفظ سلامتی، پیشگیری و رعایت بهداشت از منظر طب سنتی در نظام سلامت کشور، از محیطی‌ترین سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به گوش مردم جامعه رسانده شود که براساس بررسی‌های انجام شده، تحقق این امر از طریق بهورزان در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.
وی با اشاره به تدوین بسته آموزشی مختصر، مفید و با زبان ساده با نگاه حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی ایران، اظهار کرد: منطبق با همین برنامه، بسته آموزشی مفصل‌تر برای مربیان بهورز و کارشناسان بهداشت و درمان کشور نیز طراحی شد.
معاون طب سنتی وزیر بهداشت به بسته‌های آموزش مجازی 24 ساعته طب سنتی در نظر گرفته شده برای پزشکان خانواده و عمومی کشور همچنین آموزش مکتوب حضوری 300 ساعته ویژه پزشکان عمومی اشاره کرد و افزود: برای سایر رشته‌های مرتبط با گروه پزشکی نیز یک بسته آموزش به مدت 150 ساعت در این زمینه تدوین شده است.
وی افزود: از آنجا که ما معتقدیم آموزش صحیح و درست اساس راه ورود خدمات طب سنتی در نظام سلامت است، در همین راستا باید مراقب بود که استفاده از این مکتب مساوی با بی خطر بودن آن تلقی نشود، بنابراین لازمه دستیابی به این منظور آموزش صحیح طب سنتی بوده و سپس ورود آن به شبکه بهداشت و درمان کشور است. باید به خاطر داشت ایجاد کارگروه های ویژه در همین خصوص از جمله اقدامات اساسی و عمده این معاونت در وزارت بهداشت و درمان بوده است.

تاریخ خبر شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲