اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / آخرين آمار توليد علم ايران و برترين دانشگاه‌هاي كشور اعلام شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

آخرين آمار توليد علم ايران و برترين دانشگاه‌هاي كشور اعلام شد

رئيس مركز منطقه‌اي اطلاع رساني علوم و فناوري آخرين آمار توليد علم ايران و برترين دانشگاه‌هاي كشور را اعلام كرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، جعفر مهراد رئيس مركز منطقه‌اي اطلاع رساني علوم و فناوري با اشاره به آخرين آمار توليد علم ايران در سال 2011 گفت: تعداد مقالات 11 هزار و 650 عنوان اعلام شده و دانشگاه تهران با توليد يك هزار و 119 مقاله در 6 ماهه اول سال 2011 در جايگاه اول قرار دارد.

مهراد تصريح كرد: آخرين آمار توليد علم ايران بر اساس پايگاه‌هاي اطلاعاتي تامسون رويترز 11 هزار و 650 مقاله اعلام شده است.

وي افزود: پايگاه‌هاي اين مؤسسه هر هفته روزآمد مي‌شوند و شاهد هستيم كه همواره بر تعداد توليدات علم ايران افزوده مي‌شود. بر اساس اين گزارش، ايران توانسته است جايگاه 21 جهان را بين كشورهاي توليد كننده علم حفظ كند.

وي خاطرنشان كرد: ميان دانشگاه‌هايي كه در توليد علم سهم عمده‌اي دارند در 6 ماه اول سال 2011 ميلادي، دانشگاه تهران با توليد يك هزار و 119 مقاله در جايگاه نخست قرار دارد و پس از آن دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، تربيت مدرس، صنعتي اميركبير و شريف به ترتيب رتبه‌هاي دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ميزان توليدات علمي اين دانشگاه‌ها را به ترتيب 885 مقاله، 677 مقاله ، 618 مقاله و 581 مقاله اعلام كرد و افزود: دانشگاه شيراز با 427 مقاله رتبه ششم توليد علم را دارا است.

وي اضافه كرد: بين رشته‌هاي موضوعي كه مقالات دانشمندان ايراني در آن حوزه به رشته تحرير درآمده مهندسي برق و الكترونيك با 753 مقاله در رده اول، علم مواد (چند رشته‌اي) با 668 مقاله در رده دوم و شيمي (چند رشته‌اي) با 662 مقاله در رده سوم نشسته است.

رئيس مركز منطقه‌اي اطلاع رساني علوم و فناوري افزود: تعدادي از دانشمندان و پژوهشگران ايران در چاپ و انتشار مقاله‌هاي علمي در نشريات معتبر بين المللي از بقيه شاخص‌ترند كه در اين ميان دكتر هاشمي با توليد 69 مقاله حائز رتبه اول بين تمام استادان و اعضاي هئيت علمي در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقيقاتي كشور شده است.

وي افزود: جعفري، محمدي، زينلي و احمد به ترتيب با توليد 62 مقاله، 59 مقاله، 51 مقاله، و 50 مقاله رتبه‌هاي دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. هاشمي، جعفري، محمدي، زينلي از اعضاي هئيت علمي مركز تحقيقتات فيزيك نظري هستند.

مهراد يادآور شد: دانشمندان ايران در چاپ مقالات خود با دانشمندان ساير كشورها همكاري مي‌كنند. در اين بين تعداد 531 مقاله با همكاري ايرانيان مقيم ايالات متحده و يا دانشمندان اين كشور نوشته شده است. در رده دوم كشور كانادا قرار دارد كه سهم اين كشور 294 مقاله است كه مشتركاً با همكاري دانشمندان ايراني نوشته شده است.

وي خاطرنشان كرد: در زمينه همكاري مشترك، انگلستان در جايگاه سوم قرار دارد و تعداد 273 مقاله با همكاري ايرانيان و دانشمندان دانشگاه‌هاي اين كشور به رشته تحرير درآمده است. رتبه چهارم و پنجم به آلمان و فرانسه هركدام به ترتيب با 242 و 173 مقاله تعلق دارد.

تاریخ خبر پنج شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۰