چگونه در مصاحبه حضوری شرکت کنیم به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

چگونه در مصاحبه حضوری شرکت کنیم

چنانچه در جست‌وجوی شغل هستید و مسیر درازی را برای دستیابی به آن پیموده‌اید، قطعاً با یکی از مهمترین مراحل آن که همان مصاحبه حضوری است، نیز آشنا هستید.
همانطور که می‌دانید موفقیت در مصاحبه حضوری یکی از نکات اساسی برای راهیابی به شغل موردنظر می‌باشد. با توجه به اینکه مصاحبه حضوری در آزمون‌های استخدامی از مهمترین بخش‌هایی است که می‌تواند تحت کنترل ما باشد، بهتر است تمرکز زیادی روی آن داشته باشیم. ما نمی‌توانیم روی شخص مصاحبه‌کننده، زمان و مکان انجام مصاحبه و یا سوالاتی که در مصاحبه حضوری طرح خواهند شد، تسلطی داشته باشیم ولی می‌توانیم با ارائه یک رزومه خوب و حرفه‌ای و تسلط کامل بر خود در نحوه پاسخگویی به سوالات، نتیجه مصاحبه را به نفع خود تغییر دهیم.
 برخی از مواردی که در مصاحبه نباید آن‌ها را انجام دهیم عبارتند از: پوشش نامناسب، بیان حرف‌های ناشایست و بدگویی نسبت به رئیس قبلی (در شغل قبلی خود)، ابراز بی‌علاقگی نسبت به محل قبلی کار خود، وجود غرور و تکبر در هنگام پاسخگویی به سوالات، پرسیدن سوالات نابجا و نامناسب.
در متن زیر به برخی موارد که باید برای مصاحبه حضوری آزمون‌های استخدامی مدنظر قرار گیرند، اشاره شده است. امید است به بکارگیری آن‌ها برای استخدام در شغل موردنظر خود موفق شوید.
1- در ساعت مقرر برای مصاحبه حاضر شوید.
توجه داشته باشید که عدم حضور به‌موقع شما برای مصاحبه، نکته‌ای منفی بوده و هیچ عذر و علتی برای آن پذیرفته نخواهد شد. سعی کنید روز قبل مسیر خود را بررسی کنید که مبادا با اشتباه در تعیین مسیر و یا وجود ترافیک فراوان، دیر به محل مصاحبه برسید. کمی زودتر از منزل خارج شوید و چنانچه به هر دلیلی متوجه شدید که دیر به محل مصاحبه می‌رسید، پیش از زمان تعیین‌شده با مصاحبه‌کننده تماس گرفته و به او اطلاع دهید تا در صورت امکان وقت شما را تغییر دهد.
2- برای مصاحبه آمادگی کافی داشته باشید.
سعی کنید به همان میزانی که برای آزمون استخدامی کتبی مطالعه و آمادگی داشته‌اید، برای مصاحبه حضوری نیز آمادگی پیدا کنید و با اعتمادبه‌نفس کامل در جلسه مصاحبه حاضر شوید. زمانی که برای انجام مصاحبه و تعیین وقت با شما تماس گرفته می‌شود، سعی کنید اطلاعات لازم را کسب کنید تا در زمان مصاحبه آمادگی کافی داشته باشید. به‌عنوان مثال بهتر است بدانید که مصاحبه شما به‌صورت انفرادی برگزار می‌گردد یا گروهی و یا یک نفر با شما مصاحبه می‌کند یا بیش از یک نفر و اینکه جایگاه آن‌ها چیست و ...
3- اطلاعات لازم در زمینه شرکت موردنظر (شرکت مصاحبه‌کننده) و موقعیت آن را کسب کنید.
سعی کنید در زمانی که تا مصاحبه دارید، به کسب اطلاعات در زمینه شرکتی که با شما تماس گرفته، بپردازید، چراکه بی‌اطلاعی شما، بی‌میلی و بی‌علاقگی شما را می‌رساند. این کار شاید با مراجعه به وب‌سایت شرکت امکانپذیر باشد. تلاش کنید خودتان اطلاعات موردنظر را کسب کنید و سوالات کمتری از شخص تماس‌گیرنده بپرسید.
4- پوشش مناسب داشته باشید.
توجه داشته باشید که بیشترین تاثیر شما بر مصاحبه‌کننده در لحظه برخورد و چند ثانیه اول خواهد بود. پس سعی کنید با داشتن پوششی مناسب تاثیر مثبتی بر مصاحبه‌کننده خود داشته باشید. پوشش خود را بر اساس شرایط و موقعیت شرکت تنظیم کنید. به‌عنوان مثال اگر مصاحبه شما برای یک پست تخصصی است، از لباس رسمی استفاده کنید و اگر برای مشاغل موقتی چون نگهبانی و پیشخدمتی مصاحبه می‌کنید، کاملاً آراسته و مرتب لباس بپوشید.
5- در صحبت‌های خود به کسی توهین نکنید.
توهین به رئیس و یا همکاران قبلی و زیر سوال بردن شیوه عملکرد پرسنل در محل کار قبلی برای شما امتیازی منفی در پی داشته و شخصیت شما را زیر سوال خواهد برد. چراکه می‌تواند این حس را به مصاحبه‌کننده القا کند که شما بعدها در رابطه با شرکتی که در حال حاضر اقدام به مصاحبه با شما کرده است نیز همین رفتار و طرز برخورد را خواهید داشت.
6- اقدام به قوی کردن مهارت‌های ارتباطی خود کنید.
سعی کنید از به کار بردن برخی عادات نادرست مانند نجوا کردن، استفاده از اصطلاحات و عبارات عامیانه، استفاده بیش از حد از دستان، حرکات عصبی مانند جویدن ناخن و یا بیش از اندازه جدی و خشک بودن پرهیز کنید. از بکاربردن کلمات مختصر «بله» یا «نه» در پاسخگویی به سوالات خودداری کرده و با اعتمادبه‌نفس بالا اقدام به شرح مختصر در رابطه با پاسخ سوال نمایید. پاسخ‌های پراکنده و نامرتبط با سوال، حواس‌پرتی شما را می‌رساند. سعی کنید به کلیه سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود، پاسخ مختصر و مفیدی ارائه دهید و هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارید، چراکه در این حالت، مصاحبه کننده ممکن است فکر کند شما به سوال او گوش نداده‌اید. قبل از پاسخگویی به هر سوال، زمان کوتاهی را بر روی سوال و پاسخی که می‌خواهید به آن بدهید، تمرکز کنید و سپس ضمن حفظ آرامش، اقدام به ارائه پاسخ‌های کوتاه و مفید کنید. برای پاسخگویی به سوالات از کلمات مناسب استفاده کنید تا این حس را که شما بهترین گزینه برای انتخاب شدن در این شغل هستید، به مصاحبه‌کننده القا کنید. از اولین لحظه‌ای که وارد مجتمع موردنظر می‌شوید تا آخرین لحظه، نسبت به کلیه افرادی که با آن‌ها روبرو می‌شوید، با ادب و احترام رفتار کنید.
7- صبور باشید و رفتار مودبانه‌ای داشته باشید.
به این نکته توجه داشته باشید که بررسی میزان صبوری و عکس‌العمل‌های شما هنگام پاسخگویی به سوالات، کاملاً مورد سنجش مصاحبه‌کننده قرار خواهد گرفت. لذا از دست دادن کنترل هنگام پاسخگویی و یا گرفتن حالت تدافعی به خود، از مواردی هستند که ممکن است به‌عنوان توهین نسب به مصاحبه‌کننده قلمداد شوند.
8- خود را فعال و مشتاق نشان دهید.
سعی کنید در هنگام مصاحبه، صرفاً شنونده نباشید، بلکه با مشارکت در صحبت‌ها، خود را جزئی از مجموعه نشان دهید که مشتاق به کسب اطلاعات و همکاری در مجموعه می‌باشد. برای این‌کار می‌توانید از ارتباط چشمی و یا لبخند نیز استفاده کنید.
9- پرحرفی نکنید.
مصاحبه‌کننده هیچ تمایلی به شنیدن کل داستان زندگی شما ندارد. او صرفاً می‌خواهد قابلیت‌ها و توانایی‌های شما را در زمینه‌های مختلف بررسی کند تا بداند که آیا شما گزینه مناسبی برای کار موردنظر هستید یا خیر. لذا با پرحرفی و بیان حرف‌های غیرضروری وقت او را صرف نکنید و حوصله او را سر نبرید. سعی کنید با ارائه پاسخ‌های کوتاه و مفید و جلوگیری از حاشیه‌پردازی و داستان‌گویی، به سوالات مصاحبه‌کننده پاسخ صریح و آشکار بدهید.
10- در اولین جلسه مصاحبه در رابطه با میزان حقوق سوال نکنید.
درست است که میزان حقوق، مزایا و پاداش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی چنانچه شما پرسیدن سوال در این زمینه را به جلسات بعدی مصاحبه موکول کنید، برای خود امتیاز مثبتی کسب کرده‌اید.
11- از مصاحبه‌کننده تشکر کنید.
در پایان جلسه مصاحبه با مصاحبه‌کننده دست داده و از او تشکر کنید.
12- مصاحبه خود را پیگیری کنید.
حتماً طی چند روز پس از انجام مصاحبه، نتیجه مصاحبه خود را پیگیری کنید، حتی اگر این احساس را داشتید که مصاحبه خوب پیش نرفته است. سعی کنید با تماس تلفنی و یا ارسال ایمیل یا یک نامه کوتاه مجدداً تمایل خود را برای کار در شرکت موردنظر ابراز نمایید.