اخبار / علمی، پژوهشی / سلطان خواه: رويكرد سياستگذاران به روند توسعه علم و فناوري متحول شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سلطان خواه: رويكرد سياستگذاران به روند توسعه علم و فناوري متحول شود

معاون علمي رياست جمهوري گفت: بايد نگاه سياستگذاران سطح عالي و مياني كشور به روند توسعه علم و فناوري متحول شده و به سمت پژوهش‌هاي تقاضامحور سوق داده شود.به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، دكتر نسرين سلطان‌خواه صبح امروز در همايش هم‌انديشي شركت‌هاي دانش‌بنيان در دانشگاه شهيد بهشتي تهران گفت: در حال حاضر نگاه‌ به روند توسعه علم و فناوري كشور، خطي است كه اصلاح منابع و انرژي را در پي دارد، ولي بايد اين نگاه به سمت پژوهش‌هاي تقاضامحور تغيير كند.
وي ادامه داد: معاونت علمي رياست جمهوري كه با هدف ارتباط بين دانش و صنعت و تكميل چرخه علم و فناوري شكل گرفته، مأموريت‌هايي را در جهت تقويت هماهنگي و هم‌افزايي عرصه‌هاي پژوهشي، علمي و فناوري دارد.
معاون علمي رياست جمهوري افزود: طبق ارزيابي ها، براي اينكه بتوانيم يك نظام ملي نوآوري در كشور حاكم كنيم تا جريان علم و فناوري فقط منحصر به دانشگاه و محقق و استاد نباشد، بايد نگاه و رويكرد سياستگذاران و تصميم‌گيران سطح عالي به روند توسعه علم و فناوري متحول شود.
سلطان‌خواه گفت: بايد يك نظام هماهنگ و سيستماتيك جانشين نگاه خطي به علم و فناوري شود؛ زيرا در يك نظام هماهنگ توازن لازم بين تقاضامحوري و عرضه‌گرايي ديده مي شود.
وي گفت: شعار «ايجاد ثروت و رفاه توسط علم»، حاصل نمي‌شود مگر اينكه نگاه سياستگذاران كشور به چرخه علم و فناوري تغيير كند.
معاون علمي رياست جمهوري گفت: استفاده از زيرساخت هاي علم و فناوري و به كارگيري آنها به اين تغيير كمك مي‌كند، ولي ما براي ايجاد اشتغال نبايد فقط به بنگاه‌هاي زودبازده فكر كنيم، بلكه بايد چرخ‌هاي اشتغالي متناسب با تخصص افراد تدوين نماييم.
سلطان خواه گفت: بايد رويكرد و نگاه بانك‌ها هم به شركت‌هاي دانش‌بنيان تغيير كند تا تجاري سازي در اين شركت‌ها به توفيقات خوبي برسد.

تاریخ خبر چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰