اخبار / دانشگاهی / جزئیات شرکت در آزمون دکتری علوم پزشکی / امکان شرکت تنها در یک رشته به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

امکان شرکت تنها در یک رشته

جزئیات شرکت در آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال تحصیلی ۹۷ - ۹۶ اعلام شد. 
<>به گزارش خبرنگار مهر، پذیرش در دوره های روزانه و شهریه پرداز دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و بورس تحصیلی برای رشته های اخلاق پزشکی و آموزش پزشکی تنها از طریق این آزمون دکتری صورت می گیرد.

<>

<>شرایط اختصاصی برای ثبت نام آزمون

<>دارا بودن دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) مرتبط یا دکتری حرفه ای (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی) بر اساس جدول اعلام شده برای رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، دندانپزشکی و داروسازی الزامی است.

<>دانشجویان ترم آخر می توانند گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل تا تاریخ ۳۱ شهریورماه ۹۶ ارائه کنند.

<>داوطلبان باید رشته امتحانی خود را مطابق با مدرک تحصیلی انتخاب کنند. دارندگان مدارک معادل کارشناسی ارشد مجاز به شرکت در آزمون نیستند.

<>

<>شرط مقاله برای داوطلبان دوره دکتری پژوهشی

<>برای داوطلبان دوره دکتری پژوهشی داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل (Original) منتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه نامه های بین المللی Web of Science یا PubMed به عنوان نویسنده اول یا مسئول در زمان مصاحبه الزامی است.

<>داوطلبان نباید در دوره های دکتری تخصصی Ph.D یا دستیاری تخصصی در تمامی مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی کشور مشغول به تحصیل باشند.

<>دارا بودن یکی از مدارک زبان انگلیسی به شرحی که در دفترچه راهنمای ثبت نام آمده الزامی است و مدارک خارج از فهرست اعلام شده مورد پذیرش نیست.

<>برای ثبت نام در آزمون دوره دکتری پژوهشی کسب حداقل های نمره مدرک زبان  مندرج در دفترچه راهنما الزامی بوده و بصورت مشروط قابل قبول نیست.

<>داوطلبان مرد که در آزمون دکتری پژوهشی و دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال ۱۳۹۶ شرکت می کنند، لازم است هنگام پذیرش در دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت نام)، یکی از شرایط اعلام شده در دفترچه راهنما را از لحاظ وضعیت مشمولیت و مقررات وظیفه عمومی دارا باشند، در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

<>مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه، مجوز تحصیلی برای آنان صادر نشده و دانشگاهها مجاز به ثبت نام از آنان نیستند.

<>مدت تحصیل در مقطع دکتری (Ph.D) بر اساس آیین نامه دوره، حداکثر شش سال است.

<>

<>ممنوعیت ثبت نام برای قبول شدگان آزمون سال گذشته

<>پذیرفته شدگان آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) سال تحصیلی ۹۶ - ۹۵ که در دانشگاه ثبت نام نکرده اند یا انصراف داده اند، مجاز به شرکت در این آزمون نیستند. در غیر این صورت، مسئولیت عواقب بعدی بر عهده داوطلب خواهد بود. این محرومیت شامل پذیرفته شدگان شهریه پرداز نمی شود.

<>داوطلبان می توانند قبل از شروع و یا پایان طرح نیروی انسانی در آزمون شرکت کنند و در صورتی که در حین انجام طرح نیروی انسانی در آزمون قبول شوند، امکان ترخیص ایشان برای ادامه تحصیل فراهم می شود.

<>

<>شرایط ادامه تحصیل دانشجویان استعداد درخشان

<>با توجه به آیین نامه تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت که در دفترچه راهنمای ثبت نام آمده است کسانی که طبق آیین نامه مذکور حائز شرایط استفاده از این سهمیه هستند، باید جهت دریافت معرفینامه به معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل مراجعه کنند و فرم مربوطه را هنگام ثبت نام همراه سایر مدارک ارسال کنند.

<>تمامی داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون دکتری پژوهشی و دکتری تخصصی (Ph.D) سال تحصیلی ۹۷ - ۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه الله (عج) باید عضو رسمی نیروهای مسلح (سپاه پاسداران، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت دفاع) باشند و با ارائه گواهی عضویت از محل خدمت، مجاز به شرکت و انتخاب دانشگاه هستند.

<>

<>اختصاص بورسیه برای رشته های اخلاق پزشکی و آموزش پزشکی

<>دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره پزشکی عمومی که آزمون پیش کارورزی را با موفقیت طی کرده و مشمول آیین نامه MD-PhD هستند و دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره دکتری عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی که ۱۸۰ واحد از دروس دوره دکتری عمومی را طی کرده و معدل آنها مساوی یا بیشتر از ۱۵ باشد می توانند از این بورس استفاده کنند.

<>همچنین دانش آموختگان دوره های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که معدل کل آنها در دوره تحصیل مساوی یا بیشتر از ۱۵ باشد و دانشجویان دارای مدرک تحصیلی دکتری حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی و یا کارشناسی ارشد آموزش پزشکی یا اخلاق پزشکی که از سال  ۹۲ یا بعد از آن مشغول به تحصیل در دوره PhD آموزش پزشکی یا اخلاق پزشکی شده اند، می توانند در این بورسیه تحصیلی ثبت نام کنند.

<>علاقه مندان به این بورس تحصیلی باید همانند بقیه داوطلبان در آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) ثبت نام کنند و در آن آزمون که در تاریخ ۴ خردادماه ۹۶ برگزار می شود، شرکت کنند. شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام، همانند سایر داوطلبان است.

<>داوطلبان باید قبل و بعد از قبولی و تصویب بورس اقداماتی را انجام دهند که از آن جمله ثبت نام داوطلبان در سامانه مرکزی و ارائه مدارک مورد نیاز و معرفی داوطلبان مشمول ردیف اول و دوم جهت شروع به تحصیل در دانشگاههای ارائه دهنده دوره است.

<>سپردن تعهد لازم و صدور حکم بورس این افراد پس از دریافت گواهی اتمام موفق نیمسال اول تحصیلی توسط دانشگاه محل بورس انجام می پذیرد. شرایط صدور حکم بورس پذیرفته شدگان در دفترچه راهنما درج شده است. حداکثر سن قابل قبول ۴۰ سال (تا تاریخ ۳۱ شهریورماه ۹۶) است. 

<>

<>شیوه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی

<>بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی»، سنجش و پذیرش در مقاطع دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی بر اساس دو آزمون کتبی و بررسی سوابق تحصیلی انجام می پذیرد.

شیوه پذیرش آزمون کتبی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری مصاحبه علمی تهیه طرح واره دکتری تخصصی ۵۰ درصد ۲۰ درصد ۳۰ درصد - دکتری پژوهشی ۳۰ درصد ۲۰ درصد ۳۰ درصد ۲۰ درصد <>آزمون کتبی به طور متمرکز و به صورت تستی، توسط وزارت بهداشت و آزمون شفاهی (مصاحبه) برای دوره دکتری تخصصی توسط مناطق آمایشی (دانشگاهها) و برای دوره دکتری پژوهشی توسط سازمانها/مؤسسات و دانشگاههای علوم پزشکی مجری دوره دکتری پژوهشی برگزار خواهد شد.

<>از داوطلبانی که در آزمون کتبی (مرحله اول) حدنصاب نمره لازم را (با توجه به سهمیه داوطلب) کسب کرده باشند، به تعداد دو برابر ظرفیت آن رشته انتخاب می شوند و بر اساس اولویت نمره کتبی و انتخاب محل به مناطق آمایشی معرفی خواهند شد.

<>از آنجا که هر داوطلب حداکثر به ۱ منطقه آمایشی معرفی می شود و به منظور توزیع متقاضیان در مناطق آمایشی به گونه ای که ظرفیت رشته های تمام مناطق آمایشی تکمیل شودد، تعداد افراد معرفی شده به مناطق آمایشی بصورت شناور خواهد بود، یعنی ممکن است به یک منطقه آمایشی چند برابر ظرفیت آن رشته در آن منطقه داوطلب معرفی شود. مجموع داوطلبان از دو برابر کل ظرفیت آن رشته بیشتر نخواهد شد.

<>با توجه به اینکه در مرحله دوم (مصاحبه) موارد مهم برای ارزیابی در دکتری تخصصی، پایان نامه داوطلب و مقاله مستخرج از آن و در دکتری پژوهشی، ۲ مقاله نویسنده اول یا مسئول نمایه شده در Web of Science یا PubMed و مدرک زبان است لذا لازم است داوطلبان در زمان انجام مصاحبه این موارد را آماده داشته باشند.

<>مرحله دوم آزمون (مصاحبه) فهرست دانشگاههای علوم پزشکی پذیرنده دانشجوی دکتری تخصصی در مناطق دهگانه آمایشی کشور برگزار می شود. در هر منطقه آمایشی برای هر رشته فقط یک مصاحبه انجام می شود و پذیرش مربوط به انتخاب رشتته محل های آن منطقه آمایشی با همان مصاحبه صورت می پذیرد. از هر داوطلب بر اساس اولویت نمره کتبی، حداکثر در سه منطقه آمایشی جهت آزمون مرحله دوم دعوت به عمل خواهد آمد.

<>بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر است که داوطلبان رشته های دکتری پژوهشی نیز در آزمون متمرکز و مصاحبه شرکت کنند.

<>انتقال، جا به جائی و تغییر رشته در مقطع دکتری پژوهشی و تخصصی (Ph.D) ممنوع است.

<>

<>برگزاری آزمون در ۶۰ رشته دکتری تخصصی

<>آزمون کتبی تمامی رشته ها به صورت متمرکز توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی در ۸ شهر تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز، کرمان و کرمانشاه در روز ۴ خرداد ماه ۹۶ برگزار خواهد شد.

<>آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) در ۶۰ رشته علوم پایه پزشکی و بهداشت، ۱۲ رشته تخصصی داروسازی و ۲ رشته تخصصی دندانپزشکی برگزار می شود. از میان ۶۰ رشته، ۳۹ رشته در دکتری پژوهشی رشته های علوم پایه پزشکی و بهداشت، یک رشته دکتری پژوهشی دندانپزشکی و ۷ رشته در دکتری پژوهشی داروسازی پذیرش دارند.

<>

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته های دکتری
و سایر مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و دیگر دانشگاه های کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵