اخبار / دانشگاهی / بهره‌برداری از دستگاه BET در پژوهشکده نانوفناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

بهره‌برداری از دستگاه BET در پژوهشکده نانوفناوری دانشگاه صنعتی اصفهان

دستگاه پیشرفته مشخصه‌یابی سطح(BET) که پیش از این توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو خریداری شده بود، در پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته این دانشگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دستگاه پیشرفته مشخصه یابی سطح (BET) که پیش از این توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو خریداری شده بود، در پژوهشکده نانو فناوری و مواد پیشرفته این دانشگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
معاون پژوهشی پژوهشکده نانو فناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به کاربرد این دستگاه در تعیین ویژگی‌های سطوح گفت: دستگاهBET یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در تعیین مشخصات مواد نانو ساختار از جمله نانو ذرات فلزی، اکسیدهای فلزی، سولفیدی، نانو لوله‌ها، نانو الیاف و نانو جاذب‌ها است.
علیرضا علافچیلان افزود: اندازه‌گیری سطح BET، توزیع و دانسته پایگاه‌های فعال، خواص جذبی نانو ذرات، مکانیزم، دمای احیای نانو اکسیدهای فلزی و پارامترهای مورد نیاز واکنش، نظیر انرژی فعال‌سازی، از مهم‌ترین مشخصه‌هایی هستند که توسط دستگاه جدید استقراریافته در پژوهشکده نانو فناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان اندازه‌گیری می‌شوند.
وی با بیان اینکه در این دستگاه بیشتر آنالیزها بر مبنای جذب فیزیکی یا شیمیایی و تکنیک‌های برنامه‌ریزی‌شده دمایی صورت می‌گیرد تصریح کرد: این فن‌ها در تعیین مشخصات کاتالیست‌ها، نانوکاتالیست‌ها، نانو جاذب‌ها، نانوفیلترها و غشاءها، نانو الیاف، نانو لوله‌ها و لایه‌های نازک قابل استفاده است.
عضو هیئت‌علمی پژوهشکده نانو فناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان احیا با برنامه دمایی (TPR) و دفع با برنامه دمایی (TPD) را از دیگر قابلیت‌های دستگاه BET دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد و اظهار داشت: این دستگاه تحت عنوان نانوسورد، آماده ارائه خدمات پژوهشی به دانشجویان، اعضای هیئت ‌علمی و پژوهشگران داخل و خارج این دانشگاه است.
شایان ‌ذکر است دستگاه مشخصه یابی سطح با عنوان BET با هزینه‌ای قریب به 2 میلیارد ریال توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو خریداری شده است.

تاریخ خبر سه شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۲