اخبار / دانشگاه آزاد اسلامی / کیفیت دانشگاه آزاد در برخی رشته‌ها مورد تائید نیست به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

کیفیت دانشگاه آزاد در برخی رشته‌ها مورد تائید نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت دانشگاه آزاد مورد تایید شما است یا خیر؟ اظهار داشت: در بعضی رشته‌ها این کیفیت مورد تایید است و در برخی رشته‌ها نیست. خبرگزاری فارس: کیفیت دانشگاه آزاد در برخی رشته‌ها مورد تائید نیست به گزارش خبرگزاری فارس، علی عباسپور تهرانی‌فرد در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه پیام نور به پیگیری‌های انجام شده توسط این کمیسیون اشاره و تصریح کرد: طبق پیگیری‌های ما برخی روسای دانشگاه‌های پیام‌نور از افزایش 70 درصدی ظرفیت رشته‌های مهندسی واحدهای خود نسبت به سال گذشته اظهار بی‌اطلاعی کردند؛ ما مکاتبات متعددی انجام دادیم تا گزارشی مکتوب از وضع واحدهای پیام‌ نور به دست آوریم اما این گزارش به ما ارائه نشد.

وی با تاکید بر ضرورت مطلع شدن داوطلبان در خصوص نبود امکانات در رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه پیام نور ادامه داد: تاکید ما این بود که اگر قرار باشد پیام‌نور با این وضعیت دانشجو پذیرش کند بررسی کنیم که مدارک این دانشگاه به صورت معادل محسوب شود؛ البته هر تصمیمی که مجلس در این خصوص اتخاذ کند عطف به ماسبق نمی‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش اظهار داشت: مدرک فعلی دانشگاه پیام نور اعم از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا معتبر است.

عباسپور با اشاره به قول مساعد مسئولان نظام آموزشی جهت ارتقای کیفیت دانشگاه پیام‌نور خاطرنشان کرد: پیام نور مورد حمایت ماست؛ به طوری که در بودجه سال 90، 42 میلیارد تومان به اعتبارات آن اضافه کردیم و بر این اساس بر تقویت این دانشگاه تاکید داریم و امیدواریم مسئولان این دانشگاه نیز حساسیت به خرج دهند.

وی با بیان اینکه رئیس دانشگاه پیام‌نور تجربه مدیریتی در این زمینه نداشته و پیش از این مدیرکل راه‌آهن بوده است، ابراز امیدواری کرد که این دانشگاه بتواند از متخصصان استفاده کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ما پیگیر عملکرد مالی دانشگاه پیام‌نور نیز هستیم، یادآور شد: از مسئولان این دانشگاه خواسته بودیم که گزارشی در خصوص عملکرد مالی خود به کمیسیون ارسال کنند اما متاسفانه گزارشی که ارسال شد بیشتر جنبه‌ تبلیغاتی داشت.

عباسپور ادامه داد:‌ الان این دانشگاه به وضعی مبتلا شده که گویی دانشجویان آن به مهمانی‌ای دعوت شده‌اند که در سفره آن هیچ چیز وجود ندارد.

وی از مسئولان خواهان پاسخگویی نسبت به این وضعیت شد و با بیان اینکه وزیر علوم در زمان اخذ رای اعتماد بر موضوع کیفیت پیام‌نور تاکید داشت، در پاسخ به سوالی در خصوص افت کیفیت دانشگاه آزاد نیز گفت: همه دانشگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد، پیام نور و علمی و کاربردی باید کیفیت را مدنظر قرار دهند. در مورد دانشگاه آزاد نیز اگر طبق بررسی‌ها افت کیفیت مشاهده شود تذکر می‌دهیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در عین حال یادآور شد که موضوع رسانه‌ای کردن افت کیفیت در دانشگاه پیام‌نور در پی افزایش ظرفیت‌ها در رشته‌های فنی و مهندسی در این دانشگاه بدون داشتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز این رشته‌ها انجام شده است به گونه‌ای که در سال 86 نیز ظرفیت دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور از 360 هزار نفر به یک میلیون نفر رسید اما چون این افزایش در رشته‌های علوم انسانی بود و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی نداشت موضوع با پیگیری‌ها حل شد و رسانه‌ای نشد.

عباسپور خاطرنشان کرد: اگر قرار بود تذکرات ما به کلیت دانشگاه پیام‌نور باشد ما این موضع‌گیری را در سال 86 انجام می‌دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت دانشگاه آزاد مورد تایید شما است یا خیر؟ اظهار داشت: در بعضی رشته‌ها این کیفیت مورد تایید است و در برخی رشته‌ها نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین از اخذ شهریه در مدارس دولتی انتقاد کرد و آن را به معنی امحای اصل 30 قانون اساسی دانست و یادآور شد: اخذ شهریه خلاف قانون است و طبق قانون مصوب سال 83 که مدارس می‌توانند برای کلاس‌های فوق‌العاده مبلغ اخذ کنند نیز این مبالغ باید به حساب خزانه دولت واریز شود در غیر این صورت خلاف قانون است.

عباسپور گفت: ‌در عین حال کلاس‌های فوق‌العاده باید طبق استاندارد برگزار شود؛ این در حالی است که متاسفانه به علت یک نوبتی کردن مدارس ساعت‌های درسی متراکم شده و معلمان به آن دلیل که نمی‌توانند کیفیت لازم را داشته باشند کلاس فوق‌العاده برگزار می‌کنند و دانش‌آموزان مجبورند برای دروس خود شهریه پرداخت کنند.

به گفته وی، از این طریق در دبیرستان‌ها میلیاردها تومان شهریه اخذ می‌شود که این به مصلحت سیستم آموزش کشور نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نظام آموزشی رایگان در جمهوری اسلامی ایران را از افتخارات نظام دانست و یادآور شد: در جلسه امروز عصر کمیسیون این موضوع با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش بررسی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات خود گفت: درخواست ما از رئیس‌جمهور این است که وقتی مطلبی به ایشان منعکس می‌شود با بررسی‌های بیشتری پاسخ دهند.

وی ابراز عقیده کرد: وقتی گفته می‌شود فردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به بازنشستگی اساتید معترض می‌شود ایشان دستور می‌دهند که بازنشستگی اساتید متوقف شود؛ این در حالی است که در زمان آقای زاهدی بسیاری از اساتید را بازنشسته کردند.

تاریخ خبر سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰