اخبار / دانشگاهی / کمبود 24 هزار معلم در نتیجه اجرای 6.3.3 در مقطع ابتدایی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

کمبود 24 هزار معلم در نتیجه اجرای 6.3.3 در مقطع ابتدایی

کمبود 24 هزار معلم در نتیجه اجرای 6.3.3، راه اندازی اتاق های فکر، حاکم شدن امنیت فرهنگیان در مدارس، ایجاد بانک مدیران و نظام ارزشیابی از آنها، برقراری فضایی شاد و پرنشاط در مدارس در روزهای پنج شنبه برای دانش آموزان از مهمترین بخشهای سخنان وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفتگوی ویژه خبری بود.
به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر فانی شب گذشته ( پنجشنبه شب) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به کمبود 24 هزار معلم در نتیجه اجرای شتاب زده طرح 6.3.3 اشاره کرد و گفت: نظام 6.3.3 در سند تحول بنیادین پیش بینی شده است و باید آن را اجرا کرد، اما آنچه که مهمتر است روش‌ و محتوای آموزشی است. در دو سال اخیر شاهد بودیم که با عجله نظام 6.3.3 که صرفاً ساختار است اجرا شد و سال گذشته برای نخستین بار کلاس ششم و امسال کلاس هفتم را در آموزش و پرورش ایجاد کردیم. اما باید توجه داشته باشیم تغییری که در نظام آموزش ایجاد می‌شود نیاز به مقررات و نقشه راه دارد اما متاسفانه در سال‌های اخیر نقشه راه تهیه نشد و یک باره به کلاس پنجمی‌ها اعلام کردند که باید به کلاس ششم بروند. در چنین فضایی به تعداد زیادی معلم، فضای آموزشی و کتاب درسی نیاز داشتیم که برای آنها تدبیری نشده بود.
کمبود 24 هزار معلم در مقطع ابتدایی
به گفته فانی، امسال در مقطع ابتدایی با کمبود 24 هزار معلم مواجه بودیم که با به کار گیری معلمان بازنشسته سعی کردیم این مشکل را حل کنیم. باید بگویم مسیری که برای تحول شروع شده دیگر امکان بازگشتی برای آن وجود ندارد و تلاش داریم نقاط ضعف را جبران کنیم و در این 100 روز کمبود معلم برای کلاس ششم را جبران و برای معلمانی که برای نخستین بار در پایه هفتم تدریس را آغاز می‌کردند دوره آموزشی برگزار کردیم.
وزیر آموزش و پرورش به برنامه هایش برای سال آینده اشاره کرد و توضیح داد: برای سال 93 چهارمحور اساسی را در راس برنامه‌هایمان قرار دادیم که نخستین موضوع بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی اس. در این زمینه تیمی را از ماه‌ها پیش فعال کرده‌و امیدواریم تا پایان اسفند به یک برنامه عملیاتی مناسب دست یابیم.
وی توسعه مشارکت را محور دوم برنامه هایش در سال آینده اعلام کرد و افزود: وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره موضوع تعلیم و تربیت در کشور نیست در این زمینه تمام وزارتخانه ‌ها و مردم باید با ما همکاری کنند بنابر این توسعه مشارکت معلمان، دانش‌آموزان و اولیاء نیز مد نظر است در عین حال به دنبال توسعه مشارکت مردم در امور آموزش و پرورش هستیم که این موضوع در قالب خیرین مدرسه‌ساز و مدارس غیردولتی متجلی است.
وزیر آموزش و پروش ادامه داد: مدیریت در منابع آموزش و پرورش محور سوم سیاست‌های چهارگانه است. بودجه‌ای که دولت در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد می‌تواند به صورت بهتر مورد استفاده قرار گیرد. بنابر این توسعه بهره‌وری در امور مالی مدنظر است. از این رو سرانه‌ای کردن بودجه را در سطح مدارس جزء برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم. توسعه مدیریت آموزشگاهی به عنوان محور چهارم برنامه هایم است.
فانی ادامه داد: مدیران توانمند اگر اختیارات لازم را داشته باشند می‌توانند موثرتر عمل کنند. بنابر این تلاش می‌کنیم تا اختیارات مدیران را افزایش دهیم.
آسیب‌شناسی از وضعیت فعلی آموزش و پرورش
وی با اشاره به گزارش عملکردش به نمایندگان مجلس گفت: برای شناخت مسائل مختلف آموزش و پرورش جلسات کارشناسی مدیران را در سطح وزارتخانه برگزار کرده و 750 مسئله را در آموزش و پرورش شناسائی کردیم؛ چرا که اگر بخواهیم بهره‌وری را افزایش دهیم و با تدبیر حرکت کنیم باید از میان این 750 مسئله مهمترین آنها را انتخاب کنیم. بنابر این 4 سیاستی را که اعلام کردم جزء اولویت‌های جدی آموزش و پرورش است.
تلاش برای حاکم شدن امنیت فرهنگیان در مدارس
وی درباره اینکه در برنامه‌هایتان تا چه اندازه به منزلت معلمان توجه کرده‌اید، عنوان کرد:‌ رکن اصلی آموزش و پرورش معلم است؛ آموزش و پرورش شامل 6 رکن مدیریت، معلم، برنامه درسی، مقررات آموزشی، فضای فیزیکی، تجهیزات و بودجه است که در تمام این 6 رکن معلم نقش کلیدی دارد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمی می‌تواند نقش اصلی را در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کند که خود از هویت و منزلت قابل قبولی برخوردار باشد، بنابراین تلاشمان بر این بود که امنیت فرهنگی را در مدارس حاکم کنیم تا معلم مطمئن باشد می‌تواند در آموزش و پرورش نسبت به برنامه‌ها اظهار نظر، انتقاد و گلایه کند و با تمام وجود آماده شنیدن نظرات آنها هستیم، معلم باید احساس کند در برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و مدرسه نقش دارد که در این مدت توانسته‌ایم زمینه‌های این موضوع را فراهم کنیم.
قول به مجلس برای اجرای کامل سند تحول
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعلاً از سند تحول بنیادین ساختار نظام آموزشی به تدریج در حال شکل‌گرفتن است، عنوان کرد:‌ محتوا، روش‌ها، تامین نیروی انسانی و تجهیزات از جمله کارهایی است که در گام‌های بعدی به دنبال آن هستیم؛ در برنامه ارائه شده از سوی بنده به مجلس اجرای کامل سند تحول بنیادین را ذکر کرده‌ام و به مجلس قول داده‌ام که این کار را انجام دهم. بنابراین هم اکنون مشغول تدوین نقشه راه برای اجرای این سند هستیم و تلاش داریم تا ظرف یک سال نقشه راه را برای اجرای سند تحول بنیادین آماده و با مقررات و آمادگی لازم به سمت اجرای واقعی سند تحول برویم.
هنوز برای لغو تعطیلی پنج شنبه ها تصمیمی نگرفته ایم
فانی درباره اینکه آیا درصدد لغو دستورالعمل تعطیلی پنج شنبه ها هستید، گفت: هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است. در پاسخ به این سوال باید بگویم که در دو بعد در حال بررسی تعطیلی پنج شنبه ها هستیم. اول آنکه در نظر داریم تا در روز پنجشنبه برنامه‌های شاد و فوق برنامه برای ایجاد شادی و نشاط در بین دانش‌آموزان را در مدارس برگزار کنیم که در این زمینه کانون پرورش فکری گزارش اولیه‌ای را به بنده ارائه کرد اما قانع نشدم و نیازمند بررسی بیشتر است. از سوی دیگر معاونت پرورشی نیز در این زمینه مشغول کار است که پس از اعلام نتایج آنها در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: البته باید بگویم که اگر قرار باشد در روزهای پنجشنبه‌ها مدرسه‌‌ها باز باشد باید برنامه‌های شاد همچون ورزش، کارهای پرورشی و مهارت زندگی به دانش‌آموزان داده شود.
وزیر و رئیس باید در خدمت مدرسه باشد
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود به محور بودن مدرسه اشاره کرد و گفت: ‌درست است که وزارت آموزش و پرورش و ادارات را داریم اما باید بپذیریم که مدرسه محور است بنابر این وزیر، مدیرکل و رئیس منطقه باید در خدمت مدرسه باشند نه اینکه مدرسه در خدمت اداره باشد. بنابر این این تغییر رویکرد را در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.
وی اظهار داشت: دفتر بهبود مدیریت را در آموزش و پرورش طی هفته‌های آتی راه‌اندازی خواهیم کرد و با ایجاد بانک مدیران اسامی افرادی که صلاحیت مدیریت و آمادگی لازم برای این کار رادارند ثبت خواهیم کرد که بسته آموزشی مدیران و نظام آرزشیابی از مدیران برای تنبیه و تشویق آنها را جزء برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص استفاده از نیروهای جوان در این وزارتخانه گفت: در تلاش هستیم که جوانان با تجربه را تقدیم نظام آموزش و پرورش کنیم بنابراین معتقدم تلفیقی از افراد باتجربه و جوانان در آموزش و پرورش می‌تواند مشکلات را حل کند. صرف جوانگرایی و یا صرف استفاده از افراد مسن و باتجربه را قبول ندارم.
تشکیل اتاق فکر در آموزش و پرورش
وی با اشاره به اینکه در طول 8 سال گذشته نیروهایی که سابقه خدمت آنها به 30 سال نرسیده بود و بازنشسته کردند، اظهار داشت: اتاقهایی فکری را در آموزش و پرورش ایجاد کردیم که در این اتاق‌های فکر مسائل آموزش و پرورش با دعوت از صاحبنظران حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد یعنی در کنار ساختار رسمی یک ساختار غیر رسمی را در آموزش و پرورش به صورت اتاق فکر ایجاد کرده‌ایم.

تاریخ خبر شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲