اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / پرداخت ۲۲ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها از محل قراردادهای دفاعی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

پرداخت ۲۲ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها از محل قراردادهای دفاعی

معاون پژوهشی و فناوری وزیرعلوم از پرداخت 22 میلیارد تومان به دانشگاه‌ها از محل قردادهای دفاعی در سال گذشته خبرداد. خبرگزاری فارس: پرداخت ۲۲ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها از محل قراردادهای دفاعی به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز به کار آزمایشی شبکه علمی کشور در هفته دولت گفت: این شبکه در هفته پ‍ژوهش و فناوری به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

محمد مهدی نژاد نوری در نشست رؤسای دانشگاه‌های کشور گفت: مقام معظم رهبری در خصوص انجام فعالیت‌های پژوهشی کشور 2 رهنمود مهم و اساسی دارند که باید سرلوحه برنامه‌ریزی مسئولین و دست اندکاران حوزه پژوهش و فناوری باشد اول اینکه دانش به ثروت و محصول تبدیل شود و مردم نتیجه علم را ببیند و دیگر اینکه مقالات و پایان‌نامه‌ها در جهت مسایل کاربردی و حل مشکلات کشور باشد.
 
وی اظهار داشت: هدفمندی پژوهش و کاربردی نمودن آن، توسعه و تقویت کسب و کار دانش‌بنیان، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت (جامعه)تولید علم و دستیابی به مقام دوم علم و فناوری منطقه و ساماندهی و اشتراک ظرفیت‌های پژوهشی کشور ازجمله اهداف محوری حوزه معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم است و برنامه‌ریزی‌ها در راستای این اهداف انجام می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در خصوص اقدامات انجام شده در این معاونت گفت: در زمینه عقد قرارداد با دستگاه‌های اجرایی می‌توان به همکاری با بخش‌های دفاعی کشور اشاره نمود که حدود 300 پروژه در 40 دانشگاه تعریف شده است و در سال گذشته 22 میلیارد تومان به دانشگاه‌ها از این محل پرداخت شده است.

وی افزود : همچنین قراردادی با وزارت صنعت، معدن و تجارت به مبلغ تقریبی 70 میلیارد تومان منعقد شد و با وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و نیرو نیز قراردادهای همکاری منعقد شده است.
 
مهدی‌نژاد از پیگیری تصویب و ابلاغ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌ها و تهیه آیین‌نامه اجرایی و اساسنامه مورد نیاز برای تصویب در هیئت وزیران و تهیه اولین و دومین گزارش ملی عملکرد پژوهشی کشور به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم نام برد.

وی همچنین ضمن اشاره به پذیرش حدود 500 دانشجوی دکترای پژوهش محور برای اولین بار در سال جاری گفت : از میان 380تقاضای تشکیل قطب علمی نیز که فرم‌های لازم را پرکرده بودند بعد از بررسی‌های کارشناسی 120 قطب علمی جدید مجوز تأسیس گرفتند.

مهدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود تأسیس پارک‌های جدید علم و فناوری در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران، لرستان، هرمزگان، قم، و مستقل نمودن پارک‌های قزوین و خوزستان را ازجمله اقدامات معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم ذکر کرد.
 
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم عملیاتی و اجرایی نمودن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تقویت چرخه کامل تبدیل علم به ثروت، اجرایی نمودن شبکه علمی کشور و شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران(شاعا) و پیگیری تهیه و تصویب اولویت‌های علم و فناوری بر اساس نقشه جامع علمی و تصویب طرح‌های کلان ملی در شورای عالی عتف را از اقدامات در دست اقدام این معاونت اعلام کرد.

تاریخ خبر پنج شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۰