اخبار / تحصیلات تکمیلی / همکاری ایدرو و دانشگاه شهید بهشتی برای تولید انواع کاتالیست‌ها به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

همکاری ایدرو و دانشگاه شهید بهشتی برای تولید انواع کاتالیست‌ها

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دانشگاه شهید بهشتی برای تولید انواع کاتالیست‌ها و نیز آنزیم‌های مورد نیاز صنایع شوینده در کشور همکاری می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا شافعی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با محمدمهدی تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در همین رابطه بیان داشت: قرارداد SBDC بین ایدرو و دانشگاه شهیدبهشتی با هدف تکمیل دانش فنی کاتالیست مراکس پلاس  Merox Plus ویژه گوگردزدایی از سوخت، به زودی منعقد می گردد. وی در خصوص همکاری ایدرو و دانشگاه مذکور برای تولید کاتالیست‌های مورد نیاز پالایشگاه‌ها نیز گفت: مقرر شد نتایج تحقیقات انجام گرفته در این دانشگاه بررسی و در صورت عدم موازی کاری، حمایت لازم از تولید کاتالیست ها انجام گیرد.
  شافعی یادآور شد: دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده دانش فنی بازیابی و احیای کاتالیست ریفورمینگ مورد مصرف پالایشگاه های بنزین را در اختیار دارد که مقرر شد این موضوع بررسی شده و در صورت توجیه فنی اقتصادی، نسبت به ایجاد یک واحد نیمه صنعتی به ظرفیت احیای روزانه 400 کیلوگرم کاتالیست مستعمل ریفورمینگ اقدام گردد.
  با توجه به اینکه اغلب آنزیم های صنعتی مورد نیاز صنایع شوینده کشور وارد می شود، دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ایدرو برای تدوین دانش فنی و ایجاد پایلوت نیمه صنعتی تولید این آنزیم ها اقدام خواهد کرد.
  برای این منظور، دانشگاه شهید بهشتی بعنوان لیدر طرح انتخاب شده و با همکاری دانشگاه های شریف، تهران و تربیت مدرس و سرمایه گذاری 40 میلیارد ریالی، این طرح را به پیش خواهد برد.
  همچنین طرح تولید ستون های کروماتوگرافی HPLC و نیز انسولین مورد نیاز کشور در دیدار رئیس ایدرو و رئیس دانشگاه شهید بهشتی مورد بحث قرار گرفت که مقرر شد طرح امکان سنجی تجاری‌سازی این موارد تدوین شده و به ایدرو ارائه شود.

توسعه صنایع پیشرفته و نوین و زمینه سازی برای توسعه و تدوین دانش فنی و نیز، تجاری سازی تحقیقات در این حوزه، از جمله وظایف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران – ایدرو- به عنوان بزرگترین و مهم ترین سازمان توسعه‌ای کشور است.
ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از مهم‌ترین اقدامات در همین راستا است که ایدرو برای توسعه این ارتباطات، اقدامات وسیعی را تاکنون سازمان داده و هم اکنون با 50 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در سراسر کشور مرتبط بوده و قراردادهایی با محور توسعه کسب و کارهای کوچک (SBDC) نوآوری و تحقیق و توسعه به امضا رسانده است.
  دانشگاه شهید بهشتی از جمله مهم‌ترین دانشگاه های کشور محسوب می‌شود و مرکز رشد این دانشگاه از نخستین مراکز رشد تاسیس شده در کشور است. سالانه بیش از 1700 پایان نامه کارشناسی ارشد و 200 رساله دکترا توسط فارغ التحصیلان این دانشگاه ارائه می شود که نشاندهنده وجود ظرفیت‌های اساسی در زمینه های بیوتکنولوژی، الکترونیک و شیمی در این دانشگاه است.   به گفته تهرانچی، رئیس این دانشگاه، هدف از گسترش ارتباطات با ایدرو به عنوان یک سازمان مهم توسعه‌‌ای در کشور، "ماموریت گرا" و "نیاز محور" نمودن طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه ها در دانشگاه شهید بهشتی است.   یکی از دلایل معضل آلودگی هوا در کلان شهرها، وجود گوگرد با PPM بالا در سوخت های تولیدی است که کاتالیست مراکس پلاس نقش موثری در کاهش گوگرد موجود در سوخت تولیدی در کشور دارد.   گوگرد در مواد نفتی به صورت آزاد هیدروژن سولفید و مرکاپتان وجود دارد. چنانچه این جدا سازی با کمک هیدروژن صورت گیرد آن را گوگرد زدایی با هیدروژن گویند. در این فرایند، هیدروژن سولفید بدست می آید که آن را به روش شیمیایی و فیزیکی از مخلوط جدا می‌کنند. واکنش گوگرد زدایی با اکسیژن اغلب در حضور کاتالیست و در دمای بین 300 تا 500 درجه سانتی گراد صورت می‌گیرد.
  برای جداسازی ترکیبات گوگردی مانند مرکپتان از گاز مایع و بنزین موتور از فرایندی بنام مراکس استفاده می‌شود. در این فرایند از سود سوزآور حاوی کاتالیست مراکس برای استخراج "مرکپتان" استفاده می‌شود و "مرکپتان ها"را با هوا اکسیده و به دی سولفیدها تبدیل می کنند. کاتالیست مراکس پلاس Merox Plus برای گوگردزدایی از سوخت های سنگین تر بکار می رود.

تاریخ خبر شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱