اخبار / دانشگاهی / نخستین ماهواره دانش‌آموزی به فضا پرتاب شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

نخستین ماهواره دانش‌آموزی به فضا پرتاب شد

موشک Minotaur 1 متعلق به مرکز «علوم مداری» ناسا، بامداد امروز محموله‌ای تاریخی را به فضا حمل کرد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آخرین PhoneSat 2.4 ناسا و مبتنی بر گوشی‌هوشمند، ماهواره کوچکی است که TJ3Sat نام دارد و توسط دانش‌آموزان «دبیرستان تامس جفرسون برای علوم و فناوری» ساخته شده است.
این کیوبست نخستین ماهواره‌ای است که توسط دانش‌آموزان ساخته شده و بامداد امروز در ساعت 1:15 به وقت گرینویچ (4:15 به وقت تهران) از «تجهیزات پرواز Wallops» واقع در ویرجینا اوج گرفت.
این بیست و پنجمین ماموریت موشک Minotaur 1 است و این سامانه رکورد حمل 29 کیبوست را در کارنامه خود وارد کرد.
کیوبست‌ها ماهواره‌های مکعبی به ابعاد چهار اینچ و مبتنی بر فناوری گوشی هوشمند هستند.
گوشی‌هوشمند در درون سازه کیبوست وجود دارد و آن را تبدیل به یک سفینه‌فضایی ارزان می‌کند.
سه عدد از PhoneSatهای ناسا با موفقیت حدود یک هفته را در مدار بوده‌اند و PhoneSat 2.4 به مدار بالاتری در مقایسه با دیگر همنوعانش می‌رود.
به عنوان بخشی از «برنامه پرتاب تحصیلاتی نانوماهواره‌ها» (ELaNa) ناسا، ماهواره دو پوندی دانش‌آموزان دبیرستان تامس‌جفرسون نتیجه هفت سال تلاش دسته‌جمعی بیش از 50 دانش‌آموز است.
هدف از برنامه ELaNa جذب دانش‌آموزان برای مطالعه مقررات STEM است که با ماموریت TJ3Sat مطابقت دارد.
زمانی که کیوبست در مدار قرار گیرد، داده‌هایی را از دانش‌آموزان و دیگر کاربران آماتور بر روی زمین دریافت و اطلاعاتی را نیز به آنان ارسال می‌کند.
این کاربران و دانش‌آموزان می‌توانند اطلاعاتشان را بر روی وب‌سایتشان قرار داده و متن تاییدشده به ماهواره ارسال می‌شود.
کاربران زمینی یک تعبیر صوتی از متن را توسط فرکانس رادیویی دریافت خواهند کرد.
این ماموریت توسط «دفتر فضایی عملیاتی ارتش امریکا» مدیریت می‌شود و انتظار می‌رفت میلیون‌ها نفر در سراسر ساحل شرقی امریکا نظاره‌گر اوج‌گیری محموله فضایی باشند.
پس از 45 دقیقه تاخیر، موشک سرانجام عازم فضا شد.
موشک Minotaur 1 ماهواره را با خود حمل می‌کرد که این در نوع خود یک رکورد به شمار می‌آید، زیرا پیش‌تر چنین ماهواره‌هایی به صورت منفرد به مدار می‌پیوستند.
بار اصلی ORS-3 سامانه 55 میلیون دلاری STPSat-3 متعلق به نیروی هوایی بود که پنج آزمایشگاه جداگانه و حسگرهایی را حمل می‌کند که جوانب مختلف محیط فضایی را ارزیابی می‌کند.
STPSat-3 دومین سفینه‌فضایی است که تحت برنامه «وسیله نقلیه رابط استاندارد» ارتش پرتاب می‌شود. هدف از این اوج‌گیری کاهش هزینه و زمان آمادگی ماموریت‌های کلیدی ماهواره‌ای گزارش شده است.
تاد کروگر، مدیر برنامه آزمایش فضایی وزارت دفاع امریکا، پیش از پرتاب موشک به خبرنگاران گفت: پروژه‌هایی که تحت برنامه ORS-3 اجرا شده‌اند، امنیت ملی و معماری فضایی را با مطالعه محیط فضایی و ارائه قابلیت‌های پیشرفته‌ برای جنگنده‌ها ارائه خواهند داد.

تاریخ خبر پنج شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲