اخبار / دانشگاهی / ناهمگن بودن ورودی‌های دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ناهمگن بودن ورودی‌های دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رییس سابق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به سوابق طولانی این دانشکده در امر آموزش، گفت: در حال حاضر با توجه به انتقال دانشکده دندانپزشکی به ساختمان جدید، وضعیت این دانشکده از نظر فضای فیزیکی نسبت به کل دانشکده‌های دندانپزشکی کشور مناسب است، اگرچه افزایش تعداد دانشجو مشکلاتی را ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر اکبر فاضل در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشکده دندانپزشکی، با اشاره به اینکه در زمان ساخت ساختمان جدید دانشکده دندانپزشکی، این ساختمان برای پذیرش 60 دانشجو در نظر گرفته شده بود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرایط این ساختمان ایده‌آل نیست و نیاز به توسعه دارد.
وی افزود: در زمان ساخت ساختمان جدید دانشکده دندانپزشکی نیز متوجه شدند فضای این ساختمان کم است و کفاف 60 دانشجو را نمی‌دهد، بنابراین برخی دیوارهای آن برداشته شد و این در حالی است که امروز با افزوده شدن سهمیه‌ها، تعداد پذیرش دانشجو در سال به 100 نفر می‌رسد و این تاثیر زیادی در زمینه کیفیت آموزشی دارد.
رییس سابق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در حدود دو سال گذشته دانشکده دندانپزشکی توانست برای نخستین بار در کشور مجوز تاسیس مرکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان را اخذ کند، خاطر نشان کرد: با کمک این شرکت دانش بنیان، استفاده از تولید علم در جهت کسب ثروت در دانشکده دندانپزشکی میسر شد.
فاضل با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود آنکه در دانشکده دندانپزشکی سه مقطع در حال تدریس است، گفت: دانشجویان دکتری عمومی که در دانشکده پزشکی تحصیل می‌کنند، همچنان به چشم دانشجویان ناتنی دیده می‌شوند. با این حال با سرمایه‌گذاری‌هایی که روی بحث آموزش در دانشکده شد، توانستیم از رتبه 9 در آزمون جامع علوم پایه در سال 89 به رتبه اول در سال 91 ارتقا پیدا کنیم که لازم است این جایگاه حفظ شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد زیاد دانشجویان می‌تواند زمینه مشکلات زیادی در مقطع آموزش‌های بالینی باشد، تصریح کرد: در بیمارستان‌های آموزشی، تخت آموزشی تعریف می‌شود و در مقابل در دانشکده دندانپزشکی باید امری به عنوان یونیت آموزشی تعریف شود که هزینه آن در بودجه دانشگاه در نظر گرفته شود.
رییس سابق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناهمگن بودن ورودی‌های دانشکده دندانپزشکی، خاطر نشان کرد: در این دانشکده، دانشجویانی با رتبه‌های تک رقمی در کنار دانشجویانی با رتبه‌های چند هزاری می‌نشینند که این با توقعات شورای عالی انقلاب فرهنگی از دانشگاه ما برای تبدیل به دانشکده دندانپزشکی برتر در خاورمیانه مغایر است.
فاضل افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه همه مراکز استان‌ها دارای دانشکده دندانپزشکی هستند، نیازی نیست دانشجویان از شهرستان‌ها وارد دانشگاه تهران شوند و باید در ورودی‌ها بازنگری‌ شده و رسالت دانشگاه تهران تعریف شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش تکنیسینی پروتز برای نخستین بار در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران پایه‌گذاری شد، گفت: هدف این دانشکده، ارتقای تحصیلات در رشته‌های مختلف بوده است، بنابراین رشته تکنیسین از کاردانی به کارشناسی ارتقا پیدا کرد، زمانی می‌توان خدمات خوب در زمینه دندانپزشکی ارائه داد که در کنار دندانپزشک، یک تکنیسین ماهر قرار گرفته باشد.
رییس سابق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین با اشاره به بحث پژوهش و کیفیت پژوهش‌های به عمل آمده در دانشکده دندانپزشکی، خاطر نشان کرد: ارائه پایان‌نامه‌های تخصصی نیز لازم است جزو هدف‌های برنامه راهبردی در دانشکده قرار گیرد، افزایش تعداد کمی این پژوهش‌ها منجر به کاهش کیفیت آن در گذشته شده بود، اما با تلاش‌هایی که صورت گرفت، در حال حاضر تعداد مقالات تخصصی هیات علمی دانشکده دندانپزشکی بیش از یک درصد مقالات کشور را تشکیل می‌دهد.
فاضل ادامه داد: تمام اعضای هیات علمی در این راستا باید تلاش کنند علاوه بر آنکه موضوع پایان‌نامه‌ها برای تحقیق مناسب باشد، نیازهای جامعه را نیز برطرف کند تا در نهایت قابلیت کافی برای تبدیل به مقاله را داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به لزوم برقراری ارتباطات بین‌المللی، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر فعالیت‌هایی صورت گرفته که دانشکده ارتباطاتی را با کشورهای منطقه برقرار کند که باعث پیشرفت دانشکده شده است.
فاضل همچنین با اشاره به مسئولیت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران جهت بازنگری برنامه‌های درسی دندانپزشکی، خاطر نشان کرد: این بازنگری با کمک تمام اعضای هیات علمی در دانشکده‌های دندانپزشکی کشور انجام شد که در نتیجه برای اولین بار در برنامه‌های درسی تعدادی واحدهای اختیاری با توجه به نیازهای جامعه قرار داده شد. در کنار آن بسته‌های کمک آموزشی نیز ارائه شد. این بسته‌ها به دلیل ناهنجار بودن دانشکده‌های دندانپزشکی در زمینه آموزش، تدوین شده بود.
رییس سابق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف دانشکده دندانپزشکی، توانمندی هیات علمی و تیم آموزشی این دانشکده است، گفت: هیات علمی و استادان این دانشگاه باید با توجه به تغییرات و پیشرفت‌های صورت گرفته در برنامه‌های آموزشی دندانپزشکی توانمند شوند.
وی همچنین با اشاره به میزبانی دانشکده دندانپزشکی در آزمون بورد تخصصی، اظهار کرد: این آزمون در 3-2 سال اخیر به شکل مناسبی در دانشکده دندانپزشکی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دکتر بقایی به نمایندگی از اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشکر از رییس دانشگاه، از رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت بکارگیری روش مناسب برای انتخاب رییس دانشکده دندانپزشکی، گفت: در حال حاضر متاسفانه دانشگاه‌ها به کارخانه‌های تولید انبوه دانشجو تبدیل شده است و لازم است اعتدال بین کمیت و کیفیت و آموزش و پژوهش رعایت شود.
وی با اشاره به اینکه بکارگیری روش نظرسنجی و کسب آرا برای انتخاب رییس دانشکده باعث اعتمادسازی در دانشگاه شد، خاطر نشان کرد: در طول چند سال اخیر اعتماد بین مسئولین و استادان خدشه‌دار شده بود و من به سهم خودم از پیشبرد چنین روندی تشکر می‌کنم و امیدوارم این روش که باعث اعتمادسازی در بین مسئولین و دانشگاهیان می‌شود، ادامه داشته باشد.
بقایی افزود: در حال حاضر فضای امید در سطح دانشکده پررنگ شده است و این تغییر می‌تواند به بهبود وضعیت دانشگاه بینجامد.
عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به اینکه بیشترین دغدغه در حال حاضر آن است که دانشگاه بحث آموزش را در اولویت خود قرار می‌دهد، تصریح کرد: بهتر است به بخش پژوهش نیز اهمیت داده شود، البته این اهمیت نباید به گونه‌ای باشد که آموزش فدای پژوهش شود.
وی با بیان اینکه در برخی بخش‌ها پرداختن به کمیت باعث تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت شده است، گفت: دانشگاه‌ها امروز به کارخانه‌های تولید انبوه دانشجو تبدیل شده‌اند که این یک عارضه است، زیرا فردی که وارد دانشگاه می‌شود، پس از تلاش‌ها و کار مستمر، بعد از فارغ‌التحصیل شدن از نظر کاری با مشکل مواجه می‌شود.
بقایی افزود: امیدوارم در دولت اعتدال در این زمینه نیز بین کمیت و کیفیت آموزشی و همچنین بین دو بحث آموزش و پژوهش نیز اعتدال ایجاد شود.
عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین با اشاره به اینکه انتقال دانشکده دندانپزشکی به ساختمان جدید باعث ارتقای سخت‌افزاری این دانشکده شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر فرصت آن پیش آمده است که به بحث نرم‌افزار نیز پرداخته شود و با ارتقای سطح کیفی دانشکده دندانپزشکی، این دانشکده جایگاهی درخور نام دانشکده مادر را داشته باشد.
وی افزود: در کنار بحث آموزش، بحث پژوهش را نیز نباید فراموش کرد و در صورتی می‌توان موفق بود که بیش از شکل، به محتوای درسی بپردازیم.

تاریخ خبر چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۲