اخبار / دانشگاهی / موفقیت محققان ایرانی در درمان عارضه «کندگی غضروف» با کشت سلولی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

موفقیت محققان ایرانی در درمان عارضه «کندگی غضروف» با کشت سلولی

با دستیابی محققان پژوهشگاه «رویان» به تکنیک «کشت غضروف»، امکان درمان متبلایان به عارضه «کندگی غضروف» بدون نیاز به ارسال پرهزینه‌ نمونه‌های سلولی به مراکز اروپایی فراهم شد.
دکتر محسن عمادالدین، متخصص ارتوپدی که در اجرای این طرح با محققان سلول درمانی پژوهشگاه رویان همکاری دارد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار داشت: عامل بروز عارضه «کندگی غضروف» که عمدتا جوانان را درگیر می کند، صدمات ورزشی یا برخی بیماری‌ها است در اثر این عارضه، تکه‌ای از غضروف زانو کنده می‌شود که به مرور به بروز آرتروز منجر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای درمان این عارضه که از معضلات جدی ارتوپدی است از حدود هفت، هشت سال پیش بحث کشت غضروف مطرح شده که در این روش تکه کوچکی از غضروف آسیب دیده به آزمایشگاه منتقل می‌شود و پس از کشت، بافت غضروف به میزان مورد نیاز جهت پیوند تهیه و به محل عارضه تزریق می‌شود. این روش درمانی که موثرترین روش برای درمان عارضه کندگی غضروف است از چند سال پیش در ایران نیز استفاده می‌شود بدین صورت که نمونه گرفته شده از محل عارضه با هزینه‌ای سنگین به مراکز سلول درمانی خارجی ارسال و پس از کشت به کشور منتقل می‌شود. با دستیابی محققان پژوهشگاه رویان به تکنیک کشت غضروف، هزینه انجام این عمل در کشور به حدود یک دهم کاهش می‌یابد.
عمادالدین با اعلام آمادگی پژوهشگاه رویان برای کشت نمونه‌های سلولی ارائه شده از سوی پزشکان ارتوپد و بیماران از سراسر کشور با هزینه‌ای فوق العاده کمتر از هزینه ارسال نمونه‌ها به خارج اظهار داشت: حدود 20، 30 بیمار با نمونه‌های حاصل از کشت غضروف در پژوهشگاه رویان تحت درمان قرار گرفته‌اند و در حال حاضر امکان ارائه مطمئن خدمات به متخصصان ارتوپدی سراسر کشور را داریم.
وی خاطرنشان کرد:‌ درمان کندگی غضروف با کشت غضروف به عنوان روشی کاملا موثر و مطمئن به صورت روتین در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار دارد که با دستیابی به این تکنیک امکان ارزان‌تر و سریع‌تر مبتلایان به عارضه کندگی غضروف در کشور فراهم است.
دکتر ناصر اقدمی، رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی هم با اشاره به دستاوردهای تازه محققان پژوهشگاه در درمان ضایعات استخوان و غضروف با روش‌های سلول درمانی تاکید کرد:‌ این روش‌ها که در آستانه هفته پژوهشی اعلام می شوند حاصل طرح‌های تحقیقاتی هستند که طبق قولی که به مردم داده‌ایم به مرحله اجرای بالینی رسیده‌اند و به عنوان خدمات جدید درمانی در اختیار هموطنان قرار می‌گیرند.

تاریخ خبر یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲