اخبار / کنکور سراسری / مهمترین دلایل مسئولان 5 دانشگاه درباره حذف پذیرش دختران در کنکور به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

مهمترین دلایل مسئولان 5 دانشگاه درباره حذف پذیرش دختران در کنکور

مسئولان 5 دانشگاه کشور که در کنکور امسال اقدام به صفر کردن پذیرش دانشجویان دختر در برخی از رشته های خود کرده اند، دلایل خود را در این زمینه اعلام کردند. به گزارش خبرنگار مهر، امسال 36 دانشگاه کشور ظرفیت پذیرش دختران را در برخی از رشته های دانشگاهی در دفترچه انتخاب رشته سال 91 حذف کرده اند. در کنکور سال 90 تنها دو رشته از ظرفیت دختران حذف شده بود، اما امسال 77 رشته کارشناسی پذیرش دختران ندارند، بنابراین در گفتگو با مسئولان برخی دانشگا‌ه‌ها دلیل این امر را جویا شدیم. پذیرش صفر نشده بلکه دو ظرفیتی شده است   دانشگاه محقق اردبیلی یکی از دانشگاه ‌هایی بود که بیشترین آمار را در این باره بخود اختصاص داده بود این دانشگاه در 24 رشته پذیرش دانشجویان دختر را صفر کرده است، دکتر مسعود گنجی - رئیس دانشگاه در این باره به مهر گفت: پذیرش دانشجویان دختر در این رشته ها حذف نشده است.   وی ادامه داد: پذیرش در دانشگاه محقق اردبیلی دو ظرفیتی شده است بدین گونه که اگر دو روانشناسی عمومی و بالینی در دانشگاه تدریس می شود مهرماه یکی از این روانشناسی‌ها به دانشجویان دختر و یکی به دانشجویان پسر اختصاص داده می شود و در بهمن ماه پذیرش بالعکس خواهد بود.
 
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی درباره اینکه آیا اختصاص ظرفیت ها به گروه‌های دختران و پسران به دلیل تکریم جنسیتی نیست، گفت: اگر به دلیل تکریم جنسیتی بود که امسال دانشجوی دختر پذیرش نمی کردیم این درحالی است که ما در هر دو نیمه مهر و بهمن ماه پذیرش هر دو قشر دانشجو را داریم.
 
وی ادامه داد: اگر قرار بود همه دانشجویان را مهر پذیرش کنیم ظرفیت های بهمن ماه خالی می ماند.
98 درصد از فارغ ‌التحصیلان خانم رشته معدن دررشته های دیگر اشتغال دارند   دکتر محمد حسین رامشت - رئیس دانشگاه اصفهان اما دلیل عدم پذیرش دانشجویان دختر در برخی رشته‌ها را شرکت نکردن خانم ها در آن رشته ها و یا شرکت محدود آنها را دلیل اصلی تک جنسیتی کردن برخی رشته ها عنوان کرد.   وی گفت: برخی رشته ها هم که 95 درصد متقاضی آن را دختران تشکیل می دادند، دخترانه شدند.   رئیس دانشگاه اصفهان یادآورشد: در بررسی که صورت گرفت مشخص شد 98 درصد خانم های فارغ التحصیل رشته معدن در این رشته مشغول به کار نیستند  این درحالی است که هزینه ای که در طول دوره دانشجویی صرف دانشجو می شود باید بازگشت داشته باشد بنابراین نیاز است که پذیرش رشته ها ساماندهی شود.
حذف نه،ساماندهی پذیرش   دکتر حسن زمانیان - رئیس دانشگاه لرستان درباره علت صفر شدن پذیرش خانم ها در برخی از رشته‌های این دانشگاه به مهر گفت: برخی رشته ها ماهیت مردانه دارند و باید مرد پذیرش کرد مانند رشته دامپزشکی که ماهیت آنها مردانه است و نیاز است که هر ساعت از شبانه روز برای کار دامپزشکی در روستا حاضر شد و این کار از عهده مردان بر می آید.   رئیس دانشگاه لرستان معتقد است صفر کردن پذیرش دختران یا پسران در برخی رشته ها حاکی از ساماندهی کردن پذیرش ها است نه حذف.   مهیا نبودن امکانات دلیل عدم پذیرش دانشجوی دختر در برخی رشته ها   فرهاد شهرکی - معاون آموزشی دانشگاه سیستان بلوچستان تنها دلیل صفر شدن پذیرش خانم ها در برخی رشته ها را تقاضای گروه های آموزشی و مهیا نبودن امکانات در رشته های مذکور عنوان کرد.   معاون آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته هم دانشگاه سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه اعضای هیات علمی آن در رشته تربیت بدنی به خارج از کشور اعزام شده بودند، نتوانست دانشجویان این رشته را پذیرش کند شاید دلیل عدم پذیرش خانم ها در رشته های مذکور به دلیل مهیا نبودن امکانات بوده است.   عدم پذیرش دانشجوی دختر دردانشگاه صنعت نفت   و اما دانشگاه صنعت نفت در این میان اعلام کرده است که دیگر دانشجوی دختر پذیرش نمی کند و غلامرضا راشد - رئیس دانشگاه دلیل توقف پذیرش دانشجوی دختر در کنکور امسال را عدم نیاز صنعت نفت عنوان کرد.   وی ادامه داد: سختی شرایط کار و عدم نیاز فعلی وزارت نفت، منجر به حذف پذیرش دانشجویان دختر در مقطع کارشناسی شده است.
 
رئیس دانشگاه صنعت نفت ادامه داد: البته در سال های پیش هم تنها 10درصد پذیرش به دانشجویان دختر اختصاص پیدا می کرد یعنی از 30 نفر تنها 3 نفر دانشجو دختر پذیرش می شد.
 
وی ادامه داد: این امر به صورت موقت است و با توجه به توسعه وزارت نفت احتمال می‌رود که در سال‌های آینده دوباره پذیرش دانشجوی دختر آغاز شود.
به گزارش مهر، حذف شدن ظرفیت برخی رشته ها برای دختران درحالی صورت گرفته است که ابوالفضل حسنی مدیر کل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در پاسخ به علت حذف پذیرش دانشجوی دختر در برخی رشته های کنکور سراسری اعلام کرد که این شورا دخالتی در حذف رشته ها نداشته است.

تاریخ خبر چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱