اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / مهمترین دغدغه رئیس بزرگترین دانشگاه دخترانه- رشد رشته‌های ویژه بانوان به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

مهمترین دغدغه رئیس بزرگترین دانشگاه دخترانه- رشد رشته‌های ویژه بانوان

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: تدوین منشور اخلاقی، تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام، رشد علمی و پژوهشی و رشته های ویژه بانوان، ارتقای وضعیت کالبدی دانشگاه و ایجاد شعبه های دانشگاه الزهرا در سراسر کشور از جمله مهمترین برنامه‌های رئیس دانشگاه الزهرا است. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر انسیه خزعلی فروردین سال 91 از سوی کامران دانشجو، وزیر علوم تحقیقات و فناوری به سرپرستی دانشگاه الزهرا (س) منصوب شد وی زمانی که این مسئولیت را قبول می کرد، گفت: با توجه به شرایط موجود، پذیرش این مسئولیت از طرف وی بیشتر عاشقانه بوده تا عاقلانه. مرتبه علمی خزعلی دانشیاری و مدرک تحصیلی اش دکتری زبان و ادبیات عرب است. وی همچنین دارای مدرک سطح 3 حوزه علمیه قم است. انسیه خزعلی در گفتگویی مشروح با خبرگزاری مهر، از برنامه ها، اهداف و چالشها در مدت ریاست خود بر بزرگترین دانشگاه دخترانه کشور سخن گفت. *خبرگزاری مهر: خانم خزعلی چند سال است که عهده دار مسئولیت های اجرایی هستید؟ 
دکتر انسیه خزعلی: شاید از اوایل انقلاب کارهای اجرایی کوچک و بزرگ انجام داده ام، از اداره یک مدرسه یا کانون تا مسئول واحد خواهران بین الملل سازمان حج، ریاست دانشکده و الان هم در دانشگاه الزهرا مشغول خدمت هستم.
 
*دلیل اصلی قبول کردن مسئولیت دانشگاه الزهرا (س) چه بود؟ یادم هست که در مراسم معارفه عنوان کردید، پذیرش این مسئولیت بیشتر عاشقانه بود تا عاقلانه.
 
- حدود 8 الی 9 ماهی بود که  پیشنهاد می شد مسئولیت دانشگاه الزهرا(س) را قبول کنم ولی با توجه به شرایطی که احساس می کردم در دانشگاه وجود دارد و با توجه به این مساله که اولویت من مسئولیت های علمی و فرهنگی بود  ترجیح می دادم وارد کار اجرایی نشوم.
 
از طرفی هم با توجه به مشکلاتی که دانشگاه از نظر زیرساختی داشت، احساس می کردم شاید با این شرایط و اینکه یک سال مانده به انتخابات خیلی عاقلانه نباشد که کار بلندمدت انجام دهم، منتهی اصرار همکاران و گاهی مواقع قسم دادن ها، بالاخره منجر به قبول این مسئولیت شد.
 
 گفتم شاید مسئول باشم و این مسئولیت را به عنوان تکلیفی قبول کردم با وجود اینکه از بسیاری از علائق شخصیم، البته  نه علائق شخصی فردی، بلکه علائق شخصی از نظر اجتماعی و علمی دور می شدم، با این وجود گفتم شاید بتوانم باری را بردارم و امیدوارم تاکنون توانسته باشم حرکتی ایجاد کرده باشم و با همکاری دوستان بتوانیم در زمینه رشد علمی و پژوهشی بانوان، ارتقای وضعیت کالبدی دانشگاه که مشکل جدی دارد و ارتقای سطح کیفی و کمی آن تحولی ایجاد کنیم.   * روزتودیع و معارفه گفتید که من وعده نمی دهم ولی اولویت کار من مسایل ویژه ای در دانشگاه الزهرا خواهد بود آیا این مسائل ویژه همین مواردی بود که اشاره کردید؟
 
- یکی از مسائل ویژه‌ای که عرض کردم منشور اخلاقی بود، یعنی نوع برخورد، نوع ارتباطات و نوع تعامل استاد، کارمند و دانشجو که باید جدا بازنگری شده و برای آن برنامه ریزی شود.
 
منشور اخلاقی نه به عنوان یک شعار، نه به عنوان یک توصیه و نه به عنوان یک کار تبلیغاتی بلکه به عنوان یک کار عملیاتی باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد، یعنی همان طور که عملکرد آموزشی، فرهنگی و پژوهشی ارزیابی می شود، عملکرد فرهنگی و اخلاقی افراد هم باید ارزیابی شود و این ملاک مهمی برای ارتقا و امتیاز دهی تلقی می شود، چون ما معتقدیم تزکیه بر تعلیم مقدم است و اگر آموزش پایه های اخلاقی و انسانی نداشته باشد نمی توان از آن ثمردهی واقعی را انتظار داشت.
 
برنامه بعدی من، ایجاد فضا و امکانات لازم برای پیشرفت علمی، کالبدی و فیزیکی دانشگاه بود که به شدت دانشگاه از آن رنج می برد، سالیان سال است که دانشگاه الزهرا (س)  با 10 هزار دانشجو در 14هکتار فضای آموزشی فعالیت کرده و هنوز فضای آن افزایش پیدا نکرده است امیدواریم این افزایش را داشته باشیم اگر چه هنوز بودجه عمرانی دانشگاه را اختصاص نداده اند؛ اما امیدواریم که از خارج از دانشگاه، بودجه هایی را جذب کنیم تا طرح های عمرانی دانشگاه راکد نماند.
 
* چرا بودجه عمرانی را اختصاص نداده اند؟ این فقط مختص دانشگاه الزهرا است یا اینکه در مورد تمام دانشگاهها صدق می کند؟
 
- با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد این مساله در مورد تمام دانشگاهها صدق می کند، البته اعتبار تخصیص یافته هم جوابگوی دانشگاه نیست، برای اینکه استارت طرح های دانشگاه را بزنیم به صد در صد بودجه نیازمندیم درحال حاضر  5 طرح مصوب داریم که هنوز کلنگ نخورده و هر پنج طرح نیازمند بودجه هستند.
 
بخشی از ناتمام بودن طرح ها به دلیل نبود بودجه بوده، بخش دیگری از آن، به دلیل عدم پیگیری از جانب ما بوده است همان طور که گفتید من روز تودیع و معارفه خود، گفتم که هیچ وعده ای نمی دهم، چون وعده را کسی می دهد که بداند امکانات و شرایطش چیست، اما این وعده را دادم که از تمام توانم به هر طریق که شده برای پیشرفت دانشگاه استفاده خواهم کرد و واقعا هر چه در توان داشتم به کار گرفتم.
 
تاکنون با ارگان‌ها و نهادهای مختلفی به رایزنی پرداخته ایم تا از این طریق برای دانشگاه بودجه و امکانات جذب کنیم به شکر خدا توانستیم تفاهم نامه های خوبی را منعقد کنیم و امیدواریم این تفاهم نامه ها درحد تفاهم نمانده و عملیاتی شود.    
* ضرورت راه اندازی دانشگاهی مختص زنان را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
- تقاضاهایی که از شهرهای مختلف برای ما ارسال می شود نشان از اشتیاق خانواده ها دارد که در ثبت نام ورودی هم اگر بودید می دید که چقدر خانواده ها خوشحال هستند که دخترانشان در دانشگاه تک جنسیتی قبول شده است و احساس این را داشتند که فرزندانشان با سلامت و امنیت بیشتری درس می خواند، خانواده ها در زمان ثبت نام، چیزی که از من می خواستند این بود که همان طور که دختر ما پاک و با ایمان وارد دانشگاه شده است باید همان طور هم خارج شود و این اطمینان را می خواستند به آنها بدهیم.
 
خانواده هایی که در شهرهای مختلف هستند از دو جهت علاقمند هستند که دخترانشان در محیطی رشد کند که محیطی مخصوص خانم ها است و دیگر اینکه علاقمند هستند دخترانشان کنار خود و شهر خودشان تحصیل کند به همین دلیل تقاضا دارند شعبه ای از دانشگاه الزهرا و مرکز وابسته ای را داشته باشند.
 
با تحصیل دختران دانشجو در این دانشگاه های دخترانه، ضمن اینکه دختران مدرک علمی خود را از دانشگاه معتبر دریافت می کنند، دانشگاهی که با 50 سال سابقه مشغول فعالیت است و پشتوانه علمی و دستاورد علمی خوبی دارد، از طرفی از مهاجرت ها چه از جهت هزینه و چه از جهت مسایل معنوی و روحی جلوگیری می شود.
  * پیش از این اعلام کرده بودید که قرار است شعبی از دانشگاه الزهرا را در سایر شهرها راه اندازی کنید اولویت شما برای راه اندازی این شعب با چه شهرهایی است؟   - ترجیح ما برای راه اندازی دیگر شعبه های دانشگاه الزهرا (س) شهرهای مذهبی است چون درخواست از شهرهای مذهبی بیشتر رسیده است و در مرحله بعد برنامه ما ایجاد این شعبه ها در  شهرهای مرزی و مناطق دور افتاده است که نیازمند زمان بیشتری است.
 
در حال حاضر شعبه هشتگرد را در با 2 رشته ایجاد کرده ایم، ایجاد امکانات و تجهیزات، اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی رشته های دیگر زمان بر است که امیدواریم این زمان را به حداقل برسانیم.
 
* شعبه هشتگرد از چه زمانی راه اندازی شده و شروع به جذب دانشجو می کند؟
 
- اکنون ثبت نام انجام شده و از بهمن ماه در 2 رشته مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع دانشجو پذیرش می کند و دانشجویان از بهمن ماه سر کلاس خواهند رفت.
 
* آیا این شعبه به صورت شهریه ای اداره خواهد شد؟
- خیر روزانه است.
 
* این روزها علاقه بسیاری از دانشگاههای بزرگ دولتی به راه اندازی شعبه شماره 2 و پذیرش پولی دانشجو در این شعبه زیاد شده آیا شما هم برنامه ای برای راه اندازی شعبه شماره 2 دانشگاه الزهرا دارید که با شهریه دانشجویان اداره شود؟
 
- راه اندازی پردیس بین الملل از برنامه های دانشگاه است که طبیعتا پولی خواهد بود و بخشی از هزینه از شهریه دانشجویان تامین خواهد شد اکنون به  دنبال اخذ مجوز آن هستیم البته مجوز شفاهی را اخذ کرده ایم برای مجوز رسمی باید پی گیری لازم را انجام دهیم.
 
* این پردیس در صورت دریافت مجوز کجا تأسیس می شود؟
 
- احتمالا در شهر مقدس مشهد راه اندازی می شود. شعبه ای از دانشگاه الزهرا یا همان پردیس بین الملل دانشگاه الزهرا در شهر مقدس مشهد راه اندازی خواهد شد.
 
* با توجه به تک جنسیتی بودن دانشگاه الزهرا آیا برنامه ای دارید که فقط اساتید خانم را جذب کنید؟
 
- دانشگاه الزهرا (س) موقعیت خوبی برای اشتغال بانوان است. ما باید این شانس را از خانم ها دریغ نکرده و این شانس را به آنها بدهیم و زمینه را هم آماده کنیم. خیلی از بانوان ترجیح می دهند در محیط تک جنسیتی اشتغال داشته و تدریس کنند و ما وظیفه داریم شرایط را برای آنها فراهم کنیم.
 
به عنوان مثال اگر اساتید داوطلب خانم و آقا داشته باشیم که از نظر سطح علمی یکی باشند مطمئنا استاد خانم را جذب خواهیم کرد و در برخی رشته های خاص در فراخوان جذب ذکر کردیم ارجحیت با خانم ها است و رشته های اخص که شرایط ویژه ای دارد فقط خانم جذب می کنیم.
 
* در حال حاضر چند درصد اساتید دانشگاه را خانم ها و چند درصد را آقایان تشکیل می دهند؟
 
- دو سوم خانم و یک سوم آقا است.
 
* طرح پرنیا به نام دانشگاه الزهرا مدتی است که بر سر زبانها افتاده است آخرین وضعیت آن چیست و اصلا دانشگاه الزهرا چقدر می تواند در تولید و طراحی لباس در کشور سهیم باشد؟
 
- دانشگاه الزهرا(س) با توجه به رشته هایی که در هنر دارد در رشته های طرحی لباس و پارچه پیشگام است و در بسیاری از پروژه های طرحی لباس، با مراکز مختلف همکاری دارد و این همکاری به صورت  پروژه‌ای و تفاهم نامه ای ادامه دارد، منتهی پس از طرح حجاب و عفاف و مطرح شدن طراحی لباس در این راستا، در وزارت علوم، دانشگاه الزهرا (س) به عنوان دبیرخانه طرح پرنیا انتخاب شد و به عنوان کار پایلوت طرح و نمایشگاه در این دانشگاه برگزار می شود. ژورنالهای که مختص این مساله است در اینجا طراحی می شود.
 
طرح های زیادی به دبیرخانه ارسال شده، داوری و ارزیابی ها صورت گرفته، بهترین طرح ها انتخاب شده اند و در نمایشگاه ارائه می شود بعد از این هم به همین شکل ادامه خواهد یافت نمایشگاه طرح ها را به نمایش گذاشته و طرح های منتخب را به تولید انبوه خواهد رساند در مرحله اول لباس و مانتوی دانشجویی و در مرحله بعد لباس کارمندی و عمومی را در دستور کار طراحی داشته و بهترین ها را انتخاب می کند.
 
* آیا دانشجویان ملزم به استفاده از لباس و مانتو ارایه شده در نمایشگاه خواهند بود؟
 
- خیر این مانتوها در واقع یک الگو هستند که با قیمت مناسب ارائه خواهند شد تا شرایطی ایجاد شود که دانشجویان ترغیب شوند از این طرح استفاده کنند.
 
 تمام دانشگاه‌ها به تدریج این نمایشگاه را راه اندازی خواهند کرد ولی پایگاه آن دانشگاه الزهرا (س) خواهد بود، اکنون در حال آماده سازی زیر ساخت این نمایشگاه هستیم.   * آیا برنامه ای برای گسترش رشته های طراحی لباس دارید؟
 
- در چشم انداز دانشگاه که اخیرا در شورای دانشگاه تصویب شد و در مرحله بررسی هیئت امنا قرار دارد، این مساله پیش بینی شده است که رشته های مرتبط با زنان، رشته های بین رشته ای که مناسب با فیزیک بانوان است، رشته هایی که می تواند کارآفرینی برای زنان داشته باشد، رشته هایی که می تواند نیازهای جامعه زنان را برطرف کند، رشته هایی که می تواند دانشگاه الزهرا (س) را به مرجع علمی در مسائل مطالعات زنان تبدیل کند، رشته هایی که در مسائل تربیت بدنی، خاص بانوان است را گسترش دهیم در برنامه دانشگاه است وزارت علوم هم وعده داده است مجوز آنها را ارائه دهد.
  اکنون درصدد جذب هیئت علمی هستیم و تعداد زیادی تقاضا برای جذب هیئت علمی داریم.
 
* آخرین وضعیت بازنگری رشته های دانشگاه الزهرا(س) آیا تا به حال رشته ای حذف شده است؟
 
- نه تنها رشته ای حذف نشده، بلکه هر سال به رشته های دانشگاه اضافه شده است امسال 5 تا 6 رشته جدید راه اندازی کردیم چند رشته هم مصوب شده و به دنبال اخذ مجوز هستیم تا سال آینده دانشجو جذب کنیم، اما بازنگری کامل صورت نگرفته است.
بازنگری در واحدهای محدودی انجام گرفته، متاسفانه بازنگری خوبی در همه رشته ها صورت نگرفته، به ویژه در رشته علوم انسانی که نیازمند بازنگری است در صدد هستیم که این بازنگری را انجام دهیم.
 
* سیاست شما درباره اینکه از اعضای هیات علمی و دانشجویان در برنامه تحقیقاتی و پژوهشی استفاده کنید، چیست؟
 
- طرح پژوهشی که اکنون مطرح بوده و دانشگاه الزهرا (س) هم بر این مساله متمرکز است طرحی است که کاربردی بوده و در سطوح جامعه دارای بهره وری بوده و با ارتباط با صنعت، برروی نیازمندی های جامعه کار کند.
 
بنابراین اساتید را ترغیب می کنیم برروی این طرح های پژوهشی فعالیت کنند و تسهیل می کنیم راه های موجود را تا تشویق شده و این طرح را بپذیرند و مسایل مادی و امتیازات آن را در آیین نامه و قوانین که وضع می شود تسهیل می کنیم، تا این مسایل حل شده و اساتید تشویق شوند.
 
 در مورد پایان نامه ها هم برنامه این است که کاربردی باشند از این رو از اساتید می خواهیم که دانشجویان پایان نامه با موضوع کاربردی را پذیرش کنند، زمینه هایی را نیز برای دانشجویان در مسیر کارآفرینی و پژوهشی کاربردی ایجاد کرده ایم.
 
* امسال چقدر دانشجو پذیرش داشتید؟
 
- امسال ظرفیت دانشگاه را اضافه کردیم که این مساله باعث شده است با مشکل مواجه شویم، چون فضا نداریم، امسال نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد افزایش ظرفیت داشتیم.   قبولی دانشجویان الزهرا (س) در مقطع کارشناسی ارشد بسیار خوب است و بیش از نیمی از دانشجویان در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری قبول می شوند که این مساله موفقیت خوبی است.
........................................   گفتگو از زهرا سیفی

تاریخ خبر یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱