اخبار / تحصیلات تکمیلی / ممنوعيت اكيد تحصيل همزمان در 2 رشته به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ممنوعيت اكيد تحصيل همزمان در 2 رشته

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: هيچ دانشجويي مجاز نيست كه همزمان در دو رشته يا دو محل (اعم از مؤسسات دولتي و غيردولتي ) تحصيل كند، در صورت تخلف طبق آيين نامه انضباطي دانشجويان با وي رفتار خواهد شد. محمد حسين سرورالدين، رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس با تأكيد بر اين‌كه پذيرفته شدگان نبايد براي شروع و ادامه تحصيل از لحاظ موازين شرعي و قوانين و مقررات منعي داشته باشند، افزود: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي تعهدي از لحاظ تأمين مسكن و خوابگاه و پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان ندارند.

وي گفت: صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز جز در موارد تشخيص معاون دانشجويي مراكز آموزش عالي و تا سقف اعتبار هر مركز، در قبال اعطاي انواع تسهيلات به دانشجويان تعهدي ندارد.

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور اظهار كرد: دانشجو ملزم به رعايت برنامه‌هاي زماني، مكاني (در محدوده تأسيسات متعلق به مؤسسه ) و درسي براي تشكيل كلاس، آزمايشگاه، كارگاه، عمليات صحرائي،
كارآموزي و اين قبيل امور كه در دانشگاه‌ها و مؤسسات تدوين شده هستند.

وي گفت: تحصيل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي كشور تمام وقت است و كارمندان دولت در صورتي مي‌توانند به تحصيل بپردازند كه موافقتنامه رسمي و بدون قيد و شرط وزارتخانه يا سازمان متبوع خود را مبني بر شركت در همه كلاس‌ها، آزمايشگاه‌ها، كارآموزي‌ها و فعاليت‌هاي ديگر دوران تحصيل عرضه كنند.

سرورالدين با بيان اين‌كه عدم آگاهي دانشجو از ضوابط و مقررات آموزشي، حقي براي وي ايجاد نخواهد كرد، گفت: پذيرفته شدگاني كه در يك يا چند ماده از آزمون ورودي نمره كمتر از حدنصاب كسب كنند، موظفند پس از قبولي در دانشگاه، دروس پيش نياز دانشگاهي را با نمره تعيين شده بگذرانند.

وي گفت: هيچ دانشجويي مجاز نيست كه همزمان در دو رشته يا دو محل (اعم از مؤسسات دولتي و غيردولتي) تحصيل كند، در صورت تخلف طبق آيين نامه انضباطي دانشجويان با وي رفتار خواهد شد.

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: با توجه به محدوديت امكانات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي دولتي و لزوم توزيع عادلانه فرصت‌هاي موجود بين تمام متقاضيان، پذيرش داوطلباني كه قبلاً با استفاده از امكانات دولتي (آموزش رايگان ) تحصيلات خود را در رشته‌اي به اتمام رسانيده‌اند، در همان مقطع قبولي قبلي و همان دوره (روزانه) امكان پذير نيست.

وي گفت: داوطلبان مذكور در صورت تمايل مي‌توانند براي دوره نوبت دوم (شبانه) در همان مقطع متقاضي شوند يا در صورت قبولي در دوره روزانه مي‌توانند، با پرداخت شهريه همانند دانشجويان دوره نوبت دوم (شبانه)، در رشته مربوط ادامه تحصيل دهند.

سرورالدين افزود: دانش اموختگان دوره‌هاي معادل كارداني (دارندگان مدرك معادل ) به شرط آن كه دوره فوق با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شده باشد و مدارك معادل آنها مورد تأييد وزارت متبوع باشد، مي‌توانند با همان مدرك معادل در آزمون سراسري براي ادامه تحصيل در مقطع بالاتر شركت كنند و در صورت پذيرفته شدن ادامه تحصيل دهند.

وي گفت: دانشجويان انصرافي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي اعم از اين كه در آزمون سراسري سال جاري پذيرفته شوند يا نشوند حق بازگشت و ادامه تحصيل به رشته قبلي خود را ندارند.

تاریخ خبر یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹