اخبار / دانشگاهی / مقطع دکترای طراحی صنعتی در سال 95 راه‌اندازی می‌شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

مقطع دکترای طراحی صنعتی در سال 95 راه‌اندازی می‌شود

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتـــری و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

رئیس کارگروه هنر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از راه‌اندازی مقطع دکتری رشته طراحی صنعتی در سال 95 خبر داد.

دکتر مجید سرسنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی وابسته است از سال 90 تشکیل شد. هدف اصلی این شورا تدوین و بازنگری شرح دروس و سرفصل برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها بود. به همین منظور شورای تحول 15 کارگروه را تشکیل داد که یکی از آنها کارگروه هنر بود.

او گفت: وظیفه کارگروه هنر بازبینی سرفصل دروس رشته هنر و نیز ساماندهی کامل رشته‌های جدیدی است که قرار است در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شوند. در این کارگروه بعد از اینکه هر رشته راه‌اندازی می‌شود همایش‌ها و سمینارهایی در سراسر کشور حول همان رشته برگزار می‌شود و نیز طبق قراردادی که این کارگروه با سازمان سمت دارد منابع مورد نیاز همان رشته نیز تالیف می‌شود.

سرسنگی گفت: کارگروه هنر در سال 93 و 94 در شرح درس‌های چند رشته و نیز راه‌اندازی چند رشته جدید بازنگری‌هایی را انجام داده است. راه‌اندازی رشته هنرهای اسلامی در مقطع دکتری یکی از این فعالیت‌ها بود که اکنون دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه هنر تبریز در این رشته دانشجو می‌پذیرند.

او افزود: در سال 94 سه رشته جدید را در دست بررسی و راه‌اندازی قرار دادیم که یکی از آنها رشته اقتصاد هنر در مقطع کارشناسی‌ارشد بود.

دانشگاه امام رضا مشهد و دانشگاه هنر اصفهان حدود دو سال است به صورت آزمایشی در این رشته دانشجو می‌پذیرند. سرفصل‌های نهایی این رشته تصویب شده است و در ماه‌های ابتدای سال 95 به وزارت علوم ابلاغ می‌شود. ما قصد داریم تا هم دانشکده‌های اقتصاد و هم دانشکده‌های هنر در این رشته دانشجو بپذیرند.

رئیس کارگروه هنر گفت: رشته دیگری که در سال 94 مورد بررسی قرار گرفت رشته انسان‌شناسی هنر در مقطع کارشناسی‌ارشد است. این رشته به پیشنهاد دانشگاه هنر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. برنامه درسی این رشته نیز تدوین شده اما هنوز تصویب نهایی نشده است.

سرسنگی به پرطرفدار بودن رشته طراحی صنعتی اشاره کرد و گفت: رشته دیگری که در سال 94 توسط کارگروه هنر مورد بررسی قرار گرفت دکتری طراحی صنعتی است، این رشته حدود 40 سال است که در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های مختلف ارائه و تدریس می‌شود اما همه استادان این رشته تحصیل کرده دکتری خارج از کشور هستند. خوشبختانه دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران دکتری این رشته را طراحی کرده و سرفصل‌های آن را نوشته است که در دستور کار کارگروه هنر قرار دارد تا در سال 95 دکتری طراحی صنعتی به تصویب برسد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: کارگروه هنر 4 اصل مهم را در راه‌اندازی رشته‌های جدید و نیز بازنگری رشته‌ها رعایت می‌کند که یکی از آنها روزآمدی است. رشته‌ای که قرار است تصویب شود باید از به‌روزترین رشته‌های تحصیلی در داخل و خارج از کشور باشد. نکته مهم دیگر بومی‌سازی است و تا حد امکان دانش این رشته‌ها متناسب با نیازهای کشور بومی‌سازی شود. سومین اصل کارآمدی است یعنی براساس نیاز بازار کار به رشته‌های دانشگاهی توجه شود و چهارمین اصل و شاید از همه مهم‌تر اسلامی‌سازی است. یعنی در هرجایی مفاد یک درس و یا ماهیت یک درس با رویکردهای اسلامی تعارض داشته باشد باید به نحوی بازنگری و اصلاح شود که این تعارض برطرف شود.
دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتـــری و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵