اخبار / شورای عالی انقلاب فرهنگی / مسیر جذب در دانشگاه‌ها از سلیقه گرایی خارج شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

مسیر جذب در دانشگاه‌ها از سلیقه گرایی خارج شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، گفت: مسیر جذب دانشگاه‌ها از سلیقه‌گرایی، حزب‌گرایی و تبدیل مراکز علمی به باشگاه‌های سیاسی خارج شد و هر استعدادی که قابلیت حضور در مراکز علمی را دارد، مسیر برایش هموار شد. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی با اشاره به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس هیأت عالی جذب دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در چند سال گذشته گفت: در آن زمان مقاومت زیادی برای جلوگیری از انجام این کار صورت می‌گرفت، زیرا جریان‌هایی در برخی دانشگاه‌ها شکل گرفته بود که مانع ورود استعدادها و نخبگان کشور به مراکز علمی می‌شد و نگاه آنها به این مقوله بسیار مغرضانه و تنگ‌نظرانه بود. وی اضافه کرد: تعداد زیادی از دانشمندان و فارغ‌‌التحصیلان کشور در این فضا، با وجود نیاز دانشگاه‌های کشور به آنها، امکان حضور در دانشگاه‌ها و مراکز علمی را نداشتند که این مسئله خود یکی از دلایلی بود که به خروج برخی از نخبگان کشور در آن زمان منجر شده بود. کاهش شیب خروج نخبگان در سال‌های اخیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از ارائه آمار غلط در مورد مسئله خروج نخبگان کشور گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر امکان جذب و حضور نخبگان و استعدادهای برتر کشور در دانشگاه‌ها و مراکز علمی هموارتر شد و شیب خروج نخبگان نیز کاهش پیدا کرد. سیر جذب در دانشگاه‌ها از سلیقه‌گرایی، حزب‌گرایی و تبدیل مراکز علمی به باشگاه‌های سیاسی خارج شد وی افزود: یکی از علل اینکه چرخه علم و فناوری کشور شتاب بیشتری پیدا کرده است، این است که مسیر جذب دانشگاه‌ها از سلیقه‌گرایی، حزب‌گرایی و تبدیل مراکز علمی به باشگاه‌های سیاسی خارج شد و به این نقطه رسیده ایم که هر استعدادی که قابلیت حضور در مراکز علمی را دارد، مسیر برایش هموار شده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرایند جذب متمرکز اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، گفت: این عین عدالت است که همه فرزندان این کشور که شایستگی قرار گرفتن در مجموعه‌های علمی را دارند، فرصت برابر برای حضوردر این مراکز را داشته باشند. وی اضافه کرد: در آئین‌نامه‌های جذب هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط مبتنی بر شایستگی علمی، دینی و اخلاقی جایگزین رابطه شد و با این فرآیند در سال‌های اخیر نزدیک 8 هزار نفر از استعدادهای کشور توانسته‌اند جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور شوند. دکتر مخبر دزفولی تاکید کرد: مصمم هستیم تا در افق چشم‌انداز 1404 به عدد 2 تا 3 هزار محقق در میلیون نفر برسیم. برای جذب در دانشگاه‌ها باید با شرح صدر رفتار شود عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: جذب اعضای هیأت علمی باید با ضابطه و معیار درست انجام پذیرد تا همه افراد دارای شرایط امکان حضور برایشان میسر باشد. برای جذب در دانشگاه‌ها باید با شرح صدر رفتار شود تا حداکثر ظرفیت‌های علمی کشور امکان حضور در دانشگاه‌ها را داشته باشند. ضرورت تاسیس پژوهشگاه‌های علمی در دانشگاه‌ها برای بکارگیری نخبگان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور باید با ظرفیت‌سازی امکان حضور نخبگان و ظرفیت‌های علمی را در ساختار خود فراهم کنند گفت: تاسیس پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی علمی و بکارگیری نخبگان در آنها از روش‌های خوبی است که موجب حفظ استعدادها در داخل کشور می‌شود.

دکتر مخبر دزفولی افزود: برخی دانشگاه‌های کشور به این سمت حرکت کرده‌اند ولی ضرورت دارد برای دادن شتاب بیشتر به جریان علمی شکل گرفته در کشور که محصول تدبیر مقام معظم رهبری در طرح موضوع جنبش نرم‌افزاری بود سایر دانشگاه‌ها نیز اقدام به تاسیس این مراکز برای بکارگیری ظرفیت‌های علمی کشور کنند. باید برای جذب نخبگان در پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود. وی با اشاره به گزارش رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: گزارش مثبت و نویدبخشی ارائه شد که البته نباید نافی برخی اشتباهات و نواقص کار بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی از جریان شکل گرفته حمایت و پشتیبانی می‌کند و آمادگی دارد تا برای رفع مشکلات در این زمینه و اصلاح امور سیاست‌های لازم را اتخاذ کند.

تاریخ خبر دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱