اخبار / دانشگاهی / مجلس به جذب دانشجویان دانشگاه شهید رجایی و دانشکده شریعتی رای داد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

مجلس به جذب دانشجویان دانشگاه شهید رجایی و دانشکده شریعتی رای داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) به کلیات استفساریه‌ای رای دادند که در صورت تصویب جزئیات آن، دانشجویان رشته‌های ستاره‌دار ورودی سال 88 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی تهران جذب آموزش و پرورش می شوند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در صورت تصویب جزئیات این طرح، دانشجویان فوق‌الذکر رشته‌های ستاره‌دار ورودی سال 88 مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش می‌شوند.
نمایندگان مجلس با 160 رای موافق، 20 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر به کلیات این طرح رای دادند.
در همین رابطه عطاالله سلطانی صبور در مخالفت با کلیات این طرح اظهار کرد: خیلی‌ها گفتند در مخالفت با این طرح حرف نزنم بلکه من به دنبال نفع و ضرر نیستم بلکه به دنبال ادای سوگندم هستم.
وی اضافه کرد: پیش از این هم استفساریه‌ای در این رابطه داشتیم و الان فقط دو بند به آن اضافه شده بنابراین لزومی ندارد این طرح را تصویب کنیم.
نماینده مردم بروجن در مجلس یادآور شد: ما بارها از آموزش و پرورش خواستیم آمار معلمان پیش دبستانی را به ما بدهد اما هنوز آمار دقیقی از خرید خدمت معلمان پیش دبستانی نداریم.
سلطانی اضافه کرد: اگر این طرح تصویب شود بار سنگینی به آموزش و پرورش تحمیل می‌شود زیرا تعداد این افراد و اینکه جذب آنها چه میزان اعتبار نیاز دارد مشخص نیست.
قاسم احمدی لاشکی که در موافقت با کلیات این طرح سخن می‌گفت، اظهار کرد: در مورد مربیان پیش دبستانی و نیروهای خدمات آموزشی قرار است حداکثر ظرف دو سال آزمون برگزار شود تا بر اساس آن جذب صورت گیرد که ما از متولیان آموزش و پرورش می‌خواهیم در این راستا برای اجرای قانون اقدام کنند.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس ادامه داد: افرادی که در این استفساریه از آنها نام برده شده به جای دو سال، چهار سال آموزش دیده‌اند و رتبه بسیاری از آنها دو رقمی بوده و مراحل مصاحبه و آزمون را گذرانده‌اند. ضمن اینکه ما در بسیاری از هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش کمبود نیرو داریم.
احمدی لاشکی با بیان اینکه این طرح مغایرتی با اصل 75 قانون اساسی ندارد، اظهار کرد: تعداد این افراد حدودا 272 نفر است که با توجه به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش امیدواریم مجلس به این طرح دهد.
نماینده دولت نیز در همین رابطه به ممنوعیت هرگونه به کارگیری نیروی انسانی رسمی و پیمانی بر اساس ماده 51 قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره کرد و گفت: تعداد مجوزهای استخدامی باید برای هر سال متناسب با بودجه باشد در حالی که ما در سال جاری اعتباری برای استخدام جدید در آموزش و پرورش پیش‌بینی نکرده‌ایم بنابراین تصویب این طرح با برنامه پنجم و اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد.
وی همچنین اضافه کرد که تصویب این طرح توقعی را برای استخدام در آموزش و پرورش ایجاد می‌کند در حالی که این امر میسر نیست.
عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره با تاکید بر اینکه این طرح با قوانین بالادستی مغایرتی ندارد، افزود: در حال حاضر آموزش و پرورش کسری نیروی انسانی را با برون‌سپاری یا حق‌التدریس جبران می‌کند و اعتباری که در این مسیر هزینه می‌شود به مراتب بیش از آن چیزی است که در این طرح دیده شده است.
نادر قاضی‌پور نیز در اخطاری مستند به اصل سوم قانون اساسی با اشاره به بلاتکلیفی معلمانی که ده‌ها سال با مدرک لیسانس و فوق لیسانس در آموزش و پرورش کار کردند، گفت: بسیاری از معلمان پیش دبستانی که 10 سال است مشغول فعالیت هستند بیمه نشده‌اند و همچنین معلمان شرکتی که در جاهای دور دست کار کرده‌اند باید حق و حقوق‌شان ادا شود.
احمد توکلی نیز در اخطاری این طرح را با اصل 75 قانون اساسی مغایر دانست و یادآور شد: تصویب این طرح هزینه جدیدی ایجاد می‌کند. اقتصاد ما دچار رکود تورمی است و هر چه دولت بزرگ‌تر شود ضررش هم بیشتر است.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر دوازده میلیون دانش‌آموز و یک میلیون و 13 هزار نفر کارکنان آموزش و پرورش هستند و در حالی که یک سوم دانش‌آموزان کم شدند اما تعداد معلمان کم نشده است.
وی در پایان این طرح را با قانون برنامه پنجم نیز ناسازگار دانست و گفت که تصویب آن به دو سوم رای مجلس نیازمند است.
نمایندگان مجلس با استماع سخنان مخالفان و موافقان، با 160 رای موافق، 20 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر به کلیات این طرح رای دادند.

تاریخ خبر یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲