اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / كاهش مدت تحصيل با اتصال مستقيم مقطع كارشناسي به دوره دكترا به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

كاهش مدت تحصيل با اتصال مستقيم مقطع كارشناسي به دوره دكترا

نماينده سراب در مجلس كه معتقد است طولاني بودن زمان آموزش از عوامل افت كيفيت آموزش است، براي جلوگيري از اين كار توصيه كرد با ادغام برخي دروس، مقاطع تحصيلي در دانشگاه‌ها كوتاه‌تر و يا دوره كارشناسي مستقيماً به دوره دكترا متصل شود.
مجيد نصيرپور نماينده سراب در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس در خصوص "تحول نظام آموزشي " اظهار داشت: تغيير در نظام آموزشي يك كشور با توجه به تغييراتي كه در بافت اجتماعي و نيروي انساني و همچنين ساختارهاي اداري اتفاق مي‌افتد، يك ضرورت است.

وي تصريح كرد: اين تغيير و تحول بايد به صورت كارشناسي و در چارچوب يك فرايند مطالعاتي دقيق و علمي انجام شود و هر تغييري در ساختار نظام آموزشي كشور نيازمند كار ميداني است.

نماينده سراب در مجلس با بيان اينكه در حال حاضر رابطه منسجمي بين تحصيلات متوسطه و دانشگاه‌ها برقرار نيست، گفت: 2 مقطع آموزشي متوسطه و دانشگاهي بايد زنجيروار به هم متصل باشند و چرخه آموزشي را تكميل كنند و لذا معتقدم كه در نقطه اتصال بين آموزش متوسطه و دانشگاهي و درمراحل تكميلي دانشگاهي نيازمند بازنگري هستيم.

نصيرپور افزود: الزامي ندارد مدت دوره آموزش در نظام آموزش عالي 4 سال يا دوره كارشناسي ارشد و دكترا 3 سال و در واقع مدت زمان آموزش دانشگاهي بسيار طولاني باشد.

وي متذكر شد كه طولاني بودن زمان آموزش از عوامل افت كيفيت آموزش مي‌شود و براي جلوگيري از اين كار، لازم است با ادغام برخي دروس در يكديگر، مقاطع تحصيلي در دانشگاه‌ها كوتاه‌تر شود و راه ديگر هم اين‌ است كه دوره كارشناسي را مستقيما به دوره دكترا متصل كنيم كه در اين صورت، بسياري از نيروهاي انساني كه مقطع كارشناسي ارشد را تمام مي‌كنند، مي‌توانند بدون وقفه مقطع دكترا را هم طي كنند.

نصيرپور در ادامه از تهيه طرحي براي اتصال مقاطع كارشناسي و دكترا خبر داد و با بيان اينكه "طرح مذكور در حال طي مراحل مقدماتي است كه اميدواريم مورد اقبال همكاران مجلس قرار گيرد "، ادغام دروس و كاهش زمان كارشناسي ارشد را از ويژگي‌هاي آن عنوان كرد.

نماينده سراب در مجلس هشتم در بخش پاياني اين گفت‌وگو در خصوص تغيير محتواي كتب درسي اظهار داشت: از آنجا كه قرار است نيروي انساني در حال تحصيل در دانشگاه‌ها، مديريت كشور را در آينده بر عهده گيرد، مجموعه‌‌اي از اطلاعاتي را دارد كه از كتبي با محتواي قديمي‌تر گرفته شده‌اند.

نصيرپور تصريح كرد: محتواي اين كتاب‌ها بايد بازنگري و بازنويسي شوند اما جهت‌گيري‌ها در اين زمينه بايد جهت‌گيري‌هايي درست و بر اساس واقعيت‌هاي امروز ايران و جامعه جهاني باشد و بتواند نياز امروز و فرداي ما را برآورده كرده و ارتباط ما با جامعه جهاني را حفظ كند.

تاریخ خبر جمعه ۲۱ مرداد ۱۳۹۰