اخبار / دانشگاهی / فارغ‌التحصیلی نخستین دانشجوی خارجی دوره دکتری دانشگاه تبریز به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

فارغ‌التحصیلی نخستین دانشجوی خارجی دوره دکتری دانشگاه تبریز

نخستین دانشجوی خارجی دوره دکتری دانشگاه تبریز در رشته ریاضی کاربردی با دفاع از رساله دکتری خویش فارغ‌التحصیل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، علی کرم عزالدین، تبعه کشور لبنان با دفاع از رساله خود تحت عنوان «توسیع ناحیه پایداری روش‌های عددی برای حل عددی مسائل مقداد اولیه» با راهنمایی غلامرضا حجتی، دانشیار گروه ریاضی کاربردی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تبریز با کسب درجه عالی موفق به پایان تحصیلات خود در این رشته در مقطع دکتری شد.
این دانش آموخته دانشگاه تبریز در مورد رساله دکترای خود گفت: اکثر مسائل مهندسی را می توان توسط معادلات دیفرانسیل معمولی (ODEs) مدل‌بندی کرد و در واقع برای توصیف مسائل فیزیکی، شیمیایی اغلب از این مدل ODEs استفاده می‌شود که غالباً دستگاه‌هایی سخت هستند.
به گفته وی یک روش عددی کارا برای حل دستگاه های سخت باید از دقت خوب و ناحیه پایداری مطلق وسیع و در صورت ممکن A – پایداری برخوردار باشد که شرط A – پایداری محدودیت شدیدی برای انتخاب روش‌های مناسب برای حل دستگاه‌های سخت تحمیل می‌کند و در این رساله روش های جدید و کارایی معرفی شده است که نسبت به روش‌های متعارف، خواص پایداری و دقت بهتری دارند.
این پژوهشگر افزود: هدف اصلی از این امر توسیع ناحیه پایداری روش‌های چندگامی و چند مرحله ای متعارف است و برای انجام این کار، از تکنیک نقاط غیر گامی و نیز مشتقات بالاتر جواب به ترتیب برای ساخت روش‌های پیوندی HEBDF و روش‌های چند گامی مشتق سوم TDMM شده است.
به گفته وی در تحقیقی دیگر، با در نظر گرفتن روش‌های چندگامی مشتق دوم در قالب روش‌های خطی عمومی در قالب روش‌های خطی عمومی مشتق دوم SGLMs روش‌های پریشیده‌ای از این دسته روش‌ها ساخته شد که با حفظ مرتبه دارای خواص پایداری بهتری بودند؛ برای یافتن روش‌های A – پایداری از مرتبه دلخواه SGLMs متوالی و ساخت آنها را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حسین خیری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تبریز مشاور رساله و ناصر آقازاده از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و محمد یعقوب رحیمی اردبیلی و مهرداد لکستانی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز داوری این رساله را بر عهده داشتند.

تاریخ خبر شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲