اخبار / دانشگاهی / طراحی و تولید سبک‌ترین ماده جامد جهان به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

طراحی و تولید سبک‌ترین ماده جامد جهان

یک شرکت دانش بنیان اصفهانی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید نانو تکنولوژی ایروژل (هواژل) شد که این ماده به عنوان سبک‌ترین ماده جامد در جهان شناخته شده است.
مهدی دیانی محقق ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: یک شرکت دانش بنیان اصفهانی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید نانو تکنولوژی ایروژل (هواژل) شد.
وی افزود: ایروژل به عنوان سبک ترین ماده جامد در جهان شناخته شده است که چگالی‌اش تنها سه برابر هواست.در با نام تجاری ایرولیت ، یک نوع سیلیکاژل بی‌شکل سنتزی است (کاملا متفاوت با سیلیکای بلوری) که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد و چگالی‌اش تنها سه برابر هواست.
دیانی ادامه داد: این ماده از یک ژل به دست می‌آید. مایع این ژل با گاز جایگزین می‌شود. در نتیجه این فرایند، ماده‌ای جامدی با مقاومت گرمایی بالا، انعطاف‌پذیری خوب و چگالی بسیار کم به وجود می‌آید.
محقق این طرح افزود: 95 درصد این محصول از ذرات نانومتری هوا تشکیل شده است و به عنوان ابر عایق حرارتی و برودتی استفاده می شود.
به گفته دیانی، هواژل در فرهنگ عامه مردم تحت نام‌های دیگری نظیر دود منجمد، دود جامد، هوای جامد یا دود آبی نیز شناخته می‌شود.
وی ایجاد پوشش‌های مناسب در رنگ‌ها و لوله‌های نفت و گاز، عایق ساختمان‌ها و پوشاک، صنایع هوافضا و جاذب مواد آلی را از جمله کاربردهای این محصول برشمرد.

تاریخ خبر شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲