اخبار / دانشگاهی / ضرورت‌های امروز آموزش علوم پزشکی به نقل از معاون وزیر بهداشت به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ضرورت‌های امروز آموزش علوم پزشکی به نقل از معاون وزیر بهداشت

معاون آموزشی وزارت بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر ضرورت نیازسنجی در برنامه ریزی‌های آموزشی، گفت: باید با توجه به این نیازها آهنگ پیشرفت در برخی زمینه‌ها تندتر شود و به این بخش‌ها امکانات و منابع بیشتری اختصاص داده شود در مقابل در جاهایی اکنون فوریت و نیاز کمتری وجود دارد آهنگ رشد کندتر شود.
دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با اشاره به پیشرفت‌های دو دهه اخیر کشور در زمینه آموزش علوم پزشکی، خاطرنشان کرد:‌ در سال‌های نخستین و پس از تشکیل وزارت بهداشت هدف اصلی تربیت نیروی انسانی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی در جهت رفع نیاز فوری کشور بود که از این نظر موفق شدیم به رشد کمی خوبی دست یافتیم، اما در دهه دوم و پس از رفع نیازهای کمی هدف برخورداری از تنوع رشته و مقاطع تحصیلی بود که در این سال‌ها آموزش پزشکی کشور در جهت رشد کیفی پیش رفت.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشرفت‌های چند دهه اخیر در زمینه آموزش علوم پزشکی، گفت: برای ادامه راه این پیشرفت‌ها، باید توسعه هدفمند در برنامه ارتقای آموزش پزشکی قرار بگیرد.
تمرکز علوم پزشکی باید به تربیت نیروی انسانی با کیفیت باشد
وی با اشاره به اینکه اکنون در دهه سوم این مسیر قرار گرفته‌ایم، تصریح کرد: در دهه سوم باید تمرکز علوم پزشکی به تربیت نیروی انسانی با کیفیتی باشد که بتواند در سطح جهانی مطرح شود و با طرازهای بین‌المللی قابل سنجش باشد.
ضیایی با تاکید بر اینکه باید نیروها و منابع موجود را برای دست یابی به یک توسعه هدفمند متمرکز کنیم،‌ تصریح کرد: چرا که با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در زمینه نیروی انسانی و تنوع رشته‌ای، هدف امروز آموزش پزشکی نباید توسعه همه جانبه این علوم باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه از نظر کیفی سطح آموزش علوم پزشکی در ایران از بسیاری از کشورهای منطقه جلوتر است و می‌توان ادعا کرد که در این زمینه به طراز جهانی نیز نزدیک شده‌ایم، تصریح کرد: ضعف اصلی ما در شناساندن پیشرفت‌های علوم پزشکی به کشورهای دیگراست، به عبارتی ضعف ارتباطی است، به عنوان مثال آزمون بورد، آزمون بسیار معتبری است و سطح آن از آزمون بورد بسیاری از کشورهای اروپایی نیز قویتر است و دانش آموختگانی که در این آزمون موفق می‌شوند نیز از سطح علمی بالایی برخوردارند.
وی با تاکید بر حل مشکلات ارتباطی در سطح بین‌المللی، اظهارکرد: برای نشان دادن قدرت علمی دانش آموختگان علوم پزشکی در جهان باید در زمینه دیپلماسی آموزشی کارهایی انجام شود.
به گفته ضیایی آموزش پزشکی کشور اکنون در رشته‌های بالینی پیشرفت چشم گیری داشته است، اگرچه هنوز ضعف‌هایی در زمینه آموزش علوم پایه مشاهده می‌شود.
لزوم بکارگیری صحیح منابع و امکانات محدود در جهت رشد هدفمند آموزش علوم پزشکی
وی همچنین با تاکید بر بکارگیری صحیح منابع و امکانات محدود در جهت رشد هدفمند آموزش علوم پزشکی در کشور، تصریح کرد: منابع در دسترس باید با توجه به چشم اندازی که در زمینه آموزش علوم پزشکی در نظر گرفته شده است بین رشته‌های مختلف تقسیم شود، در واقع بر اساس اهداف این چشم انداز و برنامه‌های مربوط به ایران 1400 باید بررسی شود، ایران در آینده در چه رشته‌هایی باید در منطقه حرف اول را بزند و سپس سرمایه گذاری روی این رشته‌ها را در برنامه کوتاه مدت آموزش علوم پزشکی قرار داد.
هدف کنونی نظام آموزش علوم پزشکی نباید تنها توسعه علمی صرف باشد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر محدودیت منابع مالی و امکانات آموزشی، خاطرنشان کرد: هدف کنونی نظام آموزش علوم پزشکی نباید تنها توسعه علمی صرف باشد، چرا که وظیفه وزارت بهداشت حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه است، بنابراین باید با توجه به منابع موجود در جهت تامین و تقویت این سلامت کوشش کرد.
ضیایی افزود: باید توجه داشته باشیم که در سیستم آموزش پزشکی کشور دانشجوی پزشک صرفا دانشجو نیست و دانشگاه پزشکی نیز مانند سایر رشته‌ها صرفا دانشگاه نیست، بلکه برنامه‌های دانشگاه و دانشجو علاوه بر ارتقا سطح علمی تامین سلامت جامعه است و این امر نیازمند برنامه ریزی دقیق است، البته وزارت بهداشت نیز در این جهت برنامه‌هایی از قبیل برنامه توسعه سرزمینی سلامت ایجاد کرده که به دست یابی به این هدف کمک می‌کند

تاریخ خبر یکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۲