اخبار / وزارت آموزش و پرورش / شمارش معكوس تا اعلام دقيق‌ترين آمار آموزش و پرورش به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

شمارش معكوس تا اعلام دقيق‌ترين آمار آموزش و پرورش

ابتداي مهر امسال نيز آموزش و پرورش مانند هر سال آمار ضد و نقيض و مختلفي از تعداد دانش‌آموزان و واحدهاي آموزشي ارائه داد اما اين بار قرار است تا پايان آبان ماه، آمار دقيق آموزش و پرورش ارائه شود و از اين پس از ارائه آمار‌هاي مختلف تعداد دانش‌آموزان، معلمان و تجهيزات آموزش و پرورش توسط مسئولان جلوگيري شود به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، ارائه آمارهاي ضد و نقيض و مسائل آماري آموزش و پرورش يكي از پيچيده‌ترين مشكلات اين وزارتخانه طي سال‌هاي گذشته بوده است كه از عدم وجود يك سرشماري كامل و بنيادين در وزارت آموزش و پرورش خبر مي‌داد.

بحث سرشماري و جمع‌آوري آمار دقيق در وزارت آموزش و پرورش كم و بيش از سوي وزراي اين وزارتخانه مطرح مي‌شد اما حميدرضا حاجي‌بابايي، اين موضوع را در اولويت برنامه‌هاي حود قرار داد و از همان زمان حضور در آموزش و پرورش، بر جمع‌آوري آماري دقيق تأكيد كرد.

حميدرضا حاجي‌بابايي، يك هفته پس از رأي اعتماد از نمايندگان مجلس و كسب عنوان وزير آموزش و پرورش، در تاريخ دوم آبان ماه 1388در حاشيه نشست معاونان و رؤساي مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حرف نخست در آموزش و پرورش را برنامه‌ريزي و آمار خواهد زد؛ سامانه آماري بايد در آموزش و پرورش ايجاد شود تا تمام آمار و ريز مطالب در آموزش و پرورش جمع‌آوري شود.

وي ادامه داد: اگر وزارت آموزش و پرورش از آمار دقيق تعداد معلمان و دانش‌آموزان خود اطلاع نداشته باشد، قطعاً در برنامه‌ريزي‌هاي خود با مشكل روبه‌رو خواهد شد.

حاجي‌بابايي افزود: آمار دقيق به ما كمك خواهد كرد كه بتوانيم معلمان، دانش‌آموزان و فضاي آموزشي را ساماندهي كنيم.

البته وزير آموزش و پرورش در تاريخ نهم آبان 1388 نيز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: تصويب تحول بنيادين يكي از اولويت كار بنده در آموزش و پرورش است.

وي اضافه كرد: از ديگر اولويت‌ها مي‌توان به ساماندهي مالي، تشكيلاتي، اصلاح ساختار آمار و ارقام اين دستگاه اشاره كرد.

حاجي‌بابايي ادامه داد: در حال حاضر تمام كارم را متمركز بر اطلاعات و آمارگيري نيروي انساني در آموزش و پرورش قرار داده‌ام.

* تأسيس مركز آمار آموزش و پرورش

حاجي‌بابايي به مدد حضور در 4 دوره مجلس و به ويژه فراكسيون فرهنگيان مجلس، در ابتداي جلوس بر مسند وزارت آموزش و پرورش با هوشياري و درايت، سيستم جمع‌آوري اطلاعات آموزش و پرورش را با تشكيل مركز آموزش نيروي انساني، آمار و فناوري پايه‌گذاري كرد.

اسدالله اسدي گرمارودي نيز در تاريخ 29 دي 1388 به عنوان رئيس مركز نيروي انساني، آمار و فناوري وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و از معاونت پژوهش و برنامه‌ريزي منابع انساني آموزش و پرورش شهر تهران به وزارتخانه نقل مكان كرد.

وي در تاريخ 16 مرداد 1389 در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» گفت: تا پايان آبان امسال، دقيق‌ترين آمار دانش‌آموزي در تاريخ آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

* شناسنامه فني مدارس تا پايان مهر ماه تكميل مي‌شود

محمدحسين ترابي‌زاده، معاون فني سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور از تكميل شناسنامه فني فضاهاي آموزشي و پرورشي تا پايان مهرماه خبر داده است.

وي در تاريخ دهم مهر 1388 در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: در تلاش هستيم تا شناسنامه فني مدارس تكميل شود كه در اين راستا پيشرفت خوبي را شاهد هستيم.

ترابي‌زاده ادامه داد: در اين طرح، تمام فضاهاي آموزشي مورد بازبيني قرار مي‌گيرد تا بتوانيم مبناي علمي، درست و منطقي مطابق بر واقعيت درباره فضاهاي آموزشي كشور داشته باشيم و فصل‌الخطاب تمام بخش‌هاي مختلف آموزش و پرورش نيز در اين زمينه باشد.

ترابي‌زاده گفت: برداشت‌هاي 85 درصد كل فضاها انجام داديم و در اين برداشت‌ها، فضاي فيزيكي مدرسه و استحكام فضا مورد توجه بوده است ضمن اينكه آمار كاملي تمام فضاهاي متنوع موجود در مدارس شامل نمازخانه، آزمايشگاه، سالن ورزش جمع‌آوري مي‌شود.

*‌ آيا آموزش و پرورش صاحب آماري دقيق مي‌شود

با توجه به اينكه مقرر شده است تا پايان مهر و در آبان، اطلاعات آماري آموزش و پرورش تكميل شود، بايد ديد كه آيا مسئولان به وعده خود عمل مي‌كنند و آيا آموزش و پرورش صاحب آماري دقيق خواهد شد تا ديگر شاهد ارائه آمار ضد و نقيص توسط مسئولان آموزش و پرورش نباشيم.

از سوي ديگر، وزير آموزش و پرورش نيز مواجه نشدن با مشكلات را در برنامه‌ريزي‌هاي اين وزارتخانه منوط به ارائه آمار دقيق دانسته است و بر همين اساس اعلام نتايج و ارائه آمار دقيق براي آموزش و پرورش ضروري به نظر مي‌رسد.

تاریخ خبر جمعه ۲۳ مهر ۱۳۸۹