اخبار / دانشگاهی / شبیه سازی پرتوهای فراصوت برای تشخیص گرفتگی عروق کرونر قلب به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

شبیه سازی پرتوهای فراصوت برای تشخیص گرفتگی عروق کرونر قلب

پژوهشگران دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر سامانه تولید پرتوهای فراصوت برای بررسی گرفتگی عروق کرونر پشت قلب را شبیه سازی کردند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فاطمه اصغری دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای و پژوهشگر طرح، پرتوهای فراصوت را به دلیل غیر یونیزان بودن، برای بدن بی ضرر ذکر کرد و گفت: روش پیشنهادی در صورت امکان تبدیل شدن به دستگاه، در مقایسه با دیگر روش‌های تشخیص گرفتگی عروق قلبی، آسیب کمتری به بیمار خواهد زد.
وی دلیل این امر را غیر تهاجمی بودن این روش پیشنهادی در مقایسه با روش‌های رایج دانست و افزود: هدف اصلی این روش تشخیص و تمایز گرفتگی‌ها در رگ کرونر عمقی قلب است.
اصغری تصریح کرد: این شبیه سازی، الگویی را برای بررسی وجود یا فقدان گرفتگی در رگ ارائه می‌دهد که با مقایسه الگوی رگ سالم می‌توان به وجود گرفتگی در رگ پی برد.
وی گفت: امواج فراصوت با افزایش عمق تضعیف شده و مانع از آن می‌شد که بتوان از عروق عمقی تصویر تهیه کرد از این رو بررسی امکان شبیه سازی ترانسدیوسری که بتواند پاسخ‌هایی را از لایه‌های عمقی عروق کرونر به دست بیاورد، به عنوان هدف این پژوهش در نظر گرفته شد.
بر اساس این گزارش، هم اکنون برای تشخیص گرفتگی عروق کرونر قلبی از آنژیوگرافی که نیازمند وارد کردن ابزار لازم و تزریق ماده حاجب در رگ‌ها است یا سیتی آنژیو با داشتن پرتوهای یونساز استفاده می‌شود.
این پژوهش در قالب رساله کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای با گرایش مهندسی پرتوپزشکی با عنوان "طراحی و شبیه سازی ترانسدیوسرهای پرتوهای اولتراسوند برای دریافت اطلاعات رفتاری عروق عمقی بافت‌ها (کروناری)" و به راهنمای ستایشی انجام شده است.

تاریخ خبر شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲