اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / راه اندازی مرکز تحقیقات شیشه در دانشگاه صنعتی شریف به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

راه اندازی مرکز تحقیقات شیشه در دانشگاه صنعتی شریف

دبیر انجمن مهندسی شیمی ایران گفت: صنعت شیشه برای حضور فعال و پر رنگ در عرصه جهانی و افزایش سطح صادرات نیازمند بهبود کیفیت و رقابت پذیری شیشه ایرانی است در این راستا مرکز تحقیقات شیشه ایران در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر تقی‌خانی استاد تمام دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف، دبیر انجمن مهندسی شیمی ایران و دبیر نخستین همایش ملی صنعت شیشه در خصوص چگونگی برگزاری این همایش اظهار داشت: برای برگزاری این همایش از سال گذشته اقدامات لازم انجام و با برگزاری جلساتی با متخصصان دانشگاهی و پیشکسوتان صنعت شیشه، گام‌های نخست برای برگزاری این همایش برداشته شده است. دبیر نخستین همایش ملی صنعت شیشه ایران در خصوص اهداف برگزاری این همایش تصریح کرد: ایجاد بستری مناسب جهت تقویت ارتباط دانشگاه و واحدهای صنعتی فعال در صنعت شیشه کشور، جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، ایجاد زمینه و فرصتی مناسب برای طرح مسائل و معضلات صنعتی و ارائه آخرین تجارب واحدهای صنعتی از جمله اهداف اصلی این همایش است. وی افزود : تشکیل کمیته راهبری متشکل از اساتید دانشگاهی و مدیران صنعتی، ارائه برنامه‌های آموزشی منظم و نهایتا افزایش فعالیتهای دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های مادری مانند دانشگاه صنعتی شریف در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی از دیگر اهداف برگزاری نخستین همایش ملی صنعت شیشه ایران به شمار می‌روند. دبیر انجمن مهندسی شیمی ایران ادامه داد: پس از اعلام فراخوان‌های اولیه تا پایان مهلت ارسال مقالات، ۴۰ مقاله در حوزه‌های مختلف صنعت شیشه دریافت شد که از این میان ۲۰مقاله به صورت سخنرانی شفاهی و ۱۸ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهند شد. وی در ادامه گفت:  پنج سخنران کلیدی از اساتید و متخصصین برجسته به این کنفرانس دعوت شده‌اند و همچنین در طول برگزاری این همایش، پنج کارگاه تخصصی در زمینه‌های مختلف صنعت شیشه مانند شیشه‌ها با تکنولوژی روز، کوره‌های ذوب و غیره تشکیل می شوند. دکتر تقی خانی برگزاری نمایشگاهی با حضور فعال ۲۴ شرکت جهت ارائه دستاوردهای این صنعت طی روزهای برگزاری همایش را از دیگر برنامه جانبی این نشست برشمرد. دبیر انجمن مهندسی شیمی ایران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه ۱۰ محور علمی برای ارائه‌ مقاله در زمینه‌هایی مانند فناوری‌های نو، زیست محیطی و غیره در نخستین همایش ملی صنعت ملی شیشه ایران تعریف شده است، تصریح کرد: در ده سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در صنعت شیشه کشور بوده‌ایم؛ بنابراین مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها می‌توانند با برخورداری از پتانسیل علمی بالا، در جهت رفع نیازهای صنعت شیشه تلاش کنند. وی افزود: صنعت شیشه برای حضور فعال و پر رنگ در عرصه جهانی و افزایش سطح صادرات نیازمند بهبود کیفیت و رقابت پذیری شیشه ایرانی است که تحقیق این مهم نیازمند یک مرکز تحقیقاتی جامع است و در همین راستا مرکز تحقیقات شیشه ایران نیمه دوم سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد خواهد شد که قطعا" این کار ارزشمند کشورمان را در این صنعت خودکفا خواهد کرد.
مهندس حسین زجاجی دبیر صنفی انجمن شیمی ایران نیز در این نشست خبری با بیان دستاوردهای این صنعت اظهار داشت: کشورمان هم اکنون در سطح منطقه از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و من امیدوارم دستاوردهای این همایش و در ادامه آن ایجاد مرکز تحقیقات شیشه ایران در دانشگاه صنعتی شریف موجب شود تا ان شاء ا... با بهره مندی هر چه بیشتر از نظرات استادان و محققان دانشگاهها و مراکز علمی و صنعتی کشور و مساعدتهای مسئولان ذیربط موانع و مشکلات موجود بر سر راه این صنعت برطرف و برای صادرات شیشه در سطح جهان گامهای اساسی برداریم.

تاریخ خبر شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱