اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / درس اخلاق مهندسی در دانشگاه قم تدریس می‌شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

درس اخلاق مهندسی در دانشگاه قم تدریس می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: طی جلسه کمیته اخلاق مهندسی و دانشگاه قم توافق شد، درس اخلاق مهندسی به عنوان واحد درسی در ترم تحصیلی جدید در این دانشگاه تدریس شود. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حمید رضا جوان در جلسه اعضای کمیته اخلاق مهندسی با دکتر خداپرست رئیس دانشکده فنی مهندسی و دکتر جوادی مدیر گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته اخلاق مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سال گذشته و برنامه‌های این کمیته در سال جاری اظهار داشت: موضوع اخلاق مهندسی، دغدغه اکثر مهندسان است که در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به منظور ارزیابی مشکلات جامعه مهندسی و ارائه راهکار، کمیته اخلاق مهندسی را تشکیل داد.

وی گفت: نظام‌های مهندسی ساختمان استانهای کشور، مراکز دانشگاهی و همچنین مراکز و پژوهشگاه‌های حوزوی که در زمینه اخلاق فعالیت دارند می‌توانند در این زمینه ایفای نقش کنند و با شناسایی مصادیق و ارائه راه کارهای مناسب به عبارتی در این زمینه تولید علم کرده که این مباحث هم می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی و در مرحله بعد هم، می‌تواند برای جامعه مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه دکتر مهدی خداپرست رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوع اخلاق مهندسی اظهار داشت: این مبحث می‌تواند به عنوان یکی از سر فصل‌های دوره‌های توجیهی مهندسان جدید الورود سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گنجانده شود که البته در گذشته نیز مباحثی تحت عنوان اصول عمومی مهندسی تدریس می‌شد که بخشی از آن به همین مباحث اخلاقی اشاره داشت.

ضرورت برگزاری کارگاه‌های اخلاق مهندسی برای مهندسان

وی ارائه کلیت مطالب اخلاق مهندسی برای کسانی که تازه عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌شوند را امری ضروری برشمرد و افزود: در ابتدای کار باید کلیاتی از مباحث اخلاق مهندسی را عنوان کرد اما در ادامه می‌توان در هر یک از بخش‌های تخصصی دیگر مهندسی از قبیل گودبرداری، معماری، نقشه برداری، نظارت و اجرا بیشتر به آن پرداخت.

خداپرست برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه اخلاق مهندسی برای مهندسان را مهم دانست و افزود: در این کارگاه‌ها باید موارد اخلاقی مبتلابه مهندسان استخراج و به صورت مصداقی به آن پرداخته و راه کارهایی برای آن‌ها ارائه شود.
رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم ادامه داد: کمیته اخلاق مهندسی باید برنامه‌های دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت در این زمینه تدوین کند.

وی عنوان کرد: دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم آماده است تا در خصوص طرح‌های پژوهشی با موضوع اخلاق مهندسی با این کمیته همکاری و از طرح‌های پژوهشی حمایت کند.

خداپرست ادامه داد: در حال حاضر بستر لازم برای پرداختن پایان نامه‌ها به موضوع اخلاق مهندسی در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه قم وجود ندارد، اما می‌توان اعضای هیئت علمی را در طرح‌های پژوهشی اخلاق مهندسی وارد کار کرد.

حمایت دانشگاه قم از طرح‌های پژوهشی در زمینه اخلاق مهندسی

دکتر محسن جوادی عضو هیئت علمی گروه اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه قم نیز در این جلسه با بیان اینکه باید کارگروهی مشترک با حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، گروه اخلاق دانشگاه قم و دانشکده فنی مهندسی به منظور پیگیری طرح‌های پژوهشی در زمینه اخلاق مهندسی تشکیل شود افزود: این کمیته می‌تواند به عنوان یکی از زیر شاخه‌های پژوهشکده اخلاق که در آینده نزدیک در دانشگاه قم راه اندازی خواهد شد فعالیت خود در زمینه اخلاق مهندسی را آغاز کند.

وی اضافه کرد: این کارگروه می‌تواند توافق نامه‌های پژوهشی در زمینه اخلاق مهندسی را دنبال کند و پژوهش‌های صورت گرفته در این خصوص نیز می‌تواند از سوی انتشارات دانشگاه به چاپ برسد.

مدیر گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم ادامه داد: به منظور آشنایی دانشجویان رشته‌های مهندسی می‌توان موضوع اخلاق مهندسی را به عنوان سه واحد درسی تدریس کرد که در این راستا بعد از تدوین سرفصل‌های آن و تایید دانشگاه می‌توان این درس را به صورت اختیاری در ترم تحصیلی آینده دایر کرد.

تاریخ خبر چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱