اخبار / وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی / دانشجوی نخبه اجازه سوء استفاده را ندهد- حمایت از تحصیل همزمان نخبگان به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

دانشجوی نخبه اجازه سوء استفاده را ندهد- حمایت از تحصیل همزمان نخبگان

وزیر بهداشت با تاکید بر این نکته که نباید اجازه سوء استفاده از امتیازات نخبگان داده شود، گفت: امیدواریم خدای ناکرده آفتی دانشجویان استعداد درخشان ما را تهدید نکند و باید مراقبت باشیم آفتها و سوء استفاده‌ها باعث نشود که این فضا تهدید شود. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی در نشست افطاری با دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: امروز فضا برای فعالیت باز است و دانشجویان استعداد درخشان می‌توانند از امکانات نخبگی خود استفاده کنند. وی اضافه کرد: نباید بگذاریم افراد با سوء استفاده از امتیازهای مصوب با مستندسازی و قراردادن اسمشان کنار فلانی، جوی را ایجاد کنند که این فضا تهدید شود در این صورت محدویت‌ها گریبانگیر همه نخبگان می‌شود. دستجردی خاطرنشان کرد: دانشجویان استعداد درخشان باید برای ارتقای خود تلاش کنند و دانشگاه‌ها باید برای اجرای طرح MD/PHD دانشجویان را حمایت کنند، ما نیز سنگ‌ها را از جلوی پای نخبگان بر می‌داریم و هر جا که لازم است از دانشجویان نخبه حمایت خواهیم کرد. وزیر بهداشت در خصوص افرادی که تمایل دارند برای ادامه تحصیل دوره طرح نگذرانند، نیز گفت: در مورد دوره طرح پزشکان هم ما دو راه حل داریم بالاخره باید پزشکان مناطق محروم هم تأمین شوند، یا باید مسیر فعلی را ادامه دهیم که افراد بعد از اتمام تحصیل بروند در مناطق محروم بر اساس ویژگی منطقه خدمت کنند و برگردند یا اینکه سهمیه‌های آزاد را کم کنیم و سهمیه های بومی مناطق را افزایش دهیم.

دستجردی افزود: به نظر می‌رسد برای اینکه استعدادها محروم نشوند، همین مسیر فعلی بهتر باشد و کم شدن سهمیه های آزاد ممکن است به ضرر آنها باشد، بنابراین بهتر این است که طرح کوتاه مدتی بگذرانیم و سپس برای ادامه تحصیل به دوره بالاتر اقدام کنیم. وی با تاکید بر این نکته که مسیر توسعه استعداد درخشان در حوزه علوم پزشکی هموارتر شده، گفت: دانشجویان استعداد درخشان و نخبگان معمولا با مشکلاتی روبرو هستند، البته باید توجه داشت که نخبگی نباید به این گونه باشد که فرد در دانشگاه آموزش ببیند و به سطح بالایی برسد و پس از مدتی مشغول فعالیت خود شود. بلکه ما استعداد درخشان را بر اساس تاثیرگذاری مثبتی که او در جامعه می‌گذارد، می‌دانیم چرا که نخبگان باید در جامعه بدرخشند. دستجردی افزود: این موضوع که برای نخبگان باید امتیاز قائل شویم تا اول دوره عمومی، بعد تخصص و بعد فوق تخصص و فلوشیب را بگذارنند و هیات علمی شوند، ملاک نیست بلکه ملاک این است که چقدر در بهبود مدیریت سلامت کشور موثر هستند چرا که افرادی که در دنیا از چهره‌های ماندگارند و بسیار در جامعه تاثیرگذار بوده‌، از همین دسته‌اند. وی افزود: در دوره دستیاری پزشکی نیز بهترین دستیاران ما کسانی هستند که برای حل مشکلات مردم نگاه جامع نگر و جامعه نگری دارند، به همین علت افرادی که برای گذراندن طرح پزشکی به مناطق محروم و در بین مردم می‌روند هم بهتر در دوره های بعد انتخاب رشته می‌کنند و هم در تحصیل و کارشان موفق‌تر هستند. وزیر بهداشت گفت: آنچه که امروز انجام می‌شود، در نهایت به نفع دانشجویان است و امیدواریم دانشگاه‌های علوم پزشکی رشته‌های تخصصی را با راهکار بومی‌گرایی راه‌اندازی کنند. دستجردی در این نشست همچنین به آمار فعالیت گروه پزشکی در زلزله اخیر آذربایجان شرقی، اشاره کرد و گفت: در این حادثه 306 نفر جان باختند، 4500 نفر مجروح شدند که 700 نفر آنها در بیمارستان‌ها بستری هستند، 1038 عمل جراحی اورژانسی سرپایی دریافت کردند و 700 عمل جراحی بزرگ شکستگی مغز و اعصاب نیز برای این مصدومان ظرف 20 ساعت بعد از زلزله انجام شد.

تاریخ خبر جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱