اخبار / دانشگاهی / حضور ۶ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی «کیواس» به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

حضور ۶ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی «کیواس»

پایگاه رتبه بندی کیو.اس رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۸ خود را منتشر کرد و ۶ دانشگاه کشور در ۹ حوزه موضوعی این رتبه بندی حضور دارند. 
<>به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC با اعلام این خبر گفت: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می گیرد.

<>وی افزود: یکی از رتبه بندی مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه ها در حوزه های موضوعی مختلف است.

<>دهقانی گفت: رتبه بندی موضوعی کیواس بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index صورت می پذیرد و این شاخص ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه ها مشخص می شوند.

<>وی گفت: بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها به دست می آید.

<>سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۱۸ میلادی دانشگاه های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است. کیو اس در سال ۲۰۱۸ دو حوزه مدیریت کتابداری و اطلاعات و حوزه تاریخ کلاسیک و باستانی را نیز به جمع حوزه های تخصصی خود افزوده است.

<>جدول زیر حیطه های کلی و حوزه های مرتبط با آن ها را نمایش می دهد.

<>پنج حیطه اصلی

<>حوزه های موضوعی

<>هنر و علوم انسانی

<>باستان شناسی – معماری- طراحی و هنر- زبان و ادبیات انگلیسی-تاریخ-زبان شناسی-زبان های مدرن- هنرهای نمایشی- فلسفه- الهیات و مطالعات مذهبی - تاریخ کلاسیک و باستانی

<>مهندسی و فناوری

<>علوم کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی- مهندسی شیمی- مهندسی عمران و سازه – مهندسی برق و الکترونیک - مهندسی مکانیک، تولید و حمل و نقل هوایی- مهندسی  مواد معدنی و معدن

<>علوم زیستی و پزشکی

<>کشاورزی و جنگلداری-آناتومی و فیزیولوژی- علوم بیولوژیکی- دندانپزشکی- پزشکی- پرستاری-داروسازی و فارماکولوژی - روان شناسی - علوم دامپزشکی

<>علوم طبیعی

<>شیمی- علوم دریا و زمین- علوم محیط زیست – جغرافیا – علم مواد – ریاضیات- فیزیک

<>علوم اجتماعی و مدیریت

<>حسابداری و مالی- مردم شناسی – مدیریت کسب و کار- مطالعات ارتباطات و رسانه- مطالعات توسعه - اقتصاد و اقتصادسنجی- تحصیلات- صنعت مهمانداری و مدیریت اوقات فراغت- قانون - مطالعات سیاست و بین المللی - سیاست اجتماعی - جامعه شناسی- موضوع های مرتبط با ورزش - مدیریت کتابداری و اطلاعات - آمار و تحقیق در عملیات

<>رتبه بندی در ۵ حیطه کلی کیو اس سال ۲۰۱۸:

<>در رتبه بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه های ایران در ۲ حیطه مهندسی- فناوری و علوم زیستی-پزشکی دارای رتبه در بین دانشگاه های برتر دنیا شده اند که نتایج آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

<>وضعیت دانشگاه های ایران در رتبه بندی حیطه ای سال ۲۰۱۸ کیو.اس

<>حیطه کلی

<>نام دانشگاه

<>رتبه

<>مهندسی و فناوری

<>دانشگاه صنعتی شریف

<>۴۵۱-۵۰۰

<>پزشکی و علوم زیستی

<>دانشگاه علوم پزشکی تهران

<>۴۰۱-۴۵۰

<>رتبه بندی در ۴۸ حوزه موضوعی سال ۲۰۱۸ کیو.اس:

<>سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در رتبه بندی حوزه های موضوعی سال ۲۰۱۸ کیو اس، کشور ایران عملکرد خوبی از خود نشان داده است به نحوی که در سال ۲۰۱۶ ، دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه از ایران بود که در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ قرار گرفت.

<>وی گفت: حضور دانشگاه های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه موضوعی معماری و محیط انسان ساز؛ مهندسی عمران و سازه؛ مهندسی برق و الکترونیک؛ مهندسی مکانیک؛ کشاورزی و جنگلداری؛ پزشکی؛ داروسازی و شیمی ارتقا یافت و حال در سال ۲۰۱۸، حضور دانشگاه های برتر کشور در رتبه بندی موضوعی به ۹ حوزه موضوعی ارتقا یافت. 

<>دهقانی تاکید کرد: ایران در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در دو حوزه علم مواد و جغرافیا دارای نماینده در بین دانشگاه های برتر دنیا است. دانشگاه تهران که در ۷ حوزه موضوعی کیو اس از ۹ حوزه موجود حضور داشته است، توانسته با رتبه ۱۵۱-۲۰۰ در حوزه جغرافیا و با رتبه ۲۵۱-۳۰۰ در حوزه علم مواد برای اولین بار حضور یابد.

<>جدول زیر عملکرد دانشگاه های ایرانی را به تصویر کشیده شده است.

<>

<>نتایج رتبه بندی موضوعی کیو اس سال ۲۰۱۸

<>حوزه

<>نام دانشگاه

<>رتبه سال ۲۰۱۸

<>معماری و محیط انسان ساز

<>دانشگاه تهران

<>۱۵۱-۲۰۰

<>مهندسی برق و الکترونیک

<>دانشگاه تهران

<>۳۰۱-۳۵۰

<>دانشگاه صنعتی شریف

<>۳۵۱-۴۰۰

<>مهندسی مکانیک

<>دانشگاه صنعتی شریف

<>۳۰۱-۳۵۰

<>دانشگاه تهران

<>کشاورزی و جنگلداری

<>دانشگاه تهران

<>۲۵۱-۳۰۰

<>پزشکی

<>دانشگاه علوم پزشکی تهران

<>۲۵۱-۳۰۰

<>دانشگاه علوم پزشکی شیراز

<>۴۰۱-۴۵۰

<>دانشگاه علوم پزشکی مشهد

<>۴۵۱-۵۰۰

<>دانشگاه علوم پزشکی تبریز

<>دانشگاه تهران

<>داروسازی

<>دانشگاه علوم پزشکی تهران

<>۱۵۱-۲۰۰

<>دانشگاه علوم پزشکی مشهد

<>۲۵۱-۳۰۰

<>شیمی

<>دانشگاه صنعتی شریف

<>۴۵۱-۵۰۰

<>جغرافیا

<>دانشگاه تهران

<>۱۵۱-۲۰۰

<>علم مواد

<>دانشگاه تهران

<>۲۵۱-۳۰۰



دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها
و مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر پنج شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶