اخبار / دانشگاهی / حذف آزمون علوم پایه برای داروسازان ورودی مهر 94 به بعد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

حذف آزمون علوم پایه برای داروسازان ورودی مهر 94 به بعد

<>دبیر شورای داروسازی و تخصصی از حذف آزمون علوم پایه برای داروسازان ورودی مهر 94 به بعد و جایگزینی برگزاری آزمون جامع خبر داد.

<>

<>به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حمید اکبری در بیست‌وششمین نشست شورای آموزشی داروسازی و تخصصی با اعلام این خبر، افزود: بر اساس این تغییر آزمون جامع علوم پایه برای ورودی‌های مهر ۹۴ داروسازی حذف و با آزمون جامع جایگزین می شود. به این ترتیب دانشجویان پس از گذراندن ۱۸۰ واحد درسی یک آزمون جامع می دهند و پس از آن گرایش های خود را انتخاب می کنند. همچنین در دفترچه کنکور سراسری سال ۹۴ درباره تغییرات آموزش داروسازی توضیحات لازم داده شده است و دانشجویان با شیوه متفاوت آشنا می شوند.

<>

<>وی از بازنگری آیین نامه آموزش داروسازی عمومی خبر داد و افزود: برای آزمون دکتری تخصصی نیز تغییری حاصل می شود این است که یک آزمون علمی کلی برگزار می شود و صلاحیت علمی افراد در دروس مختلف بر اساس ضرایب مختلفی سنجیده می شود و در نهایت پذیرش نهایی به دانشکده ها و گروه های آموزشی واگذار می شود که این موضوع در دست بررسی است.

<>

<>

50 درصد دانشکده‌های داروسازی با کمبود هیات علمی مواجه هستند <>دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی در مورد تعداد دانشکده‌های داروسازی اظهار کرد: در مجموع 18 دانشکده دولتی و 3 دانشکده آزاد و دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله در زمینه آموزش داروسازی وجود دارد. به طور کلی 500 هیات علمی برای داروسازی وجود دارد که با توجه به تعداد دانشجویان داروسازی کم نیست اما توزیع هیات علمی مناسب نیست. به طوری که 50 درصد دانشکده‌های داروسازی با کمبود هیات علمی مواجه هستند.

<>

<>وی ادامه داد: یکی دیگر نقاط ضعفی که باید به آن بپردازیم، این است که فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار نمی‌شوند. تاکنون این مساله که فارغ‌التحصیلان داروسازی بعد از فارغ‌التحصیلی چه می‌کنند، مورد بررسی قرار نگرفته است.

<>

<>دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی با اشاره به تعهداتی که برای تغییرات برنامه های آموزش داروسازی وجود دارد گفت: بر اساس این موضوع برای سال ۹۴ برنامه ای ترتیب داده شده است که ۱۰۰ فارغ التحصیل دکتری تخصصی (Ph.D) که تعهدات خود را انجام نداده اند باید تعیین تکلیف شوند که کجا فعالیت می کنند.

<>

<>اکبری با اشاره به نشست قبل این شورا افزود: در نشست قبل مطرح شد که در آزمون Ph.D ظرفیت مازاد گرفته شود که این امر در آزمون Ph.D امسال اجرا شد. یعنی ما دارای ظرفیت مازاد در دوره‌های تخصصی هستیم که متقاضیان از این امر مخصوصا از بخش صنایع استقبال کردند.

<>

<>اکبری با انتقاد از وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها گفت: ما در بخش آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی با مشکل مواجه هستیم. 50 درصد دانشکده‌ها در این زمینه و در زمینه هیات علمی که دو بعد اصلی آموزش داروسازی است، با مشکل مواجه هستند که این امر نشان‌دهنده این است که آموزش همگن ارائه نمی‌شود یعنی ممکن است دو فارغ‌التحصیل در رشته داروسازی از دو دانشگاه مختلف با یکدیگر قابل مقایسه نباشند بنابراین باید همگن‌سازی را اولویت خود قرار دهیم.

<>

<>وی با تاکید بر اینکه در حوزه آموزش مشکلاتی وجود دارد، افزود: باید در شیوه ارائه واحدها بازنگری صورت گیرد. یکی از این مشکلات این بود که دانشجوی داروسازی که دو سال در دانشکده داروسازی مشغول به تحصیل است، مجبور است دو سال علوم پایه بگذراند که برای برطرف کردن این مشکل قرار شد از مهر 94 برای ورودی‌ها آزمون علوم پایه برگزار نشود و به جای آن آزمون 180 واحد برگزار شود.

تاریخ خبر دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳