اخبار / دانشگاهی / جزئیات قانون جدید کنکوری برای داوطلبان سال آینده و وضعیت سهمیه ها و معافیت تحصیلی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

جزئیات قانون جدید کنکوری برای داوطلبان سال آینده و وضعیت سهمیه ها و معافیت تحصیلی

قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور که چندی پیش به تصویب نمایندگان و امضای رئیس مجلس رسید شامل 11 ماده است که زمان اجرای آن با توجه به اجرایی شدن یک بند از مواد از سال تحصیلی آینده خواهد بود.به گزارش خبرنگار مهر، پس از کش و قوسهای فراوان، کلیات سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

جزئیات کامل این قانون که در 11 ماده به تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:

" قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

ماده 1- اصطلاحات به کار رفته در این قانون به شرح زیر تعریف می شوند:

الف - سابقه تحصیلی: نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

ب- آزمون عمومی: آزمون سراسری از میان دروس عمومی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره آموزش متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.

پ- آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.

ت- رشته محل: رشته های تحصیلی که داوطلب بر اساس محل تحصیل (دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی) انتخاب می کند و به ادامه تحصیل می پردازد.

ماده 2- به منظور برنامه ریزی، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه ای و دکتری پیوسته «شورای سنجش و پذیرش دانشجو» که از این پس در این قانون «شورا» نامیده می شود با ترکیب زیر تشکیل می شود:

الف- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)

ب- وزیر آموزش و پرورش

پ- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ت- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

ث- معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش

ج- معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

چ- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (دبیر شورا)

ح- یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر

خ- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و روسای دو دانشگاه دولتی از دانشگاه های زیر مجموعه وزارت خانه های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به انتخاب وزرای مذکور بدون حق رای

د- روسای مرکز سنجش آموزش و پرورش و مرکز آزمون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون حق رای

تبصره - عضویت اعضاء در «شورا» قابل تفویض به غیر نمی باشد و «شورا» با حضور حداقل پنج نفر از اعضای غیرناظر رسمیت می یابد.

ماده 3- وظایف و اختیارات «شورا» به شرح زیر می باشد:

الف- برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها

ب- تصویب عناوین، محتوا و مقررات آزمون ها

پ- اتخاذ تصمیم در مورد مقررات روش پذیرش دانشجو در دانشگاه ها مندرج در ماده (5)

ت- اتخاذ تصمیم در مورد میزان تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

ث - تصمیم گیری در امور مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو برای داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی

ج- بررسی، ارزشیابی و تایید گزارش سازمان سنجش آموزش کشور در مورد کیفیت و رعایت مقررات قانونی آزمون سراسری حداکثر چهارماه پس از اعلام نتایج نهائی و ارسال گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس

تبصره - «شورا» می تواند برای انجام وظایف محوله کارگروه های تخصصی تشکیل دهد.

ماده 4- شورا موظف است در اجرای این قانون، سیاست های کلی نظام، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی را رعایت نماید.

ماده 5- پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به روش ظرفیت رشته - محل و تقاضای داوطلبان بر اساس «سابقه تحصیلی» یا «سابقه تحصیلی و آزمون (عمومی یا عمومی - اختصاصی)» صورت می گیرد.

تبصره 1- وزارت آموزش و پرورش مسئولیت ارائه سابقه تحصیلی برای دانش آموزان و متقاضیان ورود به دانشگاه را بر عهده دارد. وزارت آموزش و پرورش موظف است در اجرای این تبصره تغییرات لازم را در تشکیلات اداری خود به تصویب مراجع ذی ربط برساند.

تبصره 2- سازمان سنجش آموزش کشور مسئولیت سنجش داوطلبان را برعهده دارد.

تبصره 3- تعیین روش پذیرش دانشجو در دانشگاه بر اساس ظرفیت رشته - محلها و تقاضای داوطلبان به صورت سالانه تعیین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور قبل از ثبت نام اعلام می گردد.

تبصره 4- در پذیرش دانشجو تاثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل هشتاد پنج درصد (85 %) ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.

تبصره 5- در سال اول اجرای این قانون تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی می باشند حداقل بیست و پنج درصد (25%) می باشد.

ماده 6- دانشگاه ها می توانند حد نصاب نمره لازم جهت پذیرش در رشته - محلهای خود را به «شورا» پیشنهاد دهند و در صورت تصویب نسبت به پذیرش دانشجو اقدام شود. وظیفه هماهنگی در امر پذیرش بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است.

ماده 7 - سهمیه های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص پذیرش دانشجو کماکان به قوت خود باقی است.

ماده 8- داوطلبانی که بر اساس این قانون در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پذیرفته می شوند بر اساس مقررات پیشنهادی ستاد کل نیروهای مسلح که به تصویب فرماندهی کل قوا می رسد از معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه برخوردار می شوند.

ماده 9- آیین نامه اجرایی این قانون توسط " شورا " تهیه می شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

ماده 10- این قانون از سال تحصیلی 1394-1393 در صورت اجرایی شدن تبصره 5 ماده 5 لازم الاجرا می باشد.

ماده 11- از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1386.8.9 به جز احکام مرتبط مذکور در ماده 20 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در مدت اجرای برنامه لغو می گردد.

قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم شهریورماه یکهراز و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1392.6.20 به تایید شورای نگهبان رسید.

تاریخ خبر چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲