اخبار / دانشگاهی / تولید شیشه‌های بازتاب پرتو گرمایی به کمک فناوری نانو به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تولید شیشه‌های بازتاب پرتو گرمایی به کمک فناوری نانو

شیشه‌های بازتاب دهنده تابش گرمایی به کمک فناوری نانو از سوی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته نانو مواد درپژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، سعید نیک‌بین مجری طرح تولید شیشه‌های بازتاب پرتوگرمایی گفت: ازکاربردهای این طرح می‌توان به صرفه جویی در هزینه تهویه منازل، خودروها، گلخانه‌ها و مجتمع‌ها اشاره کرد.
وی افزود: با استفاده از این شیشه‌ها که جلوی انتقال گرمای ناخواسته از یک محیط به محیط دیگر را می‌گیرد می‌توان هزینه تهویه هر محیطی را به مقدار چشمگیری حدود 30 درصد کاهش داد.
این پژوهشگر گفت: این نوع از شیشه‌های ساخته شده کاربرد دو گانه‌ای دارد که هم در مناطق سرد و هم در مناطق گرم می‌توان از آن استفاده کرد و به عنوان مثال استفاده آن در یک گلخانه می‌تواند از ورود گرمای زیاد در روز جلوگیری کند و در شب نیز گرمای داخل گلخانه را حفظ می‌کند.
وی در رابطه با روند ساخت این نوع شیشه افزود: ما در مرحله ساخت به پارامترهای جدیدی نظیر تعیین دقیق ضخامت لایه‌ها، دما و زمان عملیات حرارتی، استفاده از مواد مختلف و بررسی دقیق سطح، دست یافتیم که سبب بازدهی بیشتر نسبت به نمونه‌های موجود آن شده است.
نیک‌بین گفت: این مقاله درکنفرانس ICTPE و ژورنال IJTPE درکشور نروژ و همچنین در IMPJ و چند ژورنال در کشور ترکیه به چاپ رسیده و مقالاتی برای معرفی و تحقیق در دست تهیه است.
شایان ذکر است، این طرح پس از ثبت اختراع، در جشنواره اختراعات منطقه‌ای مورد تائید بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت و توانست حدنصاب سطح سه این بنیاد را کسب کند.

تاریخ خبر شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۲