اخبار / دانشگاهی / توضیحات وزارت بهداشت در مورد صدور پروانه نظام پزشکی فارغ التحصیلان برخی رشته‌ها به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

توضیحات وزارت بهداشت در مورد صدور پروانه نظام پزشکی فارغ التحصیلان برخی رشته‌ها

در پی تصمیم سازمان نظام پزشکی مبنی بر عدم صدور پروانه نظام پزشکی برای فارغ التحصیلان برخی رشته‌ها که دوره کارشناسی و ارشد آنها غیر مرتبط با سلامت است و اعتراض دانشجویان به این تصمیم و تجمع آنها مقابل وزارت بهداشت، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در این خصوص گفت: وزارت بهداشت هیچ نقشی در این تصمیم گیری نداشته است.

دکتر حمید اکبری در گفت و گو با ایسنا،  با اعلام این مطلب به اعتراض دانشجویان دکترای تخصصی برخی رشته‌های علوم پایه مبنی بر عدم اختصاص شماره نظام پزشکی به این دانشجویان اشاره کرد و افزود: سازمان نظام پزشکی اخیرا اطلاعیه منتشر کرده است که در آن تاکید شده برای فارغ‌التحصیلان برخی از رشته‌های تخصصی علوم پایه پزشکی که دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد آنها مرتبط با  سلامت یا رشته‌های علوم پزشکی نباشد پروانه نظام پزشکی صادر نخواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان یک سازمان مردم نهاد در تصمیم‌گیری کاملا مستقل است و ساز و کار خاص خود را دارد که می‌تواند در حوزه پزشکی تصمیم گیری و اجرایی کند. بنابراین تصمیم مذکور این سازمان نیز ارتباطی به وزارت بهداشت به‌خصوص معاونت آموزشی این وزارتخانه ندارد.

رییس مرکز خدمات اموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: متاسفانه در اطلاعیه مذکور سازمان نظام‌پزشکی کشور دقیقا مشخص نشده که تصمیم فوق شامل ورودی‌های جدید این رشته‌ها خواهد شد یا دانشجویان فعلی را نیز در بر می‌گیرد.

دکتر اکبری با تاکید بر اینکه تصمیمات ناگهانی آسیب جدی به سرنوشت و زندگی شخصی دانشجویان وارد می‌کند، اضافه کرد: وزارت بهداشت هیچ نقشی در تصمیم مذکور سازمان نظام پزشکی نداشته است و این وزارت در ضوابط و مقررات پذیرش این دانشجویان و همچنین محتوای آموزشی آنها تغییری ایجاد نکرده است، چرا که ما مخالف تصمیمات ناگهانی هستیم.

وی اضافه کرد: تصمیمات جدید این وزارتخانه معمولا پس از اطلاع رسانی مناسب برای یکسال بعد جنبه اجرایی پیدا می‌کند تا افراد با اطلاع کامل از ضوابط و مقررات مسیر خود را تعیین نمایند.

وی همچنین گفت: ممکن است سازمان نظام پزشکی کشور برای تصمیم خود یک سری ملاحظاتی داشته باشد. از قبیل اینکه ممکن است افرادی که رشته‌های مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آنها با رشته دوره دکتری تخصصی مرتبط نیست توانایی لازم را در حیطه تخصصی نداشته باشند، اما امکان اینکه بجای این تصمیم به راهکارهای دیگری از قبیل افزایش توانمندی این دانشجویان در رشته مرتبط فکر می‌شد نیز وجود دارد.
دکتر اکبری افزود: یکی از راهکارهای افزایش توانمندی این دانشجویان تغییر و بازنگری محتوای آموزشی آنها در طول آموزش دوره دکتری تخصصی است. بنابراین اگر سازمان نظام پزشکی با وزارت بهداشت مشورت می‌کرد احتمالا این دغدغه‌ها از راه‌های دیگری نیز قابل رفع بود.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در پایان توصیه کرد: دانشجویان معترض به تصمیم مذکور سازمان نظام پزشکی مطالبه خود را به‌ دور از هیجانات احساسی، از مسیر درست یعنی همان سازمان پیگیری کنند چرا که وزارت بهداشت هیچ نقشی در این تصمیم‌گیری نداشته و کاملا مخالف آن است. 

 دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و سایر دانشگاه های کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر سه شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵