اخبار / تحصیلات خارج / توضيحات مدير كل بورس وزارت علوم درباره اعزام دانشجو به چين و روسيه به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

توضيحات مدير كل بورس وزارت علوم درباره اعزام دانشجو به چين و روسيه

مسلمي نائيني گفت: تصميم اعزام دانشجو به روسيه و چين براساس كار كارشناسي و پتانسيل‌هاي علمي موجود در اين كشورها صورت گرفته است. حسن مسلمي نائيني، مدير كل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس با تأكيد بر اين‌كه تصميم اعزام دانشجو به روسيه و چين براساس كار كارشناسي و پتانسيل‌هاي علمي موجود در اين كشورها صورت گرفته است،‌افزود: روسيه به عنوان بزرگترين كشور منشعب شده از شوروي كه به عنوان يك ابرقدرت جهاني مطرح بوده پا به پاي كشورهاي پيشرفته غربي پايه‌هاي علمي خود را تقويت و گستردش داده است. بطوري كه در قبل از فروپاشي نه تنها مشكلات علمي خود را حل مي‌كرد بلكه به بسياري از كشورهاي بلوك شرق را نيز سرويس علمي مي‌داد.

وي گفت: بعد از فروپاشي و باز شدن درهاي علمي اين كشور به روي ساير كشورها سير دانشجويان خارجي به اين كشور روانه شد به طوري كه براساس آمار امسال بيش از 169هزار دانشجوي خارجي در روسيه مشغول تحصيل هستند.

مدير كل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم گفت: به دليل مشكلات مالي خصوصاً در سال‌هاي اوليه پس از فروپاشي نزديك 2 ميليون نيروي متخصص از اين كشور به ساير كشورها عزيمت كردند و درآمد دولت آمريكا از جذب متخصصين روسي بالغ بر 30ميليارد دلار تخمين زده شده است.

وي با بيان اين‌كه تعداد زياد طرح‌هاي مشترك تحقيقاتي كشورهاي اروپايي و آمريكايي در اين كشور گواه ديگري بر قابليت‌هاي علمي كشور روسيه است، گفت: متأسفانه در اين ميان كشور عزيز اسلاميمان تاكنون نتوانسته است بهره كافي از اين پتانسيل علمي را ببرد و تعداد دانشجويان ايراني در اين كشور در حال حاضر از چهارصد نفر تجاوز نمي‌كند.

وي ادامه داد: از آنجا كه اغلب نتايج علمي اين كشور به زبان روسي منتشر مي‌شود و آشنايي به زبان روسي در بين تحصيل كرده‌هاي ايراني اندك است توان علمي اين كشور براي ايرانيان ناشناخته است.

مسلمي گفت: روس‌ها برخلاف غربي‌ها آنچنان به تبليغات و بازاريابي محصولات علمي خود آشنا نيستند زيرا كه تقريباً 20سال است كه وارد بازار رقابت علمي و دانشگاهي با ساير كشورها شده‌اند و اين دليل ديگري بر عدم شناخت آنها در مجامع دانشگاهي ما است.

وي با بيان اين‌كه تحصيل در روسيه علاوه با آشنايي با يك زمينه علمي، آشنايي با زبان روسي را نيز همراه دارد كه اين يك مزيت به حساب مي‌آيد، افزود: به گواه همه كساني كه اندك آشنايي با روس‌ها دارند توانمندي روس‌ها در علوم پايه چون فيزيك، رياضي و شيمي و رشته‌هايي مثل هوافضا و نفت و گاز منحصر به فرد است.

تاریخ خبر شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹