اخبار / دانشگاهی / تغییرات رشته و گرایش آزمون دکتری ۹۸ به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تغییرات رشته و گرایش آزمون دکتری ۹۸

<>رشته‌ها و گرایش های آزمون ورودی دوره‌های دکتری (Ph.D) سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۹۷ با تغییراتی همراه شده است.

<>به گزارش خبرنگار مهر، جداول رشته‌ها و مواد امتحانی آزمون ورودی دوره‌های دکتری (Ph.D) سال ۱۳۹۸ بر روی سایت سازمان سنجش منتشر شده است و مقایسه آن با رشته های سال گذشته نشان می دهد که در برخی از مجموعه ها با تغییراتی در رشته ها و گرایش ها مواجه ایم.

<>پذیرش دانشجو در رشته اقتصاد نفت و گاز و گرایش های «حقوق و قراردادهای نفت و گاز» و «بازارها و مالیه نفت و گاز» در مجموعه اقتصاد به دانشگاه امام صادق (ع) محدود شده است و پذیرش تنها در این دانشگاه صورت می گیرد.

<>یکی دیگر از تغییرات، تغییر نام مجموعه تربیت بدنی به مجموعه علوم ورزشی است.

<>همچنین تغییر دیگر در مجموعه تاریخ ایران بعد از اسلام است که رشته های تاریخ، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ محلی، تاریخ علم دوره اسلامی و ایران شناسی سال ۹۷ به رشته های تاریخ، تاریخ انقلاب اسلامی، ایران شناسی و تاریخ فرهنگ و تمدن ایران دوره اسلامی منحصرا با پذیرش دانشگاه آزاد تغییر کرده است.

<>از سوی دیگر رشته دین پژوهی به مجموعه ادیان و عرفان اضافه شده است. این رشته سال گذشته در مجموعه فلسفه و کلام اسلامی قرار داشت.

<>همچنین رشته حکمت هنرهای دینی نیز از مجموعه فلسفه و کلام حذف شده است.

<>فلسفه علم پیش از این به عنوان یک رشته در مجموعه فلسفه علم وجود نداشت و از سال ۹۸ به این مجموعه اضافه شد.

<>رشته دین و رسانه نیز در سال ۹۸ از مجموعه علوم ارتباطات حذف شده است.

<>همچنین در مجموعه معماری در رشته معماری گرایش معماری دیجیتال به مجموعه گرایش های این رشته اضافه شده است.

<>پذیرش دانشجوی دکتری در سال ۱۳۹۸ بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی» صورت می گیرد.

<>متقاضیان ورود به دوره دکتری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های مصوب دفتر گسترش آموزش عالی باید در آزمون ورودی دوره‌های دکتری (Ph.D) ثبت‌نام و شرکت کنند.

<>بر اساس قانون فوق، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی ـ پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می‌شود:

<>الف: دکتری آموزشی ـ پژوهشی:

<>سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی ـ پژوهشی بر اساس معیارهای «آزمون متمرکز (۵۰ درصد)»، «سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)»، «مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)» صورت می گیرد.

<>ب: دکتری پژوهش محور:

<>سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیارهای «آزمون متمرکز (۳۰ درصد)»، «سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)»، «مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)»، «تهیه طرحواره (۲۰ درصد)» صورت می‌گیرد.

<>اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

<>بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D)  سال ۱۳۹۸ شامل آزمون زبان با ضریب (۱)، آزمون استعداد تحصیلی با ضریب (۱) و آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب (۴) است.

<>سنجش و پذیرش برای تمام دوره‌ها شامل: روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پژوهش محور، پردیس‌های خودگردان، پیام نور، بورس اعزام به خارج، مؤسسات غیر انتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس قانون فوق صورت خواهد گرفت.

<>تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در این آزمون ورودی ثبت‌نام و شرکت کنند.

<>دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتری
و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

<>

تاریخ خبر سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷