اخبار / دانشگاهی / تعیین تکلیف ۹هزار رشته محل دانشگاه آزاد / تدریس اساتید خارجی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تدریس اساتید خارجی

<>دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

وزیر علوم از تعیین تکلیف ۹هزار رشته محل دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: وزارت علوم و دانشگاه آزاد تعامل خوبی با یکدیگر دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در وزارت علوم گفت: طی یک سال گذشته بررسی و تعیین تکلیف رشته محل های دانشگاه آزاد تـــوسط وزارت علوم انجام شده است و ۹ هزار رشته محل این دانشگاه از سوی این وزارتخانه تعیین تکلیف شده اند.وی افزود: وزارت علوم و دانشگاه آزاد در حوزه تصویب رشته های دانشگاهی تعامل خوبی با یکدیگر دارند و دانشگاه آزاد پس از ارائه پیشنهادات خود در خصوص ایجاد رشته های جــدید درخواست های این دانشگاه در شورای گسترش وزارت علوم بررسی می شود.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در زمینه هایی که دانشگاه آزاد با مشکل مواجه است نیز موضوعات در حال بررسی و تکمیل است. به طور مثال این دانشگاه به دنبال رفع مشکلات تعداد اعضای هیئت علمی و فضای آموزشی است.
بازنگری ۳۲۲ رشته محل دانشگاهی طی یک سال گذشته فرهادی با بیان اینکه برخی از رشته های دانشگاهی منسوخ شده اند و باید رشته های جدید جایگزین آنها شود، خاطرنشان کرد: طی ارزیابی های صورت گرفته، حدود ۶۰۰ رشته محل موجود در آموزش عالی نیازمند بازنگری بوده اند که طی یک سال گذشته ۳۲۲ رشته محل ۱۰۰ درصد بازنگری شده اند.
وی اضافه کرد: ۲۷۰ رشته محل نیز تا حدود ۷۰ درصد مورد بازنگری قرار گرفته اند که روند بازنگری این رشته ها طی دو ماه آینده به اتمام می رسد.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: با توجه به پایان یافتن بازنگری حدود ۶۰۰ رشته محل موجود در آموزش عالی، از سال تحصیلی جدید، رشته محل های جدید در دانشگاه ها تدریس خواهند شد.
وزیر علوم تاکید کرد: در مجموع ۲ هزار و ۱۶۸ برنامه درسی در مقاطع مختلف در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۰۰ برنامه درسی نیازمند بازنگری بوده اند چرا که عمر این رشته ها بیش از ۱۰ سال بوده است.
فرهادی تاکید کرد: طی سال ۹۴ در وزارت علوم ۲۸ برنامه درسی جدید تدوین و تصویب شده است.
بازنگری آئین نامه استعدادهای درخشان وی تاکید کرد: آئین نامه استعدادهای درخشان طی سال ۹۴ مورد بازنگری قرار گرفت تا زمینه شناسایی مناسب برای استعدادهای درخشان در دانشگاه ها صورت گیرد و این افراد بتوانند راحت تر در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.
وزیر علوم عنوان کرد: در برخی از رشته ها به خصوص رشته های علوم پایه با مشکل عدم استقبال مواجه هستیم که برای ایجاد اشتیاق میان متقاضیان ورود به دانشگاه برای این رشته ها در حال برنامه ریزی هستیم.
فرهادی خاطرنشان کرد: در حال تدوین آئین نامه ای هستیم تا دانشجویان مقاطع کارشناسی رشته های علوم پایه بتوانند در مقاطع بعدی تحصیلی به راحتی ادامه تحصیل دهند.
وزیر علوم اضافه کرد: طی یک سال گذشته در مراکز آموزش عالی دولتی تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ مورد رشته مصوب شده است.تقویت زیرساختهای پژوهشی کشور
فرهادی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای تقویت زیرساختهای پژوهشی کشور گفت: شبکه آزمایشگاهی علمی کشور (شاعا) فعال شده است و تاکنون اطلاعات ۱۴۴۶ آزمایشگاه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و اطلاعات ۱۸ هزار و ۲۴۰ تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی و پژوهشگاهی در این شبکه به ثبت رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹۳ دانشگاه، پژوهشگاه، موسسه پژوهشی و پارک علم و فناوری عضو شبکه شاعا شده اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به تسهیلاتی که صندوق رفاه دانشجویان در سال جاری به دانشجویان ارائه داده است، گفت: امسال بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان به ۲۸۲ هزار دانشجو پرداخت شده است.
افزایش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان وی با بیان اینکه اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته است، افزود: در زمینه اشتغال دانشجویی نیز صندوق رفاه دانشجویان در سال جاری وام پراخت کرده است. مبلغ وام ازدواج دانشجویی ۴ میلیارد تومان و مبلغ وام اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل جویای کار ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.
فرهادی یادآور شد: علاوه بر وام های مذکور، صندوق رفاه دانشجویان وام ودیعه مسکن نیز پرداخت کرده است. همچنین وام بنیاد مستضعفان به دانشجویانی که مشکلات مالی داشتند، پرداخت شد.
فرهادی در ادامه به ساماندهی پایان‌نامه‌های دانشجویی اشاره و اظهار کرد: پژوهشگاه ایران‌داک اقدامات ارزنده ای در این زمینه داشته است، به طوری که سال های گذشته ۱۱۰ هزار رساله، پایان‌نامه در این پژوهشگاه گردآوری شده بود که این تعداد در حال حاضر به ۸۳۰ هزار رکورد اطلاعاتی ارتقاء یافته است که ۳۶۰ هزار آن مربوط به پایان‌‌نامه‌ها و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکترا است.
وزیر علوم توضیح داد: همچنین سامانه همانندجو برای مقابله با سرقت های علمی توسط این پژوهشگاه طراحی شده است که تقلب و کپی را شناسایی می کند.
وی در ادامه به فعالیت های بین المللی وزارت علوم در یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: کارهای زیادی در این زمینه انجام شده و هیات های مختلفی در کشورمان حضور داشتند، کرسی زبان فارسی که در کشورهای خارجی فعال است از ۲۹ کرسی به ۵۰ کرسی ارتقاء یافته است، ۳۰۳۰ دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد در این کرسی های خارج از کشور در حال آموختن زبان فارسی هستند، پروژه های تحقیقاتی مشترک زیادی صورت گرفته به طوری که در حال حاضر ۹۵ پروژه تحقیقاتی مشترک را کلید زده ایم.
تدریس اساتید ایرانی خارج از کشور در دانشگاههای داخل فرهادی به پروژه های تحقیقاتی مشترک با ایرانیان مقیم خارج از کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز برنامه های زیادی اجرا شده و از توان ایرانیان نخبه خارج در دوره های آموزشی داخل بهره گیری شده است، به طوری که ۲۵۴ نفر از اساتید ایرانی خارج از کشور در سال جاری در دانشگاه های ما تدریس کرده اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در چند سال گذشته حضور اساتید در کنفرانس های بین المللی کم شده بود که در سال جاری افزایش پیدا کرد، به طوری که ۴۲۹ نفر از اساتید ما در کنفرانس های بین المللی در سال جاری شرکت کردند.
وی با بیان اینکه علاوه بر استفاده از توان ایرانیان نخبه خارج از کشور از توان اساتید خارجی غیرایرانی نیز استفاده کرده ایم، تصریح کرد: در حال حاضر یک‌هزار و ۱۳۲ نفر از اساتید خارجی غیرایرانی در کشور کارگاه های آموزشی مهارتی تدریس کرده اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه بین المللی با دانشگاه های معتبر علمی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز فعالیت زیادی داشته‌ایم، به ویژه در برگزاری دوره های مشترک در سطح دکترا و ایجاد شرکت های دانش بنیان مشترک که این اقدامات بخشی از فعالیت هایی بود که در سطح بین المللی صورت گرفته بود.
وی اضافه کرد: در سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع پروژه آموزشی و رفاهی در دانشگاه ها به بهره برداری رسیده است. طرح ها و پروژه‌‌هایی در راستای مدیریت سبز در دانشگاه ها صورت گرفته است، ۱۲۵ هزار متر مربع فضای فرسوده دانشگاهی تعمیر و بازسازی شده است، با توجه به این مسئله که اعتبارات تعمیرات امسال صددرصد اختصاص داده شده است.
مقاوم سازی ۴۰هزار متر مربع ساختمان دانشگاهی فرهادی به مقاوم‌سازی ساختمان های باارزش دانشگاهی اشاره و بیان کرد: زیربنای بیش از ۴۰ هزار متر مربع این ساختمان ها امسال مقاوم‌سازی شده است.
وی در ادامه به بازنگری آیین‌نامه مالی دانشگاه ها و همچنین به نوسازی و تجهیزات دانشگاهی اشاره کرد و گفت: باید اعتبارات را به بخش نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص داد.
فرهادی به تشکیل بنیاد حامی علم و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: همچنین ۵۰ بنیاد خیریه حامی علم و فناوری در دانشگاه ها تشکیل شده است، همچنین بنیادهایی برای بورسیه کردن دانشجویان بااستعداد تشکیل شده و قدم های مثبتی در این زمینه برداشته شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: آیین‌نامه استخدامی و تشکیلاتی دانشگاه ها در سال جاری بازنگری شد و همچنین آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی تهیه شده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی آن است.
وزیر علوم در خصوص طرح آمایش آموزش عالی نیز گفت: این طرح شب گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
فرهادی تاکید کرد: رتبه بندی دانشگاه های کشور یکی از موضوعات آمایش آموزش عالی است که بر اساس آمایش، دانشگاه ها در ۵ سطح رتبه بندی خواهند شد.
وی عنوان کرد: در مجموع ۲ هزار و ۸۸۰ مرکز آموزشی دولتی و غیر دولتی در کشور وجود دارد که طبق طرح آمایش آموزش عالی این مراکز باید ساماندهی شوند.
وزیر علوم اضافه کرد: مهم ترین محورهای طرح آمایش آموزش عالی، مدیریت منطقه ای آموزش عالی، ایجاد ده منطقه آموزش عالی در کشور، تفویض اختیار به دانشگاه ها و ماموریت گرا کردن دانشگاه ها به شمار می رود.
رشد علمی ایران در سال ۲۰۱۴ در جایگاه چهارم جهان قرار داشت وزیر علوم گفت: طی سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ایران از نظر تولید علم در جایگاه شانزدهم و از نظر رشد علمی در جایگاه چهارم جهان قرار دارد.
فرهادی تاکید کرد: این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلیس و ژاپن رشد علمی منفی داشته اند.
ادغام معاونت های آموزشی و پژوهشی صحت ندارد وی گفت: موضوع ادغام معاونت های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها صحت ندارد.
وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه ها چارچوب اداری مشخصی دارند و معاونت ها نیز بر اساس این چارچوب تعیین و تشکیل می شوند.
فرهادی خاطرنشان کرد: ممکن است در دانشگاه های تازه تاسیس تنها ۲ یا ۳ معاونت داشته باشیم اما به تدریج که فعالیت این دانشگاه ها افزایش می یابد، چارت سازمان آنها نیز تکمیل می شود.
اعلام نتایج رتبه بندی دانشگاه ها طی ۵ ماه آینده وزیر علوم در خصوص رتبه بندی دانشگاه ها گفت: تاکنون ۱۳۰ شاخه برای رتبه بندی دانشگاه ها تعیین و تدوین شده است که امیدواریم طی سه ماه آینده رتبه بندی انجام و نتایج اعلام شود.
فرهادی اظهارداشت: در ابتدای رتبه بندی دانشگاه ها فکر می کردیم این فعالیت به سرعت انجام می شود اما با توجه به اینکه به دنبال تدوین شاخص های بین المللی سازی و بومی بودیم، این رتبه بندی زمان زیادی را به خود اختصاص داد.
فرهادی عنوان کرد: در طرح آمایش آموزش عالی نیز موضوع رتبه بندی دانشگاه ها مطرح شده و امیدواریم به زودی نتایج رتبه بندی اعلام شود.کارمندی از وزارت علوم اخراج نشده است
وزیر علوم با بیان اینکه طی ماه های اخیر کارمندی از وزارت علوم اخراج نشده است، گفت: طی دو سال گذشته قرارداد برخی از نیروهای این وزارتخانه به اتمام رسیده که این قراردادها تمدید نشده اما نیروی جدیدی نیز در وزارت علوم پذیرش نشده است.
فرهادی گفت: طبق مصوبه دولت، مراکز دولتی می توانند دستیار داشته باشند که وزارت علوم نیز از این موضوع استثناء نبوده و می تواند دستیار پذیرش کند.
وی تاکید کرد: طبق مصوبه دولت، ۹۰ سهمیه دستیاری به وزارت علوم اعطاء شده است.
وی در خصوص طرح های کلان ملی نیز گفت: ۳۴ طرح کلان ملی متقاضی دارند و فعالیت این طرح ها در حال انجام است.
فرهادی اضافه کرد: با توجه به اینکه در تخصیص ها و اعتبارات طرح های کلان ملی با مشکل مواجه هستیم اما ۳۶ طرح کلان ملی که دستگاه متقاضی دارند فعالیت آنها در حال انجام است. همچنین طرح های پژوهشی دانشگاه ها در حوزه ماهواره ها نیز در حال انجام است.<>دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر پنج شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴