اخبار / شورای عالی انقلاب فرهنگی / تصویب سند نخبگان تا قبل از پایان سال در شورای انقلاب فرهنگی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تصویب سند نخبگان تا قبل از پایان سال در شورای انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب سند نخبگان تا قبل از پایان سال جاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. خبرگزاری فارس: تصویب سند نخبگان تا قبل از پایان سال در شورای انقلاب فرهنگی به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست رسانه‌ای پیرامون رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به شکل‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۶۳ گفت: تا قبل از سال ۶۳ ستاد انقلاب فرهنگی مسائل مربوط به حوزه علم را دنبال می‌کرد. ستاد بیشتر بر روی مسائل دانشگاه‌ها تمرکز داشت. با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر و برنامه‌ریزی در زمینه علم و فرهنگ به این شورا واگذار شد.

وی با بیان اینکه در زیرساخت‌های حوزه‌های علم و فرهنگ رد‌پای تصمیمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، گفت: اینکه در بسیاری از زمینه‌های علمی حرف جدی در دنیا داریم و در سطوح بالای آموزش و پرورش و آموزش عالی حرف‌های جدیدی می‌زنیم، نشأت گرفته از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اگر قرار بود این برنامه‌ریزی‌ها را به ارگان‌های دیگر و یا حتی مجلس واگذار کنیم، توفیقی که در حال حاضر بوجود آمده است، بوجود نمی‌آمد.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علی‌رغم تحریم‌ها، پیشرفت‌های مختلف ناشی از نگاه راهبردی و برنامه‌ریزی شده‌ در کشور صورت گرفته است. در سال‌های اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کرده است به بعد راهبردی و برنامه‌ریزی توجه ویژه‌ای داشته باشد. حاصل این تلاش این شد که اسناد بالادستی ۳ بخش آموزش و پرورش، آموزش عالی و علم و فناوری و فرهنگ کشور در اولویت کار قرار گیرد. در ذیل این اسناد مهم بسیاری از موضوعات مهم عرصه‌های فرهنگی، ملی، اجتماعی، پژوهشی و نخبگانی نیز به بحث و بررسی گذاشته شد و پژوهش‌های لازم درباره آن‌ها صورت پذیرفت.

مخبر دزفولی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه‌ریزی‌های لازم برای سازوکار نظارت بر این سند را پیش‌بینی کند. از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از بیرون بر اجرایی شدن این سند، نظارت دارد.

به گفته وی اسناد برای اجرایی شدن نوشته شده‌اند و لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی حتما بر اجرایی شدن آن مصّر است و اجرایی شدن این سند را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور که بخشی از اقدامات و برنامه‌های مرتبط با آموزش و پرورش نیز در آن وجود دارد، گفت:‌ ستاد راهبردی با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی ریاست جمهوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رؤسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت مجلس تشکیل شده است و جلسات مستمری برای اجرایی شدن این نقشه برگزار می‌شود و این اقدام برای سند آموزش و پرورش نیز صورت می‌پذیرد.

مخبر دزفولی تاکید کرد که در راستای اجرایی شدن نقشه علمی کشور ۴۶ اقدام در حال حاضر در دستور کار وزرای علوم و بهداشت و معاون علمی ریاست جمهوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی چالش‌های فرهنگی داخلی و خارجی و نقاط ضعف مسائل فرهنگی داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مطالعات و اقدامات کارشناسی طولانی که طی سال‌های اخیر انجام شده، ارائه می‌شود.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سند مربوط به خانواده، زنان، جوانان، سینما، کتاب و فیلم نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

وی درباره نخبگان گفت: تدوین سند جامع نخبگان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد. تحلیل‌ها و آسیب‌های ناشی از کار و کارآفرینی این افراد در کشور بررسی می‌شود و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت می‌پذیرد.
 
وی ادامه داد: کار کارشناسی سند نخبگان به اتمام رسیده و گزارش میدانی آن به شورا ارائه شده است. اقدامات کارشناسی فراوانی با مشارکت خود نخبگان صورت گرفته است.

به گفته مخبر دزفولی هفته آینده اولین جلسه راهکارهای فوری درباره نخبگان برگزار می‌شود و پس از آن سند نخبگان در صحن شورا به تصویب می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر کمیسیون‌های گوناگونی با مشارکت نخبگان و بنیاد ملی نخبگان در حال شکل‌گیری است. موضوع این کمیسیون‌ها مهندسی فرهنگی است و مسائلی همچون سینما، علوم انسانی و شیوه‌های آموزش در آن ارائه می‌شود. نخبگان باید ورزیده شوند. نخبه مسئولیت اجتماعی ملی دارد و باید به بهره‌برداری از نخبگان امتیاز داده شود نه فقط به شناسایی نخبگان.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب سند نخبگان تا قبل از پایان سال جاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

به گفته وی فلسفه تعلیم و تربیت مورد بازنگری و تدوین در حوزه علمیه قرار گرفته است. این سند مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

تاریخ خبر دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰