اخبار / دانشگاهی / تشکیل کمپین-آگاهی‌بخشی ایدز- توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در هفته جهانی ایدز به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

تشکیل کمپین-آگاهی‌بخشی ایدز- توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در هفته جهانی ایدز

یک عضو انجمن دانشجویان پزشکی ایران به تشکیل کمپین "آگاهی بخشی ایدز" به مناسبت هفته جهانی ایدز توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور کاملا داوطلبانه خبر داد و گفت: برنامه‌های آموزشی این کمپین در سطحی وسیع و با جمعیت حدود 100 عضو از 11 آذرماه در پایتخت شروع شده و تا 17 همین ماه ادامه دارد.
مهرنوش سماعی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به هفته جهانی ایدز اشاره و تصریح کرد: به همین مناسبت "کمپین آگاهی بخشی ایدز" به همت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و به صورت کاملا داوطلبانه تشکیل شده است. آگاهی بخشی به عموم مردم جامعه و گروه‌های خاص به ویژه دانشجویان مهمترین زمینه فعالیت این کمپین به شمار می‌رود.
حضور دانشجویان علوم پزشکی در مناطق پر رفت و آمد تهران در قالب کمپین "آگاهی بخشی ایدز"
وی اضافه کرد: اعضای "کمپین آگاهی بخشی ایدز" را دانشجویانی از تمامی رشته‌های علوم پزشکی از جمله رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و علوم آزمایشگاهی و ورودی‌های مختلف از سال‌های 87 تا 92، تشکیل می‌دهد. این افراد سعی دارند با حضور در میادین پرتردد و مکان‌های پر رفت و آمد پایتخت همچون فروشگاه هایپر استار، پردیس ملت، پردیس سینما آزادی و ایستگاه مترو ترمینال جنوب همچنین مجموعه تفریحی توچال، به ارائه خدمات آموزشی در زمینه بیماری ایدز بپردازند.
این دانشجوی سال سوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد دانشجویان فعال در کمپین آگاهی بخشی ایدز را نزدیک به 100 نفر عنوان کرد و گفت: برنامه‌های این کمپین همزمان با برگزاری برنامه‌های مشابه در سراسر دنیا به مناسبت هفته جهانی ایدز به گونه‌ای متنوع به اجرا درآمده است، به گونه‌ای که این اعضا در دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه شریف، امیر کبیر و تمامی دانشکده‌های دانشگاه تهران حاضر شده و اقدام به پاسخگویی به سوالات مراجعین و ارائه آموزش‌های لازم می‌کنند.
ارائه آموزش‌های ضروری در زمینه پیشگیری و کنترل ایدز
وی با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزشی کمپین آگاهی بخشی ایدز از 11 آذرماه شروع شده و تا 17 ماه جاری ادامه دارد، گستردگی سطح برنامه‌ها و تعداد بالای داوطلبان فعال در این کمپین را از جمله ویژگی‌های خاص آن دانست و افزود: تلاش شده است از حضور تمامی رشته‌های علوم پزشکی در گروه هایی که به منظور آگاهی بخشی به مردم در خصوص ایدز به مناطق مختلف شهر فرستاده می شوند، بهره گرفته شود، چرا که این کار موجب می‌شود، دانشجویان از یکدیگر و از افرادی که در سال بالاتری از خود مشغول به تحصیل هستند، مطالب زیادی یاد بگیرند و به این ترتیب توانایی‌های خود را افزایش دهند. تعداد اعضای این گروه‌ها بسته به مکانی که حضور می‌یابند بین 4 تا 7 نفر است.
این عضو مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان علوم پزشکی تهران، با اشاره به قبح موجود در جامعه نسبت به بیماری ایدز و سخن گفتن از آن، تصریح کرد: دانشجویان داوطلب در کمپین آگاهی بخشی ایدز در ابتدای کار گمان می‌کردند که جامعه ظرفیت پذیرش فعالیت این کمپین را نخواهد داشت، اما به تدریج در طول مدت ارائه آموزش و با توجه به بازخوردهایی که از سوی مردم دریافت کردند تغییر عقیده داده و به این نتیجه رسیدند که بسیاری از افراد جامعه از افزایش اطلاعات خود در مورد ایدز و جزئیات آن استقبال می‌کنند و اجرای این برنامه‌ها بسیار کارآمد بوده است.
"شناخت راه‌هایی که ایدز از آن طریق منتقل نمی‌شود" درخواست اصلی مردم
وی شناسایی مراکز کمک دهنده در زمینه مشاوره ایدز و راه‌هایی که از طریق آن این بیماری منتقل نمی‌شود را عمده‌ترین سوالات مردم از اعضای کمپین آگاهی بخشی ایدز عنوان کرد و گفت: همه مسوولین در مناطق مختلف تهران با تشکیل و برگزاری این کمپین موافق بودند و همکاری آنها در این زمینه قابل تقدیر است.
توانمندسازی دانشجویان مختلف علوم پزشکی و فراگیری برخورد صحیح با مردم از دستاوردهای کمپین
سماعی به پشتیبانی نماینده سازمان ملل UN AIDS که شاخه مربوط به ایدز این سازمان است، از برپایی کمپین آگاهی بخشی ایدز توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و افزود: توانمندسازی دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی در برخورد با افراد گوناگون جامعه، یادگیری شیوه مناسب مواجهه در برابر واکنش‌های دیگران هنگام ارائه خدمات همچنین فراگیری این مطلب که نباید قضاوت‌های شخصی خود را در انتقال اطلاعات به دیگران دخیل کرد، از جمله اهداف برگزاری این کمپین محسوب می‌شود.
لزوم شکستنه شدن تابوی ایدز، افزایش اطلاعات مردم و اصلاح نگرش منفی به بیماران مبتلا به ایدز
وی ادامه داد: جامعه هدف در تشکیل این کمپین، عموم مردم تعیین شده‌اند. افزایش سطح اطلاعات و اصلاح نگرش‌های منفی نسبت به افرادی که به عفونت HIV مبتلا هستند، همچنین کاهش برخوردهای تبعیض آمیز با این اشخاص از دیگر اهداف مورد نظر کمپین آگاهی بخشی ایدز به شمار می‌رود، به نظر می رسد اگر این دسته از برنامه‌ها به صورت ممتد اجرا شود، تابوی ایدز در جامعه شکسته شده و بدین ترتیب پیشگیری و کنترل آن در کشور راحت تر است؛ علاوه بر اینکه هم دریافت کنندگان خدمات و هم ارائه دهندگان اطلاعات از این موضوع سود می‌برند.
انجام آزمایش رایگان و محرمانه توسط "مراکز مشاوره ایدز"
این عضو انجمن دانشجویان پزشکی ایران، در پایان خاطرنشان کرد: آموزش، مشاوره، انجام آزمایش محرمانه و رایگان به منظور تشخیص عفونت HIV مهمترین خدمات ارائه شده در مراکز مشاوره دهنده در زمینه ایدز است، این مراکز تحت عنوان" مرکز مشاوره ایدز" در سامانه تلفنی 118 ثبت شده است و علاقه‌مندان می‌توانند شماره تماس آنها را از این طریق پیدا کرده و به مراکز مشاوره ایدز مراجعه کنند.

تاریخ خبر دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲